• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209500
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g5GxD
+
-

تبدیل‌گود به پارکینگ

امروز رویداد شنبه‌های امید و افتخار مدیریت شهری کنار برج میلاد رقم خورد

امید و افتخار
تبدیل‌گود به پارکینگ

شهرداری تهران در این دوره رویکرد متفاوتی در افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های شهری دارد؛ چراکه این کار در قالب رویداد شنبه‌های امید و افتخار صورت می‌گیرد؛ به‌این معنی که شنبه‌های هر هفته پایتخت‌نشنیان شاهد تحولات تازه و البته امید‌بخش در تهران هستند. اکنون این رویداد به ایستگاه 82 رسیده است و در قالب آن مراسم، ایمن‌سازی‌ گود فاز دوم برج میلاد و مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای 6دستگاه پل سواره‌رو  اجرا می‌شود. گود برج میلاد با تبدیل‌‌شدن به پارکینگ، بخشی از مشکلات مراجعه‌کنندگان به این مجموعه را حل خواهد کرد.

تعیین تکلیف پس از یک دهه بلاتکلیفی
اوایل دهه90 بود که در راستای اجرای فاز دوم برج میلاد و ساخت هتل دوقلو گود‌برداری عمیقی همجوار با سالن همایش‌های برج میلاد انجام شد؛ گودی که عمق آن 50 تا 70‌متر است و اعضای شورای شهر تهران هم در دوره‌های گذشته نسبت به خطرات آن تذکراتی داده بودند اما هیچ‌گاه این موضوع تعیین تکلیف نشد. مدیریت شهری در این دوره موضوع را به فوریت پیگیری کرد و در نهایت ایمن‌سازی‌ و پایدارسازی آن با اولویت انجام شد. آنطور که هادی حق‌بین، معاون فنی و عمران شهردار تهران عنوان کرده: «عملیات اجرایی پایدارسازی دائمی گود فاز دوم برج میلاد از ابتدای تیرماه سال گذشته آغاز شد و طی 16‌ماه به اتمام رسید.» به‌گفته او با احداث سازه بتن آرمه، سقف دال بتنی و دیوارهای برشی این گود کاربری پشتیبانی، پارکینگ و... خواهد داشت. حق‌بین در تشریح بیشتر کاربری جدید گود برج میلاد گفت: «این سازه دارای 5طبقه و 17هزارو800مترمربع مساحت است و با توجه به همسطح‌سازی‌ با پارکینگ سالن همایش‌ و تطبیق حداکثری با طرح‌های آینده برج میلاد، می‌توان از این بخش به‌عنوان پارکینگ با ظرفیت 350دستگاه خودرو استفاده کرد.»

افزایش تاب‌آوری پل‌های سواره‌رو
براساس ماده88 برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران، در راستای افزایش ایمنی و تاب‌آوری زیرساخت‌های شهری اعم از معابر، بزرگراه‌ها، تونل‌های ترافیکی و... می‌بایست شهرداری تهران اقداماتی انجام دهد. مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌ها درست براساس عمل به این ماده برنامه سوم در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت؛ چراکه اکثر پل‌های سواره‌رو پایتخت به سن فرسودگی رسیده‌اند و مقاوم‌سازی‌ آنها امری لازم و ضروری است. از این‌رو 6 پل سواره‌رو پرتردد شناسایی و مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای آنها از طریق تقویت ستون‌ها با ژاکت بتنی، تقویت سرستون‌ها با افزایش مقطع، عملیات پس‌کشیدگی، تقویت فونداسیون، خاکبرداری، تخریب، برچیدن کاور، مضرس‌کاری (دندانه‌دار کردن بتن)، کاشت میلگرد، آرماتوربندی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی، تعویض نئوپرن‌ها، اجرای پرایمر ستون‌ها و خاکریزی انجام شده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید