• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 آبان 1402
کد مطلب : 209713
+
-

سفارتخانه‌ها عوارض می‌دهند

طرح عناوین جدید عوارض بهای خدمات شهرداری تهران برای سال آینده توسط نمایندگان پارلمان شهری تصویب شد

گزارش
سفارتخانه‌ها عوارض می‌دهند

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دیروز (28آبان) یکصد‌ونودوسومین جلسه شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که طرح بررسی عناوین جدید عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران برای سال 1403، مهم‌ترین دستور جلسه نمایندگان پارلمان شهری بود. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در تشریح این طرح گفت: «عناوین عوارض باید با تأیید شورای‌عالی استان‌ها آماده و در اواخر آذرماه توسط وزارت کشور تصویب و ابلاغ شود. در این طرح 4عنوان (بهای خدمات ساماندهی سیما و منظر شهری، بهای خدمات اماکن دیپلماتیک، بهای خدمات مدیریت نظارت بر شرکت‌های اینترنتی و بهای خدمات رفع خطر از گودهای پرخطر) پیش‌بینی شده است.»
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا هم در جریان بررسی این طرح عنوان کرد: «وزارت کشور و شورای‌عالی استان‌ها پیش از این عناوین مطرح‌شده را تصویب و اعلام کرده‌اند شهرداری‌هایی که می‌خواهند عوارض را اعمال کنند، عناوین آن را به تصویب برسانند.» نمایندگان پارلمان شهری با این طرح موافقت کردند که به موجب آن سفارتخانه‌ها باید به شهرداری تهران عوارض بپردازند؛ چراکه مانند سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها و... از خدمات این شهر استفاده می‌کنند و باید عوارض یا مالیات هم بپردازند. به‌گفته علی خشنود، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران قرار است برای تمام سفارت‌های شهر تهران عوارض لحاظ شود.

افزایش کرایه تاکسی مورد تأیید شورا نیست
مدتی است که در برخی از خطوط تاکسی، تاکسیرانان اقدام به افزایش نرخ کرایه‌ها کرده‌اند که این امر موجب نارضایتی و گلایه‌مندی شهروندان شده است. اعضای شورای شهر نسبت به افزایش خودسرانه نرخ تاکسی‌ها از سوی برخی رانندگان واکنش نشان دادند.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز با بیان اینکه نرخ تاکسی باید مصوب شورا باشد و این اقدام مورد تأیید شورا نیست، گفت: «از سازمان تاکسیرانی خواسته‌ایم این موضوع را مدیریت کند و کنترل بیشتری روی نرخ کرایه تاکسی‌ها در خطوط داشته باشد. البته افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی به ضرر تاکسیرانان خواهد بود؛ چراکه مسافران به سمت تاکسی‌های اینترنتی می‌روند.»
 او به وضعیت نامناسب نوسازی تاکسی‌های فرسوده هم اشاره و عنوان کرد: «مجلس درخصوص این موضوع قانون خوبی را تصویب نکرده و دولت اعتبارات کمی برای نوسازی این ناوگان اختصاص داده است. به‌هرحال امیدواریم با ورود تاکسی‌های برقی شاهد تحولی در شهر باشیم که به نفع شهر، شهروندان و دولت باشد.»

انتقاد به تبلیغ نمایشگاه سئول
بررسی گزارش حسابرسی (سال‌های 1400و 1401) شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب وقتی روی میز شورا قرار گرفت و تصویب شد، اعضا انتقاداتی را مطرح کردند. ناصر امانی گفت: «دلیل ساخت این نمایشگاه، انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به این محل بود که محقق نشده است.» سیدجعفر تشکری‌هاشمی عنوان کرد که قرار بود تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی متوقف شود. این در‌ شأن شورا نیست که وقتی مصوبه‌ای را تصویب می‌کنیم می‌بینیم که باز هم بیلبوردهای سطح شهر به تبلیغ نمایشگاه بین‌المللی اختصاص یافته است. مهدی چمران هم تأکید کرد: «هنوز مصوبه‌ شورا از سوی فرمانداری ابلاغ نشده است؛ البته تلفنی از سازمان زیباسازی خواستیم تا در مواردی بنرها را جمع‌آوری کند، اما چون قراردادها منعقد و اجازه داده شده بود، امکان جمع‌آوری وجود نداشت.»
میثم مظفر تأکید کرد که شرکت نمایشگاه شهر آفتاب باید وضعیت مالیاتی خود را تعیین‌تکلیف کند؛ چراکه ۵۰هزار میلیارد تومان دارایی دارد، اما درآمدش تنها ۲۰هزار میلیارد تومان است. عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب هم در ادامه با بیان اینکه در 2سال اخیر وضعیت مطلوبی در حسابرسی داشته‌ایم، گفت: «شرکت مشکل ساختاری دارد و امیدواریم این موضوع برطرف شود، اما باید بگویم که روند عملکرد شرکت به سمت سودآوری رفته و کارکرد ما بهتر بوده است و در مورد زیان انباشته درخواست افزایش سرمایه داده‌ایم تا بتوانیم این شرکت را از وضعیت زیان انباشته خارج کنیم.»

افتتاح پایانه شرق به‌زودی
اعضای شورای شهر تهران گزارش حسابرسی سازمان پایانه‌های شهر تهران (1400و 1401) را تصویب کردند.
نمایندگان پارلمان شهری در جریان بررسی گزارش حسابرسی این سازمان نکاتی را مطرح کردند. ناصر امانی گفت که سازمان، حسابی در بانک شهر باز کرده و باعث مغایرت ۲۴۰میلیارد ریالی در حساب‌های این سازمان شده که خلاف قانون و مقررات است. مهدی اقراریان موضوع شفافیت را مطرح و عنوان کرد: «دخالت برخی افراد در سازمان‌ها بالاست که یکی از این سازمان‌ها، سازمان پایانه‌هاست و چه اتفاقی در سازمان پایانه‌ها می‌افتد که قراردادها در سامانه شفافیت ثبت نمی‌شود؟» علی‌اصغر قائمی هم با اشاره به وضعیت پایانه شرق گفت: «9‌ماه به سازمان پایانه‌ها فرصت داده شد که پایانه شرق را افتتاح کند. یک‌ماه از این فرصت باقی مانده و هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.»
احمد صادقی هم تأکید کرد که سازمان باید وضعیت مالیاتی را تعیین‌تکلیف کند. پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران هم با بیان اینکه کارگاه پایانه شرق فعال است و با سرعت پیش می‌رود، گفت که با شرکت شهروند، مشکلات را حل کرده‌ایم و نقدینگی تأمین شده و تا پایان سال شاهد بهره‌برداری پایانه خواهیم بود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید