• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 2 آذر 1402
کد مطلب : 210107
+
-

نقشه درآمدهای مالیاتی در بودجه1403

مالیات بر حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در سال آینده چگونه محاسبه می‌شود؟

در سال آینده، صاحبان درآمد به‌خصوص افراد مزد و حقوق بگیر باید مبالغ بیشتری به‌عنوان مالیات بپردازند. طبق پیشنهاد دولت در لایحه بودجه1403، مجموع درآمد افراد مشمول مالیات خواهد شد و مبلغ معافیت مالیاتی نسبت به سال‌جاری افزایش پیدا نمی‌کند.
به‌گزارش همشهری، در لایحه بودجه1403 درمجموع 1122هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای دولت منظور شده که 49.8درصد بیشتر از سال‌جاری است. اگرچه هنوز جزئیات درآمدهای مالیاتی به تفکیک محل وصول اعلام نشده اما در این لایحه، میزان معافیت مالیاتی درآمد مثل سال‌جاری، 10میلیون تومان تعیین شده است. ازآنجا‌که به‌واسطه تورم، افزایش درآمدهای ریالی نیز قطعی خواهد بود، ثابت‌ماندن معافیت مالیاتی عملاً به‌معنای افزایش فشار بر مزد و حقوق‌بگیران است. نکته دیگر اینکه در سال آینده، مالیات بر مجموع درآمد افراد اخذ خواهد شد و هر فرد در همه درآمدهایی که در قالب مزد و حقوق می‌گیرد فقط تا 10میلیون تومان معاف از پرداخت مالیات خواهد بود. ازاین‌رو کسانی که از 2یا چند محل مزد، حقوق، اضافه‌کار، حق‌التحریر، حق مشاوره و... دریافت می‌کنند باید برای پرداخت مالیات تصاعدی آماده باشند.

نسخه بودجه1403 برای مالیات بر درآمد
براساس لایحه بودجه۱۴۰۳ سقف معافیت مالیاتی سالانه معادل ۱۲۰میلیون تومان، یعنی ماهانه 10میلیون تومان پیشنهاد شده که تغییری نسبت به سال‌جاری ندارد. در همین لایحه، رشد حقوق کارکنان دولت ۱۸درصد و بازنشستگان ۲۰درصد نسبت به سال‌جاری پیشنهاد شده است.
براساس تبصره16 لایحه بودجه1403 سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی اعمال می‌شود و درآمدهایی که تحت عناوینی از قبیل حقوق، مزایا، مقرری، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده، اضافه‌کار، حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و کارانه به‌صورت نقدی و غیرنقدی دریافت می‌شوند، به‌صورت مجموع، مشمول این معافیت مالیاتی خواهند بود. به‌عبارت‌دیگر، اگر شخصی در سال‌جاری از 2کارگاه حقوق 15میلیون تومانی دریافت می‌کرد، درآمد او در هر کارگاه تا سقف 10میلیون تومان معاف از مالیات بود و باید برای 5میلیون باقیمانده به میزان 10درصد مالیات می‌پرداخت؛ اما از سال آینده، چنین شخصی برای کل درآمد 30میلیون تومانی خود در این دو کارگاه، فقط تا 10میلیون تومان معاف است و باید برای 20میلیون تومان باقیمانده به‌صورت پلکانی مالیات پرداخت کند. براساس اطلاعات لایحه بودجه1403 کل کشور، 45.6درصد از کل درآمدهای برآوردی دولت در سال آینده از محل مالیات‌های مستقیم محقق خواهد شد که بی‌سابقه‌ترین رقم در تاریخ ایران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید