• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 آذر 1402
کد مطلب : 210065
+
-

مشکل از خودمان است

حسین فرکی با نقد شرایط تیم ملی تأکید می‌کند که قهرمان‌نشدن ایران در ‌جام‌ملت‌های آسیا به‌معنای شکست است

مشکل از خودمان است

امیرحسین اعظمی 

تساوی تیم ملی مقابل ازبکستان، در آستانه شروع جام‌ملت‌های آسیا نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. با این حال، حسین فرکی، مربی و بازیکن اسبق تیم ملی معتقد است که نباید با یک بازی تیم ملی را مورد نقد قرار داد. فرکی در گفت‌وگو با همشهری درباره بازی با ازبکستان گفت: «نتیجه این بازی نمی‌تواند برای ما بد باشد، چون در زمین حریف بازی کردیم و جو ورزشگاه هم به سود ازبکستان بود. از لحاظ امتیازگیری هم عملکرد بدی نداشتیم ولی به هر حال بازی 2بر صفر برده را با تساوی عوض کردیم. کادر فنی هم باید روی نقاط ضعف و قوت تیم کار کنند تا انتظارات از این تیم برآورده شود.»

  با یک بازی قضاوت نکنیم
از فرکی در مورد صحبت‌های قلعه‌نویی سؤال می‌کنیم؛ اینکه گفته بود بازیکنان ایران در زمین راه می‌رفتند و همین اظهارنظر او با انتقادهایی از خود قلعه‌نویی مواجه شد که خودش در نیمه مربیان شکست خورده است. فرکی توضیح داد: «ارزیابی عملکرد بازیکن در زمینه فنی، آمادگی بدنی و مسائل روحی و روانی خیلی راحت‌‌تر از عملکرد مربیان است. شما عملکرد بازیکن را می‌بینید ولی ارزیابی سرمربی به کوچینگ، نتیجه‌گیری و برخی مسائل دیگر مربوط می‌شود. از زمانی که آقای قلعه‌نویی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته، نتایج خوبی گرفته‌ایم و بازی با ازبکستان نباید ملاک قضاوت در مورد این مربی باشد. البته جامعه فوتبال حق دارد نظر بدهد و مثلا بپرسد چرا بازی 2 بر صفر برده با تساوی عوض شد. کادر فنی تیم ملی باید یک جمع‌بندی خوب برای بازی‌های آینده داشته باشد تا بتوانیم انتظارات را در جام‌ملت‌ها برآورده کنیم.»

  قهرمانی آسان نیست
بازیکن اسبق تیم ملی در پاسخ به این پرسش که آیا قهرمان‌نشدن در جام‌ملت‌های آسیا یک شکست برای تیم ملی محسوب می‌شود، تأکید می‌کند: «ما در فوتبال آسیا سابقه روشنی داریم و همیشه جزو تیم‌های پرقدرت بوده‌ایم. طبیعتا قهرمان‌نشدن در این جام یک شکست محسوب می‌شود. قهرمانی در این جام ساده نیست و من شانس قهرمانی ایران را 50تا 60درصد می‌دانم. ما باید تیم‌های دیگر را هم ارزیابی کنیم. باید قبول کرد که ژاپن و کره خودشان را از فوتبال آسیا جدا کرده‌اند و نمایش خوب آنها را در جام‌جهانی دیدیم. در جام‌ملت‌ها حساب ویژه‌ای روی این دو تیم باز شده ولی ما هم ایران هستیم و خیلی مواقع از پس کارهای سخت برآمده‌ایم.»

  عقب هستیم
فرکی درخصوص اینکه تیم ملی در 47سال گذشته قهرمان جام‌ملت‌های آسیا نشده است، گفت: «قطعا در مدیریت ورزش و فوتبال مشکل از خودمان بوده که نتیجه نگرفته‌ایم. ما مسائلی داریم که باعث می‌شود در برنامه‌ریزی، هزینه، استفاده از تجربیات دیگر کشورها و چند فاکتور دیگر با مشکل مواجه شویم. ما به‌طور دائمی از خیلی کشورها در همین آسیا عقب هستیم و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.»

  تغییر نسل
فرکی با اشاره به تغییر نسل در تیم ملی گفت: «قطعا نیاز داریم که در تیم ملی به جوان‌ها میدان بدهیم ولی این موضوع نباید مقطعی باشد و فقط تیم بزرگسالان را نگاه کنیم. تیم نوجوانان ما عملکرد خوبی داشت ولی آیا این تیم حفظ خواهد شد تا پشتوانه تیم جوانان و سپس امید و بزرگسالان باشد؟ می‌بینیم که ژاپن و کره چه اهمیتی به فوتبال پایه و برنامه‌ریزی برای آینده می‌دهند؛ فاکتوری که در ایران دیده نمی‌شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید