• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 25 آبان 1402
کد مطلب : 209352
+
-

انتقال موتورها از بازار به پارکینگ

طرح نظم‌بخشی و ساماندهی به وضعیت موتورسواران در محدوده مراکز تجاری و خرید منطقه12 کلید خورد

یادمون نره!
انتقال موتورها از بازار به پارکینگ

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

تعداد نه‌چندان کمی راکبان موتورسیکلت، تابع هیچ قانون و قاعده‌ای نیستند. گویا قوانین راهنمایی و رانندگی برای آنها نوشته نشده و براساس قوانین نانوشته خودشان در تهران تردد می‌کنند. پارک در معبر پیاده‌راه، عبور از چراغ قرمز، حرکت در جهت خلاف، عبور و مرور در خطوط ویژه و ... تنها بخشی از نقض قوانین توسط موتورسواران است که نظم آمد و شد در پایتخت را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ مسئله‌ای که در محدوده مرکزی و به‌ویژه معابر منتهی به بازار تهران به یک معضل و چالش بزرگ تبدیل شده و شهروندان را دچار مشکلات جدی کرده است.  این روزها عابران پیاده برای گذر در معابری مانند ناصرخسرو، 15خرداد، خیام و ... امنیت جانی ندارند و هر لحظه امکان دارد با یکی از این موتورها برخورد کنند. دود عدم‌تمکین موتورسواران از قوانین راهنمایی و رانندگی نه‌تنها به چشم خود راکبان بلکه به چشم رهگذران و حتی خودروسواران هم می‌رود و همواره شاهد آمارهای نجومی تصادفات موتورسواران هستیم. براساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، بیش از 50درصد تصادفات مربوط به موتورسواران است، اما این اعداد و ارقام هم بازدارنده نبوده و راکبان همچنان با اصرار به بی‌قانونی در شهر جولان می‌دهند. بازار تهران این روزها به یک پیست بزرگ موتورسواری تبدیل شده است که عابران پیاده و خودروسواران در آن امنیت ندارند و همین موضوع مدیریت شهری را بر آن داشت تا طرح ساماندهی موتورسیکلت‌های محدوده بازار را در دستور کار قرار دهد و با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهور آن را عملیاتی کند.

موتورسواری روی حقوق شهروندی
از همان ساعات ابتدایی روز، حضورشان در معابر محدوده بازار به‌ویژه محورهای پیاده‌راهی مانند خیابان 15خرداد، باب همایون، ناصر خسرو، صور اسرافیل و ... پررنگ است. برای گذر از پیاده‌راه باید حرکات جهشی یا حتی پرشی بلد باشید تا بتوانید جان سالم از میان موتورهای پارک‌شده به در ببرید. اگر هم سالم از پیاده‌راه عبور کنید باید مدام مراقب چپ‌و‌راست خود باشید تا مبادا توسط موتورسواران غافلگیر شوید، چرا‌که اگر آسیب ببینید، شما مقصر هستید و باید هزینه تصادف جرحی را بپردازید، اما در صورتی که موتورسوار مقصر باشد باز هم داد و بیداد و استفاده از الفاظی چون «مگه کوری» متوجه شما که عابر هستید، می‌شود. پس در هر صورت برای اینکه گرفتار بی‌قانونی‌های موتورسواران نشوید، بیش از پیش هنگام عبور از محورهای منتهی به بازار تهران مراقب باشید. به هر حال شواهد و قراین بیانگر آن است که موتورسواری روی حقوق شهروندی حق مسلم راکبان است و اگر اینگونه نبود، پلیس راهور برخورد قاطع با این متخلفان می‌کرد.

جمع‌آوری موتورهای متوقف‌شده
گلایه عابران پیاده و خودروسواران از یک سو و نارضایتی کسبه بازار از سوی دیگر سبب شد تا مدیریت شهری در این دوره و در راستای استیفای حقوق شهروندان، طرح ساماندهی و نظم‌بخشی به تردد موتورسواران در محدوده بازار به‌ویژه معابر پیاده راهی را اجرایی کند؛ طرحی که به‌گفته زینب عبادی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 12 از یک‌سو  زمینه‌ساز‌ رهایی معابر از تصرف موتورسیکلت‌ها می‌شود و از سوی دیگر عبور و مرور امن را در این محدوده مرکزی تهران رقم می‌زند. او در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر اینکه طرح، مستمر و مداوم خواهد بود، می‌گوید: «در نخستین گام با همراهی نیروی انتظامی و پلیس راهور، موتورهای متوقف شده در معابر جمع‌آوری و از طریق کفی به پارکینگ منتقل می‌شوند.» به‌گفته عبادی، خیابان‌های 15خرداد، باب همایون، ناصرخسرو و ... هدف این طرح هستند و قطعا اجازه توقف و سدکردن معبر و گذرگاه عابران پیاده به موتورسواران متخلف داده نمی‌شود. آنطور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 12 اعلام می‌کند: «روزانه حدود 100تا 150دستگاه موتورسیکلت در این طرح جمع‌آوری می‌شود.»

مصوبه‌ای برای کاهش تخلفات موتورسواران
عدم‌تمکین موتورسواران از قوانین راهنمایی و رانندگی سبب بی‌انضباطی در شهر شده است و از این‌رو طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت به بازارهای مسقف محدوده خیابان 15خرداد، توسط مدیریت شهری در پارلمان شهری مطرح شد و نمایندگان دوره چهارم، آن را تصویب کردند. طرح به‌صورت مقطعی و با همکاری پلیس راهور اجرایی شد، اما سنبه موتورسواران پرزور بود و توانستند از این طرح هم عبور کنند و همچنان بازار تهران را در تصرف خود نگه‌دارند. امروز وضعیت تردد در قلب تهران چنان فاجعه‌بار شده است که مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت حقوقی شورای شهر تهران از آن با عنوان رهاشدگی شهر یاد کرده و چندین‌بار در صحن پارلمان شهری به بی‌قاعدگی درخصوص تردد موتورسواران تذکر داده است.

هوشمند‌سازی‌ گیت‌های ورودی به بازار تهران
البته اقدامات شهرداری تهران به طرح جمع‌آوری موتورهای متوقف در معابر پیاده‌راهی ختم نمی‌شود و به‌گفته زینب عبادی قرار است گیت‌های ورودی به بازار تهران هوشمند شوند. او در تشریح بیشتر این طرح می‌گوید: «برای این کار نیاز به زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که مسائل نرم‌افزاری تا حدود زیادی نهایی شده‌اند و در حوزه سخت‌افزاری هم در حال پیگیری کارها هستیم.» آنطور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 12عنوان می‌کند: «با هوشمند‌سازی‌ گیت‌های ورودی بازار، سازوکارهایی پیش‌بینی خواهد شد و فقط به راکبانی اجازه ورود داده می‌شود که پارکینگ اختصاصی دارند. با این اقدام پارک موتور در گذرگاه عابران پیاده حذف می‌شود و امیدواریم شاهد رضایتمندی شهروندان و کسبه باشیم.»






 

این خبر را به اشتراک بگذارید