• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 29 آبان 1402
کد مطلب : 209663
+
-

جای ایتالیا و هالند خالی است

بیشتر تیم‌های راه‌یافته به یورو مشخص شده‌اند

جای ایتالیا و هالند خالی است

تیم‌های مدعی و معمولی یکی پس از دیگری به مرحله نهایی یورو 2024 آلمان صعود می‌کنند و حالا فقط جای ایتالیا خالی است. پس از آلمان(میزیان)، فرانسه، انگلیس، پرتغال، اتریش، اسلواکی، اسپانیا، ترکیه و بلژیک، تیم‌های دیگری نظیر آلبانی، دانمارک، هلند، مجارستان، اسکاتلند، سوئیس و رومانی نیز جواز حضور در این رقابت‌ها را به‌دست آورده‌اند. تعداد تیم‌هایی که حضورشان در این رقابت‌ها قطعی شده به 16تیم رسیده و فقط 8 سهمیه دیگر باقی مانده است. ایتالیا پس از شکست دادن مقدونیه ‌شمالی با نتیجه 5 بر 2 و فراموشی حذف مقابل این تیم در رقابت‌های انتخابی جام ‌جهانی 2022 حالا تنها یک امتیاز از بازی با اوکراین می‌خواهد تا به‌جای این تیم جنگ‌زده به یورو برود و برای سومین بار در 6 سال اخیر (2جام‌ جهانی و یک یورو) در یک تورنمنت بزرگ غایب نباشد. ایتالیا با سابقه 2 قهرمانی و یک نایب ‌قهرمانی در جام ملت‌ها(یورو)، 3 دوره هم در این مسابقات غایب بوده و بعید نیست این تعداد به عدد 4 هم افزایش بیابد.

   اثر اسپالتی
ایتالیا با مانچینی قهرمان یورو شد اما ایتالیای لوچانو اسپالتی کمی از تیم مانچو هجومی‌تر و تماشایی‌تر است. اسپالتی در حال تبدیل کردن ایتالیا به ناپولی دوست‌داشتنی قهرمان فصل پیش سری ‌آ است .با اینکه آنها 3 بر یک به انگلیس باختند اما در بقیه بازی‌ها هجومی بودند. ایتالیا حالا 13 گل و 9 گلزن در بازی‌های اخیر دارد که به این پدیده می‌گویند تأثیر اسپالتی. او یک تساوی مقابل مقدونیه شمالی، یک شکست مقابل انگلیس و 3پیروزی در بازی با تیم‌‌های مالت، اوکراین و مقدونیه شمالی داشته است. گلزنان اسپالتی در این 5 دیدار این بازیکنان بودند: داوید فراتسی (3گل)، دومنیکو براردی(2گل)، فدریکو کیه‌زا(2گل)، چیرو ایموبیله، جاکومو بوناونتورا، جیانلوکا اسکاماکا، متئو دارمیان، جاکومو راسپادوری و استفان الشعراوی(یک گل‌). حالا همه آنها با هم گل می‌زنند؛ همه برای هم.

    هلند
در گروه B کار به بازی آخر نکشید و هلند با پیروزی مقابل ایرلند به دور نهایی راه یافت. وخهورست، رفت‌وبرگشت به ایرلند گل زد. بازیکن فصل پیش منچستریونایتد که در جام‌ جهانی مقابل آرژانتین درخشیده و به این تیم 2 گل زده بود، از آغاز فصل ۳ گل برای تیم ملی هلند به ثمر رسانده و به همین تعداد هم برای تیم باشگاهی‌اش، هوفنهایم گل زده است. هلند در جریان بازی 19شوت به سمت دروازه حریف زد و تنها یک شوت دریافت کرد اما بی‌دقتی آنها در زدن ضربات آخر باعث شد این تیم نتیجه‌ای بهتر از یک بر صفر نگیرد. از سویی، چهارمین تورنمنت پیاپی هم برای جمهوری ایرلند از دست رفت. دوره بعدی یورو به میزبانی این کشور برگزار می‌شود و غیبت‌ آنها به 5 دوره افزایش نخواهد یافت؛ مگر آنکه جام‌جهانی را هم از دست بدهند.

   آلمان
تیم ملی آلمان با ناگلزمان هم درست نشد. سرمربی جوان که جای هانسی فلیک را گرفته، اهل کام‌بک زدن نیست. او در بازی دوستانه با ترکیه هم درحالی‌که 2 بر یک از حریف پیش بود، 3 بر2 باخت. نکته این بازی امیدواری همه به وینچنتزو مونتلا، سرمربی ایتالیایی جدید تیم ملی ترکیه بود. او کرواسی و لتونی را برده و ترکیه را به یورو رسانده و حالا مقابل آلمان میزبان یورو هم پیروز شده است. به‌خاطر حضور ترک‌تبارهای بی‌شمار در آلمان، این دیدار به‌نوعی حیثیتی هم بود. آلمانی‌ها در برلین مانشافت را هو کردند و روزنامه‌های ترکیه از این پیروزی یک حماسه تاریخی ساختند و آلمانی‌ها را مسخره کردند.

   فرانسه
اتفاق مهمی که در بازی شنبه‌ شب برای تیم ملی فرانسه افتاد، این بود که کیلین امباپه گل شماره 300 عمر خود را به ثمر رساند. البته این بازی و تمرینات اردویی فرانسه 2 اتفاق بد هم داشت؛ اول اینکه ادواردو کاماوینگا در تمرین و پس از برخورد با عثمان دمبله، سمبل مصدومیت، دچار آسیب‌دیدگی شد و بازی‌های 2 ماه آینده رئال‌ مادرید را از دست داد. دیگری رکوردزنی و مصدومیت شدید امری، پدیده جوان و محصول آکادمی پاری‌سن‌ژرمن بود.
   با عبور از گریزمان، امباپه سومین گلزن برتر خروس‌ها شد. او در پیروزی 14بر صفر مقابل جبل‌الطارق که بزرگ‌ترین برد تاریخ تیم ملی فرانسه بود، هم در گلزنی و هم در دادن پاس ‌گل هت‌تریک کرد. امباپه در حال‌ حاضر با۴۶ گل، در رده سوم بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی فرانسه است؛ ۵۶ گل اولیویه ژیرو (2گل در این بازی زد)، ۵۱ گل تیری آنری، ‌ ۴۶ گل کیلین امباپه و ‌۴۴ گل آنتوان گریزمان.
   ستاره 24 ساله فرانسوی به رکورد 300 گل در دوران حرفه‌ای خود رسید؛ سریع‌تر از هر بازیکن دیگری در تاریخ فوتبال، حتی سریع‌تر از رونالدو، مسی و هالند. کیلین حالا 200 گل بیشتر از گل‌هایش با پیراهن موناکو (27) برای پاریس به ثمر رسانده (227). امباپه در مورد 300 گلش گفت: «این بخشی از روند کار است، برخی از بازیکنان به 800و 850گل هم در دوران بازی‌شان می‌رسند. من باید در تیم ملی و تیم باشگاهی‌ام پیشرفت کنم.»
   وارن زئیر امری که با 17سال و 8 ماه به جوان‌ترین بازیکن یک قرن اخیر تیم ملی فرانسه تبدیل شده بود، موفق شد دقیقه 15بازی با جبل‌الطارق نخستین گل ملی‌اش را هم ثبت کند تا به جوان‌ترین گلزن 100سال اخیر فرانسه تبدیل شود اما او 4دقیقه پس از گلزنی و دقیقه 19به‌دلیل مصدومیت از زمین مسابقه خارج شد.
   جبل الطارق در این دوره از رقابت‌ها نتیجه عجیب 7شکست در 7 بازی و دریافت 35گل، بدون گل زده را ثبت کرد. فرانسه در این بازی آمار 39 شوت به دروازه حریف، بدون دریافت حتی یک شوت به سمت دروازه خودی را داشت.

   کرواسی
با پیروزی 2 بر صفر در زمین لتونی، امیدهای کروات‌ها برای کسب سهمیه یورو افزایش یافت. حالا تنها یک پیروزی در بازی خانگی مقابل ارمنستان می‌تواند صعود این تیم را تضمین کند. بازی رفت را کرواسی یک بر صفر در زمین حریف برده بود و سه‌شنبه بازی برگشت برگزار می‌شود. ولز هم که 2 امتیاز از کرواسی 13 امتیازی کمتر دارد، از ترکیه میزبانی خواهد کرد. ترک‌ها زودتر جواز صعود را کسب کرده‌ بودند.

هالند
فعلا ارلینگ هالند مهم‌ترین غایب یورو ۲۴ است چون در غیاب او که مصدوم بود، تیم ملی نروژ کورسوی باقیمانده برای راهیابی به پلی‌آف را از دست داد و با تساوی یک – یک مقابل کوزوو به‌طور رسمی از مسابقات حذف شد. نروژ که پیش از این، با قرار گرفتن در رده سوم گروهA، شانس صعود مستقیم به یورو ۲۰۲۴ را از دست داده بود، از رسیدن به پلی‌آف هم بازماند تا هالند باز هم از حضور در یک تورنمنت معتبر باز بماند. با این اتفاق احتمالا هالند شانس گرفتن توپ طلای سال آینده را هم مثل امسال که به مسی قهرمان جام‌جهانی واگذار کرد، از دست می‌دهد. بعد از یورو ۲۰۰۰، این دهمین تورنمنت متوالی است که نروژ از راهیابی به آن باز می‌ماند. در یورو 2000 نروژ در گروهش سوم شده بود. مصدومیت ارلینگ هالند جدی نیست و مهاجم نروژی برای دیدار هفته آینده سیتی با لیورپول آماده خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید