• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 30 آبان 1402
کد مطلب : 209843
+
-

باغ‌راه حضرت زهرا س به‌زودی افتتاح می‌شود

30درصد کار عمرانی این پروژه پیش‌رفته و بخش عمده آن تا پایان سال به انجام خواهد رسید

پروژه
باغ‌راه حضرت زهرا س به‌زودی افتتاح می‌شود

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

یک دهه پیش ریل‌های راه‌آهن تهران تبریز به زیر زمین منتقل شدند و سطح بالای آنها با لایه ضخیمی از بتن پوشانده شد. در طول این ‌سال‌ها فضای بالای ریل‌ها به شکل زمین بزرگی رها‌شده باقی مانده بود اما اکنون در هرگوشه این زمین وسیع کارگران مشغول کار هستند. تا پایان امسال 9کیلومتر از این زمین بزرگ تبدیل به فضایی شبیه بوستان می‌شود؛ مکانی عمومی برای شهروندان و تامین سرانه‌های تفریحی، گردشگری، فضای سبز و... که در مناطق جنوبی شهر از نیاز‌های اساسی ساکنان محسوب می‌شود.
در بازدید خبرنگاران از پروژه بزرگی که به نام باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) نامیده می‌شود، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه پروژه ‌باغ‌راه موجب تبدیل فضای بی‌دفاع شهری به فضای کاربری برای تامین سرانه‌ها خواهد شد، گفت: نزدیک 30درصد از کار عمرانی پیش‌رفته است و بخش عمده این پروژه تا پایان امسال و قسمت‌های باقیمانده تا خرداد سال آینده به انجام خواهد رسید. انتظار داریم 80درصد مساحت کلی باغ‌راه امسال مورد استفاده قرار گیرد. به‌گفته سیدمهدی هدایت، در گذشته این پروژه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت اما تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰متر از این پروژه در منطقه‌۱۸ آماده شد و به بهره‌برداری رسید و مراسم افتتاح آن برگزار شد. اکنون 9.5کیلومتر از پروژه در حال ساخت است و ۵پیمانکار در مسیر پروژه در حال فعالیت هستند که همزمان تقدیم شهروندان خواهد شد. او با اشاره به اینکه کل پروژه حدود ۴۷هکتار مساحت دارد، افزود: در طول مسیر پهنه‌های مختلفی را خواهیم داشت به شکلی که در منطقه‌۱۸ بیشتر فضاها به شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌زا اختصاص داده می‌شود و در منطقه‌۱۷ و محدوده امامزاده حسن نیز فضاهای رویدادی و مذهبی تعریف خواهد شد. در حقیقت چتر فضاهای خدماتی در 2منطقه ۱۷ و ۱۸ شامل فضاهای ورزشی، فضای سبز، آموزشی و درمانی در این پروژه تعریف شده است.
محدوده مقابل امامزاده حسن که هدایت به آن اشاره کرد، متناسب با فضای امامزاده آماده شده است و به شکلی تکمیل‌کننده و وسعت‌دهنده بخشی از صحن آن است که اکنون نیز در اختیار اهالی محله قرار دارد و سنگفرش آن تکمیل شده است. بخشی از باغ‌راه در نزدیکی محله امامزاده حسن نیز با نصب وسایل ورزشی و کفپوش مناسب در اختیار اهالی قرار گرفته است که در آن میز‌های پینگ‌پنگ و وسایل ورزشی کودکان نصب شده است.

اتصال بین 2منطقه
بخش دیگری که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت، فونداسیون پل بین 2قطعه باغ‌راه است. سازه پل به‌صورت جداگانه در حال ساخت است و پس از تکمیل در این محل نصب می‌شود. این پل از روی بزرگراه آیت‌الله سعیدی عبور می‌کند و دو‌سوی آن را به هم متصل خواهد کرد. زیر و دوسوی پل کاربری‌هایی مشابه پل طبیعت در بزرگراه مدرس پیش‌بینی شده است که جذابیت گردشگری آن را برای شهروندان افزایش خواهد داد. ارتفاع پل نزدیک 10متر است و در هر سو حدود 100متر ادامه دارد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره ارتباط مکان‌های گردشگری جنوب تهران، گفت: پروژه باغ‌راه در شکل کامل خود ارتباطی میان بوستان ولایت، رود‌دره کن و در ادامه باغات کن فراهم خواهد کرد. از طرف دیگر طرح‌های کاربردی برای شن‌چاله‌ها داریم که به باغ‌راه ارتباط پیدا خواهد کرد و زمینه مساعدی برای پهنه وسیع گردشگری جنوب تهران فراهم می‌کند. رضا سیفی، شهردار منطقه17 نیز در بخشی از این بازدید به احداث سایر پروژه‌های در دستور کار منطقه‌۱۷ اشاره کرد و افزود: احداث سرای محله و احداث ابنیه مختلف در دستور کار منطقه قرار دارد که احداث سراهای محله به افزایش سرانه‌های فرهنگی در منطقه کمک خواهد کرد. همچنین ساخت یک درمانگاه تحت عنوان درمانگاه مهرگان در دستور کار شهرداری منطقه‌۱۷ قرار دارد و در کنار این پروژه‌ها احداث پروژه‌های فرهنگی ورزشی، توزیع آسفالت، بهسازی معابر و نهرها و فعالیت‌های عمرانی در منطقه‌۱۷ نیز در حال انجام است.

مکث
مسکن آرام

خبرنگاران همچنین از پروژه ساخت مسکن آرام در منطقه‌18 بازدید کردند. پروژه مسکن آرام در زمینی به مساحت 4.3هکتار مقابل بیمارستان تازه‌تاسیس حکیم در حال ساخت است و به‌گفته احسان سیفی، مدیر فنی این پروژه تا 3سال دیگر به اتمام خواهد رسید. این پروژه شامل ساخت 28بلوک و 750واحد مسکونی است که زمین آن از سوی سازمان نوسازی شهرداری تهران تامین شده است و شرکت تولیدی خانه‌گستر از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کار ساخت آن را به‌عهده دارد. واحد‌های آپارتمانی آن در مساحت‌های مختلف از 40 تا 100متر ساخته خواهد شد و فضای سبز هم در آن پیش‌بینی شده است. الگوی کلی براساس 4طبقه روی پیلوت است و قیمت‌های نهایی با نظر کارشناس دادگستری تعیین خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید