• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 آذر 1402
کد مطلب : 209963
+
-

پاتک ازبک

بعد از یک‌نیمه اول قابل‌قبول تیم ملی ایران در نیمه مربیان بازی با ازبکستان به طور کامل تحت‌تاثیر میزبان بود و حسابی نگرانمان کرد از دست رفتن برد امیر قلعه‌نویی را هم در رکوردشکنی ناکام گذاشت

تیتر یک
پاتک ازبک

تیم ملی ایران در دومین بازی از مرحله گروهی مقدماتی جام‌جهانی 2026 در زمین ازبکستان به نتیجه مساوی رسید. شاگردان قلعه‌نویی در نخستین بازی هنگ‌کنگ را با 4 گل مغلوب کرده بودند و ازبکستان هم در بازی نخست مقابل ترکمنستان با نتیجه 3 بر یک پیروز شده بود. ایران و ازبکستان که از ابتدا هم 2تیم برتر و مدعی این گروه محسوب می‌شدند، از ساعت16:30 روز گذشته در حالی در تاشکند مقابل هم قرار گرفتند که ایران پیش از این به 9 برد متوالی با هدایت امیر قلعه‌نویی دست یافته بود و پیروزی در این بازی می‌توانست قلعه‌نویی را به رکورد 10برد متوالی که در اختیار دراگان اسکوچیچ بود، برساند. بنابراین مسابقه از این لحاظ هم برای قلعه‌نویی و تیمش اهمیت داشت.

  تغییرات ابتدایی
ترکیب اولیه تیم ملی با علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، حسین کنعانی‌زادگان، میلاد محمدی، مهدی ترابی، سعید عزت‌اللهی، محمد محبی، سامان قدوس، مهدی طارمی و سردار آزمون چیده شد. این ترکیب نسبت به بازی قبلی مقابل هنگ‌کنگ 2تغییر داشت؛ میلاد محمدی به‌جای احسان حاج‌صفی در دفاع چپ بازی می‌کرد و جای علیرضا جهانبخش آسیب‌دیده هم به مهدی ترابی رسیده بود. در غیاب حاج‌صفی و جهانبخش که کاپیتان‌های اول و دوم تیم ملی هستند، بازوبند کاپیتانی در این مسابقه به سردار آزمون رسیده بود که برای اولین‌بار از ابتدای یک بازی ملی، بازوبند را در اختیار داشت. در آن سوی میدان، سرگو کاتانتس ترکیب اولیه ازبکستان را با اوتکیر یوسوپوف، خاجی‌اکبر علی‌جانف، فرخ سیفی‌اف، عطابک شوکوروف، عادل جان خامروبکوف، استون ارونوف، الدور شاهمرادف، عمر اشمرادف، جلال‌الدین ماشاریپوف، حسن‌الدین علی‌قلی‌اف و رستم آشورماتوف بسته بود و امید داشت که تیمش بعد از 7 باخت متوالی مقابل ایران بتواند بالاخره در یک مسابقه رسمی از سفیدپوشان امتیاز بگیرد.
بازی با برتری کامل ایران آغاز شد و حملات ملی‌پوشان از چپ و راست روی دروازه میزبان ادامه داشت. البته طبق روال، حضور رامین رضاییان باعث می‌شد حملات بیشتر از جناح راست انجام شود. در دقیقه14 همین بازیکن گل اول تیم ملی را وارد دروازه ازبکستان کرد. بازیکنان ایران با چند پاس سریع از نیمه زمین توپ را در گوشه زمین به رامین رضاییان رساندند. رامین که پاس بسیار هوشیارانه سردار آزمون را دریافت کرده بود، درنگ نکرد و با شوت خود دروازه میزبان را باز کرد. البته اشتباه گلر ازبکستان در ثبت این گل کاملا مشهود بود. ایران پیش از این گل و در دقیقه9 هم می‌توانست روی حرکت طارمی صاحب یک ضربه پنالتی شود اما داور اعتقادی به این موضوع نداشت. در دقیقه‌35 باز هم شاهد یک کار خوب تیمی از ایران بودیم که در پایان با شوت بی‌دقت محمدحسین کنعانی‌زادگان از راه دور به جایی نرسید. یک دقیقه بعد سماجت سامان قدوس در میانه زمین باعث اشتباه بازیکنان ازبکستان شد و قدوس توپ را به طارمی رساند تا به‌راحتی دروازه ازبکستان را باز کند و گل دوم ایران را به ثمر برساند.

  غیر قابل پیش‌بینی
برتری ایران در نیمه اول آنقدر مشهود بود که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد در نیمه دوم بازی به سود ازبک‌ها برگردد. اما چند اتفاق و چند تعویض، شکل بازی را دگرگون کرد. ابتدا سامان قدوس مصدوم شد و جای خودش را به علی کریمی داد. همین بازیکن با یک پاس اشتباه در میانه زمین، پایه‌گذار گل اول ازبکستان شد که توسط اوستون اورونوف به ثمر رسید. قلعه‌نویی در دقیقه‌75 روزبه چشمی و مهرداد محمدی را به‌جای محبی و آزمون به زمین فرستاد اما این تغییرات بیشتر به سود ازبک‌ها بود و روند بازی نشان از برتری آبی‌پوشان میزبان داشت. در عوض سرمربی ازبکستان تعویض‌های مؤثری برای تیمش انجام داد که اوج آنها ورود سرگئی‌یف در دقیقه‌82 بود. همین بازیکن یک دقیقه بعد از ورود به میدان روی ارسال بسیار عالی اورونوف توانست دومین گل تیمش را وارد دروازه بیرانوند کند و بازی را به تساوی بکشاند. این اتفاقات در دقایقی رخ داد که بازی کمی به حاشیه کشیده شده بود و به‌خصوص رامین رضاییان بی‌جهت با بازیکنان حریف درگیر می‌شد. در دقایق باقیمانده و اوقات تلف‌شده بازی هم به‌نظر می‌رسید اگر تیمی صاحب گل شود، تیم میزبان خواهد بود. در مجموع تیم ملی یک نیمه پرقدرت و مسلط و یک نیمه متزلزل و کم‌فروغ بازی کرد تا در آخرین مسابقه‌اش قبل از جام ملت‌ها هم یک محک جدی بخورد و هم در رسیدن به دهمین برد متوالی ناکام بماند. دیگر بازی این گروه بین ترکمنستان و هنگ‌کنگ نیز با همین نتیجه یعنی 2 - 2 به‌پایان رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :