رصد تاکسیرانان با لاگ هوشمند
معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفتوگو با همشهری از چابکسازی این ناوگان خبر داد
شناسایی تاکسیهای غیرفعال از طریق لاگ هوشمند صورت میگیرد. اجرای این طرح در راستای گلایهمندی شهروندان از عدمخدمترسانی مطلوب تاکسیرانان و کاهش تعداد تاکسیها در فصول سرد سال و زمان بارش باران و برف، توسط سازمان تاکسیرانی شهر تهران در اولویت قرار گرفت. آنطور که محمد علویزاده، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران عنوان کرده: «ازطریق لاگ هوشمند (کیو آر کد) که روی تاکسیها نصب شده است، نظارتها بر عملکرد تاکسیرانان بیشتر و دقیقتر خواهد بود.»
افزایش نرخ کرایه ممنوع
همین که بارش باران در فصل پاییز و برف در زمستان شروع میشود، مسافران میمانند و ایستگاهی با صفهای طولانی و تاکسیهایی که کمیاب میشوند. البته برخی از تاکسیرانان هم فرصت را برای افزایش قیمت مناسب میبینند و نرخهای نامتعارف درخواست میکنند. موضوع چنان حائز اهمیت است که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اواسط آبان در صحن شورا افزایش نرخ کرایه تاکسی در روزهای بارندگی را ممنوع دانست و تأکید کرد که قیمت تاکسیها مصوب شوراست و هرگونه افزایش از سوی تاکسیرانان تخلف محسوب میشود و سازمان تاکسیرانی باید موضوع را پیگیری کند.
نظارت به شیوه مدرن
در تهران حدود 70هزار تاکسی وجود دارد که برخی خطی، تعدادی گردشی و بعضی هم بهصورت تلفنی فعالیت و خدمترسانی میکنند. آنطور که محمد علویزاده عنوان کرده: «عملکرد تاکسیهای خطی روزانه توسط ناظران و گشت کنترل خطوط رصد و ارزیابی میشود.» بهگفته معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران مشکل اصلی درخصوص تاکسیهای گردشی و تلفنی است که برای نظارت آنها هم لاگ هوشمند (ثبت فعالیتها و اطلاعات در سرورها و...) طراحی شده است که از طریق کیو آرکد، نرخ کرایه نصبشده روی شیشه اجرایی میشود. او در تشریح بیشتر گفت: «این طرح از شهریور عملیاتی شده است و براساس آن تاکسیهای گردشی و تلفنی باید هرماه حداقل 20پرداخت الکترونیکی داشته باشند که اگر این حداقل محقق نشود، غیرفعال محسوب میشوند و با آنها برخورد خواهد شد.» آنطور که علویزاده تأکید کرده: «با این شیوه مدرن ناوگان تاکسیرانی تمام و کمال در خدمت شهر و شهروندان خواهد بود.»
نصب بیش از 4هزار لاگ هوشمند
در ادوار گذشته آنطور که بایدوشاید نظارت دقیقی روی عملکرد و خدمترسانی تاکسیها بهویژه در بخش گردشی و تلفنی وجود نداشت، اما در این دوره بیش از 4هزار کیو آر کد (لاگ هوشمند) روی تاکسیها نصب شده است. علویزاده با بیان این مطلب، تأکید کرد: «این کار با استقبال شهروندان و تاکسیرانان همراه بوده و از ابتدای شهریور تاکنون با 300راننده تاکسی متخلف برخورد و برای آنها اخطار صادر شده است.» بهگفته این مقام مسئول، شهروندان از طریق پرداخت کرایه بهصورت الکترونیکی و با استفاده از کیو آر کد سازمان تاکسیرانی را در نظارت بر فعالیت تاکسیرانان همراهی و یاری کنند.
طرح شکایت در سامانه 137پلاس
ناوگان تاکسی باید در خدمت شهروندان باشد و ازاینرو سازمان تاکسیرانی تلاش میکند تا میزان رضایتمندی شهروندان در این حوزه را افزایش دهد. محمد علویزاده در تأیید این مطلب گفت که بههرحال طرح لاگ هوشمند نوپاست و ممکن است اشکالاتی داشته باشد؛ بنابراین شهروندان و حتی تاکسیرانان اگر شکایتی داشتند میتوانند در سامانه 137پلاس ثبت کنند. او تأکید کرد: «نظارت هوشمند بر نحوه فعالیت تاکسیرانان در راستای احقاق حقوق شهروندان و تاکسیرانان است و اجازه نمیدهیم حقی از گروههای هدف تضییع شود.» بهگفته این مقام مسئول، سازمان تاکسیرانی شهر تهران در حال طراحی و راهاندازی سامانهای برای ارتباط مستقیم و ثبت شکایات مسافران است که بهزودی شماره آن اعلام خواهد شد.