• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209487
+
-

نقش‌آفرینی شهرداری‌ها در میدان عمل

در یکصد و هجدهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران بر ارتقای جایگاه شهرداری‌ها تأکید شد

گزارش
نقش‌آفرینی شهرداری‌ها در میدان عمل

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران دهه70 با هدف انتقال تجارب و حفظ حقوق و منافع مشترک و عمومی شهرداری‌های کلانشهرها در راستای پیشبرد اهداف و تقویت مدیریت شهری تشکیل شد. به‌عبارت دیگر شهرداران کلانشهرهای ایران با حضور در این مجمع به‌دنبال تحقق هم‌افزایی و همفکری و رسیدن به وحدت رویه برای حل مسائل و مشکلات شهری هستند. تا‌کنون شهرداران کلانشهرهای ایران در قالب این مجمع 117 نشست با هم داشته‌اند که شهرهایی چون مشهد میزبان آن بود.
 نشست 118 هم با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران که ریاست مجمع را هم برعهده دارد در خیابان بهشت پایتخت برگزار شد. شهرداران 19کلانشهر کشور و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در این نشست شرکت داشتند. در ابتدای جلسه سکاندار پایتخت بر لزوم ارتقای جایگاه شهرداری‌ها در ساحت سیاسی کشور، تأکید کرد و گفت: «تأخیر ۲۰ساله در اجرایی شدن اصول مرتبط با شوراها در قانون اساسی سبب شد آنگونه که باید جایگاه مدیریت شهری در کشور مورد توجه قرار نگیرد. پس برای پیشبرد بهتر وظایف و خدمت‌رسانی بیشتر به شهروندان لازم است این نگاه تغییر کند و نقش آفرینی شهرداری‌ها در میدان عمل افزایش پیدا کند.»

همراهی دولت سیزدهم در حل مشکلات
برخی از مشکلات شهری مانند کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی قطعاً نیاز به همراهی و یاری دولت دارد که در دوره گذشته مدیریت شهری آنطور که بایدوشاید از سوی دولت دوازدهم حمایت نشد و به همین دلیل است که امروز پایتخت‌نشینان با مشکل کمبود ناوگان و تأخیر در خدمت‌رسانی مواجه هستند.
در این دوره حضور علیرضا زاکانی در جلسات هیأت دولت نشان داد که دولت و شهرداری تعامل خوبی باهم دارند و مدیریت شهری از این فرصت استفاده می‌کند تا نه‌تنها مشکلات تهران بلکه سایر کلانشهرهای کشور را پیگیری کند و برای حل آنها از دولت کمک بگیرد. شهردار تهران در تأیید این موضوع گفت: «امروز که دولت سیزدهم به‌عنوان مجموعه‌ای خدمتگزار برای حل مشکلات کشور همراه مجموعه مدیریت شهری است، باید فرصت را غنیمت بدانیم و بتوانیم تعامل خوبی داشته باشیم.» به‌گفته او کارگروه چهارجانبه‌ای در دولت با حضور نمایندگانی از مجمع شهرداران کلانشهرها، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه تشکیل خواهد شد تا در نتیجه آن بتوانیم آنچه در قانون اساسی به‌عنوان وظایف شوراها و مدیریت شهری مطرح شده‌است را به نحو احسن اجرا کنیم.

ایجاد شرایط خوب برای تهران
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع شهرداران کلانشهرهای کشور به سفر اخیر خود و هیأت مدیران شهری به کشور چین اشاره کرد و گفت: «در نتیجه سفر به چین شرایط مطلوبی برای شهر تهران ایجاد خواهد شد که این شرایط قابل تسری به سایر کلانشهرهاست. همچنین طرف چینی اشتیاق به همکاری اقتصادی و شهری با طرف ایرانی دارد. در این سفر 3میلیارد دلار قرارداد تجاری منعقد شد و توانستیم در نتیجه مذاکرات از طرف چینی یک‌میلیاردو۴۰ میلیون یورو فاینانس با تنفس یک تا 3 ساله بگیریم. در قراردادها بنا نیست ما واردکننده صرف از چین باشیم و مطابق تفاهمات صورت‌گرفته ‌واردات همراه با انتقال تکنولوژی خواهد بود و قرار است در کشور با طرف چینی کارخانه‌های مشترکی ساخته شود.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید