• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 آبان 1402
کد مطلب : 209808
+
-

شاخ گاو

باشگا‌ه‌های اروپایی ستاره‌های خود را قربانی فیفا و یوفا می‌کنند؛ گاوی هم فصل را از دست داد...

شاخ گاو

گاوی احتمالا ادامه فصل را از دست می‌دهد. او در بازی تشریفاتی تیم ملی اسپانیا مقابل گرجستان که 3بر یک به پایان رسید، به‌شدت مصدوم شد و رباط صلیبی داد. گاوی نتوانست گریه‌اش را در رختکن متوقف کند. قبل از اینکه او زمین بازی را ترک کند، هم‌تیمی‌هایش برای مدت کوتاهی سعی کردند او را تشویق کنند اما او نابود شده بود. دلافوئنته، سرمربی تیم ملی اسپانیا که از یامال نوجوان هم در این دیدار استفاده کرد، پیش از این گفته بود: «بازیکنان بزرگ هرگز استراحت نمی‌کنند.» همین مربی است که باعث مصدومیت طولانی پدرو، دنی اولمو و حالا گاوی شده. سال 2021لوئیس دلافوئنته که سرمربی تیم امید اسپانیا بود، در حالی پدری را به المپیک برد که آن فصل در 18سالگی حدود 70بازی انجام داده بود. این مربی که گفته شب مصدومیت گاوی بدترین شب فوتبالی‌اش بوده، باید در افکار و رفتار خود تجدید نظر کند. گاوی حتی یوروی آینده را هم از دست خواهد داد. البته فیفا و یوفا بیشتر از دلافوئنته تقصیر دارند.
وقتی چند باشگاه بزرگ اروپایی پروژه سوپرلیگ را معرفی کردند، یوفا، فیفا و باشگاه‌های نفتی با آن مخالفت کردند و گفتند حضور چندین باشگاه بزرگ اروپایی در یک لیگ مشترک باعث نابودی فوتبال و باشگاه‌های کوچک می‌شود. حالا خود فیفا و یوفا راه به راه مسابقه برگزار می‌کنند و باعث نابودی بازیکنان می‌شوند. یوفا تعداد تیم‌های لیگ قهرمانان را از فصل آینده افزایش داده، لیگ ملت‌های اروپا را در کنار یورو به تقویم فوتبالی اضافه کرده، قصد دارد از تیم‌های آمریکای‌جنوبی برای حضور در این مسابقات دعوت کند و تعداد تیم‌های حاضر در یورو را هم زیاد کرده است. فیفا هم جام‌جهانی 32تیمی را به 48تیمی تبدیل کرده، برای جام کنفدراسیون‌ها و افزایش تیم‌ها برنامه دارد و بلافاصله یک‌ماه پس از تعطیلی فیفادی، یک تعطیلی دیگر هم روی دست باشگاه‌ها می‌گذارد و بازیکنان را وادار به شرکت در بازی‌های پرتعداد ملی می‌کند. فیفادی‌های نیم فصل اول قبلا دو تا بود اما به لطف حرص پایان‌ناپذیر فیفا به 3بار افزایش یافته است.
فیفا که به‌تازگی میزبانی جام جهانی 2034را به عربستان اعطا کرده، با این کشور قراردادی به ارزش سالی 100میلیون دلار بسته است تا دولت سعودی به فدراسیون بین‌المللی فوتبال کمک مالی کند. این‌ رویکرد فیفا فوتبال را نمی‌کشد اما باشگاه‌های بزرگ وقتی می‌خواهند به حق خودشان از کنار اسپانسرینگ و حق پخش برسند، باعث مرگ فوتبال می‌شوند! این هم از آن حرف‌هاست.
در همین فیفادی اخیر که بیشتر بازی‌ها تشریفاتی و بی‌اهمیت بود، ستاره‌هایی نظیر کاماوینگا، وینیسیوس، گاوی، تراشتگن، رشفورد، اونانا، جارد بوون، علیرضا جهانبخش و... را مصدوم تحویل باشگاه‌های بزرگ داد، باشگاه‌هایی که قصد داشتند سوپرلیگ را راه‌اندازی کنند و سهم خود را از سفره فوتبال بردارند؛ بدون آنکه از این سفره چیزی نصیب مدیران فوتبال بازی نکرده فیفا و یوفا شود.
پپ گواردیولا نزدیک به 3ماه پیش به شمار بالای آسیب‌دیدگی‌ها واکنش تندی نشان داد و از بازیکنان خواست دست به اعتصاب بزنند. سرمربی اسپانیایی منچسترسیتی گفته بود: «تقویم مسابقات فوتبال بسیار فشرده است و به بازیکنان امکان ریکاوری و استراحت کافی را نمی‌دهد. فوتبالیست‌ها برای آنکه بتوانند این روند را تغییر دهند و یوفا و فیفا را به تغییر تقویم مجاب کنند، باید دست به اعتصاب بزنند. تغییر این روند تنها یک راه‌حل دارد؛ بازیکنان باید قاطعانه مقابل تصمیم فیفا بایستند. فیفا باید کاری انجام دهد. وقتی مسابقات تعطیل می‌شود این تعطیلی باید به اندازه کافی باشد. من همیشه مسابقات NBA را مثال می‌زنم. در آن مسابقات بازیکن‌ها طی چند‌ماه ۸۰ یا ۹۰بازی انجام می‌دهند و سپس ۳ یا ۴ماه فرصت استراحت دارند و می‌توانند خود را بازیابی کنند.»
این فصل تعداد زیادی از ستاره‌های فوتبال درگیر مصدومیت رباط صلیبی شده‌اند؛ دی‌بروینه، کورتوا، میلیتائو، نیمار و حالا احتمالاً گاوی، وینیسیوس و کاماوینگا. البته گفته می‌شود مصدومیت کاماوینگا پارگی نیست و رباط صلیبی او فقط آسیب دیده است. بازیکنان دیگری نظیر شوامنی، بلینگام، موسیالا، دلیخت، کاسمیرو و... هم مصدومیت‌های متفاوتی را تجربه کرده‌اند. رئال‌مادرید 9مصدوم دارد، بارسا در مقطعی 7بازیکن مصدوم داشت و منچستریونایتد و آث‌میلان هم نام تعداد زیادی از مصدومان خود را در کلینیک ثبت کرده‌اند.
فیفادی چهارشنبه تمام می‌شود. بازیکنان آرژانتینی، برزیلی و آمریکای‌جنوبی بامداد چهارشنبه بازی دارند و سپس باید شنبه و یکشنبه برای تیم‌های باشگاهی خود به میدان بروند. این در حالی است که آنها نزدیک به یک روز در سفر هوایی بازگشت به اروپا خواهند بود. 3روز بعد از لیگ‌های داخلی، لیگ قهرمانان اروپا از سر گرفته خواهد شد. نه، این وضع تحمل‌پذیر نیست.

جانشینان گاوی
رباط صلیبی قدامی گاوی پاره و فصل برای او تمام‌ شده است. گاوی 6تا 8‌ماه از میادین دور خواهد بود. او یک بازیکن بدون جانشین در ترکیب بارسا بود. گاوی حتی در پست‌های هافبک دفاعی و وینگر چپ هم بازی کرد. البته با بازگشت پدری و دی‌یونگ، از نظر تعداد بازیکن در خط هافبک مشکلی وجود ندارد. رومئو و فرمین لوپس هم هستند اما به‌نظر می‌رسد ژاوی که شجاعت زیادی در بازی دادن به بازیکنان جوان دارد، باز هم برای جبران خسارت از دست دادن گاوی، چشم به محصولات لاماسیا بیندازد. مارک کاسادو، اونای هرناندس، الکس گاریدو، مارک برنال و نوح درویش جزو بازیکنانی هستند که ممکن است با توفیق اجباری غیبت طولانی‌مدت گاوی به تیم اصلی راه یابند و پدیده شوند.
بارسا حتی می‌تواند بازیکنی را به‌جای گاوی بخرد بدون اینکه نگران فیرپلی مالی باشد. بارسلونا ممکن است 4تا 5میلیون غرامت از فیفا دریافت کند اما باشگاه معتقد است که در مقایسه با از دست دادن یک بازیکن کلیدی برای یک فصل کامل، این غرامت چیز زیادی نیست. اگر باشگاهی بازیکنی را به‌خاطر مصدومیت 4ماهه یا بیشتر از دست بدهد می‌تواند برای یک فصل بازیکنی را با 80درصد دستمزد بازیکن مصدوم به خدمت بگیرد. اگر مصدومیتی بیش از 4ماه باشد، لالیگا درنظر نمی‌گیرد که آیا باشگاه از فیرپلی مالی فراتر رفته است یا نه.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :