• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 29 آبان 1402
کد مطلب : 209792
+
-

داستان روانشناختی در ماجرای یک قتل

فیلم جنایی
داستان روانشناختی در ماجرای یک قتل

فهیمه پناه‌آذر، روزنامه‌نگار

فیلم فرانسوی «آناتومی یک سقوط» تولید 2023کشور فرانسه است که امسال توانست جایزه نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کند. این فیلم سینمایی در نخستین هفته اکرانش، از نظر مخاطبان و منتقدان در حد یک شاهکار ظاهر شد و امتیاز این فیلم در سایت راتن‌تومیتوز در حال حاضر 96درصد از 95نقد است.
ماجرای قتلی که صرفا یک ماجرای کارآگاهی را رقم نمی‌زند بلکه نوعی ماجراجویی روانشناختی در اعماق پیچیدگی‌های روابط 2 شخصیت اصلی فیلم (ساموئل و ساندرا) را برای تماشاگر نشان می‌دهد.منتقدان عمدتا نظر بسیار مثبتی به این فیلم دارند و آن را هوشمندانه و منسجم توصیف کرده‌اند؛ حتی یکی از منتقدان خارجی (کتی والش) می‌گوید آنچه در این فیلم جریان دارد، بیش از آنکه ماجرای یک پرونده قتل باشد، نگاهی ریزبینانه و ظریف به‌خود «زن بودن» است؛ درباره اینکه چگونه یک زن از برآورده کردن انتظارات اجتماعی و فرهنگی بازمی‌ماند.
با دیدن فیلم «آناتومی یک سقوط» قرار نیست یک فیلم مهیج را تماشا کنید و شاید در دقیقه‌های اولیه فیلم حوصله‌تان سر برود، شروع این فیلم با مصاحبه یک زن نویسنده با یک دختر جوان همراه است و بعد صدای موسیقی بلند که باعث می‌شود 2 شخصیت اصلی مصاحبه‌شان را به هم بزنند و در نهایت داستانی رقم می‌خورد. شاهد اصلی داستان یک پسر نابیناست اما تماشاگر تا پایان فیلم می‌تواند با آن همراه باشد. شاید تماشاگر به‌دنبال قاتل اصلی باشد اما هر چه فیلم پیش می‌رود می‌تواند برای بیننده جذاب‌تر باشد؛ این فیلم نشان می‌دهد که هر انسانی چگونه می‌تواند افکار خودش را به انسان‌های دیگر منتقل کند و آنصصها را اغنا کند.دفاع زن در برابر اتهام به قتل است و بعدها صحبت‌هایی که عنوان می‌شود؛ روابط پیچیده یک زن و شوهر و خواسته‌هایی که نتوانستند به آن برسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید