• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 29 آبان 1402
کد مطلب : 209709
+
-

فعالیت ون‌کافه‌های غیرمجاز، غیرقانونی است

یادداشت
فعالیت ون‌کافه‌های غیرمجاز، غیرقانونی است

ناصر امانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران

شهرداری تهران، متولی شهر است؛ بنابراین انضباط و ساماندهی شهر هم وظیفه شهرداری محسوب می‌شود. برخی از صنوف بدون دریافت مجوز اقدام به فعالیت در شهر می‌کنند؛  فعالیتی که به نظم و آرامش شهر آسیب می‌زند و قطعا این موضوع باید توسط شهرداری تهران ساماندهی شود. نکته قابل تامل این است که هر فعالیت تجاری در شهر می‌بایست با مجوز شهرداری باشد و مشاغل سیار از جمله ون‌کافه‌ها یا اغذیه‌فروشان سیار هم از این امر مستثنی نیستند و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران، متولی رسیدگی به مسائل این مشاغل است. اخیرا فعالیت ون‌کافه‌ها و البته در برخی از نقاط شاهد فعالیت اتوبوس‌ها در حوزه اغذیه‌فروشی هستیم که با توجه به نوع فعالیت و خدماتی که ارائه می‌دهند حتما باید ساماندهی شوند و فعالیت‌شان با مجوز شهرداری باشد.

فعالیت با مجوز شهرداری
این صنوف در معابر و منظر عمومی فعالیت می‌کنند و مدیران شهری هم حتما با آنها مواجهه داشته‌اند؛ بنابراین موضوع ساماندهی آنها باید ابتدا توسط مدیران شهری مناطق پیگیری و درصورت نیاز از شرکت ساماندهی صنایع، مشاغل و یگان حفاظت شهرداری تهران درخواست کمک و همراهی شود. داشتن مجوز برای فعالیت ون‌کافه‌ها مورد تأکید است و در غیر این صورت حتما فعالیت‌شان غیرقانونی است و براساس مفاد قانونی باید با آنها برخورد شود. منظور از ساماندهی، نظم‌بخشی به فعالیت این صنف است و قطعا هدف ما جلوگیری از فعالیت آنها نیست، اما این کار باید در چارچوب تعریف شده و منطبق با اصول انجام شود.

همراهی شورا با شهرداری
شورا در این مسیر می‌تواند امور را از طریق کمیسیون خدمات و محیط‌زیست پیگیری و با شهرداری همراهی کند. اعضای کمیسیون می‌توانند جلسه‌ای با حضور شرکت‌ها و سازمان‌های متولی در موضوع ون‌کافه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و ... برگزار و فعالیت آنها را رصد و پایش کنند. همچنین چنانچه مشکلی در این حوزه وجود دارد با مدیرعامل، بررسی شود و درصورت نیاز، طرح یا لایحه ارائه دهند تا در شورا تصویب شود. به‌نظر می‌رسد در موضوع ساماندهی ون‌کافه‌ها و اغذیه‌فروشان سیار مشکل قانونی وجود ندارد و مشکل در مدیریت و اجرای قانون است. شهرداری تهران برای موفقیت در ساماندهی این اصناف نیاز به برنامه‌ای مدون دارد تا شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و معاونت خدمات شهری با هماهنگی شهرداران مناطق اجرایی کنند. در قالب این برنامه، می‌توان این اصناف را شناسایی و برای آنها طبق ضوابط، مجوز صادر کرد تا مکانی برای فعالیت تعیین شود. با وجود این تلاش‌ها اگر اصناف تمکین نکردند قطعا باید جمع‌آوری شوند و شهرداری هم از این موضع نباید کوتاه بیاید.

مشارکت پلیس با شهرداری
 البته در این میان نباید نقش پلیس راهور را نادیده گرفت. به هر حال ون‌کافه‌ها وسایل‌نقلیه محسوب می‌شوند که درصورت سد معبر و ایجاد ترافیک ضرورت دارد نیروهای راهور اعمال قانون کنند. در نهایت ساماندهی ون‌کافه‌ها را می‌توان در این عبارت‌ها خلاصه کرد:
هر فعالیت تجاری ازجمله ون‌کافه‌ها و... در شهر نیاز به مجوز قانونی دارد.
ون‌ها و خودروهایی که اقدام به خرید و فروش مواد غذایی و ... می‌کنند باید ساماندهی شوند.
ساماندهی باید توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل با همکاری پلیس راهور انجام شود.
مکان‌های مشخص برای فعالیت این اصناف (ون‌کافه‌ها، اغذیه‌فروشان سیار و‌...) تعیین شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید