در میانه آبانماه امسال آلودگی هوا در لاهور پاکستان بهشدت زیاد شد. شاخص آلودگی از 400 گذشت و در 2شهر دیگر پاکستان هم به نامهای گجرانوالا و حفیظآباد بهاضافه مناطق مسکونی اطراف آنها تحتتأثیر آلودگی هوا قرار گرفتند. این سه شهر مجموعا بیش از 15میلیون نفر جمعیت دارند. بنا به خبری که در سیانان منتشر شد، استان پنجاب پاکستان محدودیتهای تردد را به حدی رساند که نه فقط رفتوآمد بلکه تجمع بیشتر از 4نفر را محدود کرد.
در هندوستان به شکل سنتی بعد از برداشت محصول، میلیونها کشاورز باقیمانده شاخههای برنج را آتش میزنند تا مزرعهها برای کاشت گندم زمستانی آماده شوند. در روزهای اوج آلودگی هوا، 38درصد از دود هوای پایتخت هند ناشی از سوزاندن کاه و کلش برای پاکسازی مزارع در اطراف شهر است. این کار همراه با آلودگی وسایل نقلیه باعث شد که در ایالتهای شمالی هند مانند هاریانا، پنجاب، اوتارپرادش و دهلی، مهدود غلیظی ایجاد شود. بدتر اینکه جشنواره دیوالی هم در پیش بود و آتشافروختن و ترقهبازی ممکن بود به آلودگی اضافه کند. دادگاه عالی هند به مقامات ایالتهای اطراف پایتخت دستور داد مانع سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت محصول شوند که مانند دستورهای سالهای قبل تأثیری نداشت. مقامات محلی راهحلهای دیگری هم بهکار گرفتند مانند پاشیدن آب روی خیابانهای خاکی و ممنوعکردن ساختوساز تا از بیشترشدن گردوغبار جلوگیری کنند.
2شهر دیگر کلکته و بمبئی هم در فهرست 20شهر آلوده جهان قرار داشتند. شاخص آلودگی داکا، پایتخت بنگلادش با بیش از 10میلیون نفر جمعیت نیز در همین موقع از 200بالاتر رفت. حدود 30درصد آلودگی هوای بنگلادش ناشی از آلایندههایی است که در هند تولید میشود و باد آن را به سمت بنگلادش میبرد. آلودگی هوا در این کشورهای شبهقاره هند بهدلیل فعالیتهای صنعتی شامل آلایندههای خاصی مانند سولفات و نیترات نیز میشود که سازوکار ایمنی بدن را مختل میکند. مطالعات مؤسسه سیاستهای انرژی دانشگاه شیکاگو نشان میدهد آلودگی دهلی در حدی است که طول عمر ساکنان آن را تا 9سال کاهش میدهد.
همچنین تقریبا تمام جمعیت یک میلیارد و 400میلیون نفری هند در معرض آلودگیهای ناشی از هوا هستند. جالب است بدانید در هند و پاکستان تعداد وسایل نقلیه در 20سال اخیر نزدیک 4برابر شده است و در پایتخت هند در سال2022 حدود 8میلیون وسیله نقلیه موتوری تردد میکنند.
هند از چین عقبتر است
در همینه زمینه :