• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 25 آبان 1402
کد مطلب : 209351
+
-

تست گرم خط متروی پرند با موفقیت انجام شد

شمارش معکوس برای بهره‌برداری از پروژه 18ساله

حمل‌ونقل
تست گرم خط متروی پرند با موفقیت انجام شد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

اواسط آبان بود که علیرضا زاکانی، شهردار تهران در برنامه تلویزیونی «صف اول» از افتتاح متروی پرند در اوایل آذر‌ماه امسال خبر داد. با انجام موفقیت‌آمیز تست گرم این خط، اکنون شرایط برای بهره‌برداری از این مسیر در روزهای آینده فراهم شده است. به گزارش همشهری، مطالعات پروژه متروی پرند از سال1384 آغاز و اجرای آن در سال1391 از طریق وزارت راه و شهرسازی به شهرداری تهران واگذار شد. تا سال1396 حدود 30کیلومتر مسیر ریلی این خط تا ایستگاه فرودگاه امام‌خمینی(ره) به بهره‌برداری رسید. از سال96 تکمیل بخش باقیمانده پروژه از فرودگاه امام‌خمینی(ره) تا شهر پرند در جریان بود که با سرعت گرفتن کارها به‌ویژه در یک‌سال اخیر، طبق برنامه در آذرماه امسال شاهد افتتاح متروی این شهر اقماری خواهیم بود. درواقع با موفقیت‌آمیز بودن تست گرم مسیر ریلی خط متروی پرند، شرایط برای افتتاح قریب‌الوقوع این مسیر ریلی 19کیلومتری و نیز ایستگاه متروی شهر پرند مهیا شده است.

مترو اوایل آذر به پرند می‌رسد
آذرماه سال گذشته پس از بازدید رئیس‌جمهور از متروی پرند که منجر به همکاری و تعامل بیشتر دولت به‌عنوان کارفرما در تامین و پرداخت منابع مالی مورد نیاز این پروژه شد، تکمیل متروی پرند روند بهتر و رونق بیشتری به‌خود گرفت و اگر مباحث و مشکلاتی در بخش تجهیزات از قبیل تامین برق پایدار نبود، بهره‌برداری از این پروژه اتفاق می‌افتاد و احتمالا اوایل امسال شاهد افتتاح متروی تهران - پرند می‌بودیم. در مجموع این پروژه که ارزش آن به نرخ امروز بالغ بر 6هزار میلیارد تومان است، کمتر از یک‌سال پس از بازدید و دستور رئیس‌جمهور مبنی بر افتتاح هرچه سریع‌تر بخش باقیمانده پروژه، آماده افتتاح شده است تا پس از بهره‌برداری از آن، جمعیت قابل توجه این شهر اقماری پایتخت از امکانات جدید حمل‌ونقلی بهره‌مند شوند. براساس آخرین آمار‌ها در حال حاضر روزانه حدود 40هزار نفر بین تهران و پرند تردد می‌کنند. البته این آمار برای جمعیت فعلی 450هزار نفری پرند است و طی چند سال آینده(سال1405) جمعیت این شهر به حدود 750هزار نفر خواهد رسید و به همان میزان و حتی بیشتر شاهد افزایش تردد‌ها بین تهران و پرند خواهیم بود.

شمارش معکوس برای بهره‌برداری
طبق روال تمام افتتاحیه‌های قبلی شبکه متروی تهران، معمولا چند روز قبل از برگزاری مراسم آغاز بهره‌برداری از مسیر و ایستگاه‌ها، تست گرم به‌منظور بررسی نهایی ایمنی و صحت عملکرد تجهیزات و تاسیسات انجام می‌شود که این موضوع دیروز(چهارشنبه 24آبان‌ماه) در مورد خط و ایستگاه متروی پرند با موفقیت انجام شد. در جریان تست گرم صورت‌گرفته، مواردی از قبیل منبع اصلی تغذیه نیروی برق، پست‌های برق طول مسیر، پست‌های داخلی ایستگاه مترو، ریل سوم و ریل‌های حرکتی(رفت و برگشت) مورد بررسی
فنی- عملکردی قرار‌گرفت و به این ترتیب باید گفت شمارش معکوس برای آغاز بهره‌برداری از خط متروی پرند شروع شده ‌است.

ظرفیت جابه جایی روزانه 13 تا 15هزار نفر-سفر
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت متروی پایتخت، از ایجاد ظرفیت جابه‌جایی روزانه ۱۳تا ۱۵هزار نفر- سفر از طریق این مسیر در روزهای نخست پس از بهره‌برداری خبر می‌دهد و می‌گوید: «شهر جدید پرند با جمعیت تقریبی ۴۰۰هزار نفر، یکی از شهرهای اقماری تهران است که فاصله آن تا پایتخت حدود ۳۵کیلومتر است. با بهره‌برداری از پروژه خط و ایستگاه پرند که به‌زودی محقق خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود در بدو امر، روزانه ۱۳ تا ۱۵هزار نفر- سفر از طریق این مسیر به جمع استفاده‌کنندگان از شبکه متروی تهران اضافه شود و همین ظرفیت ایجادشده، قطعا در هزینه تردد مسافران بین تهران و پرند و همچنین مصرف سوخت وسایل نقلیه عبوری تأثیر خواهد گذاشت. به‌طور مثال اگر یک فرد با خودروی شخصی و یا تاکسی بخواهد از پرند به تهران بیاید، روزانه بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار تومان هزینه باید پرداخت کند اما با استفاده از خط مترو، این هزینه‌ها حداقلی می‌شود.»

شیرین شدن کام مردم پس از سال‌ها
محسن هرمزی، درخصوص انجام تست گرم این مسیر و تأثیر آن بر ترافیک شهر تهران پس از بهره‌برداری می‌گوید: «هزینه تمام‌شده برای ساخت مسیر ریلی ۱۹کیلومتری و ایستگاه متروی پرند به ارزش امروز کالا و خدمات، رقمی در حدود ۶هزار میلیارد تومان بوده و اگر بخواهیم از سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته بهترین بهره‌وری را حاصل کنیم، تأمین ناوگان مورد نیاز یکی از ضروریات به‌شمار می‌آید. مردم از شهر پرند برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه به پایتخت تردد می‌کنند و این ترددها باعث افزایش آمار ترافیکی می شود. در صورت تامین ناوگان به میزان لازم، بخش عمده‌ای از بار ترافیک معابر بین این شهر و پایتخت کاسته خواهد شد. پروژه ساخت و تکمیل مسیر و ایستگاه متروی پرند، برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری، موارد متعددی از قبیل عدم‌تأمین بموقع منابع مالی تا مشکلات زیرساختی را پشت سر گذاشت، اما در حال حاضر تمام موانع اجرایی برطرف شده و قرار است به‌زودی این پروژه ۱۸ساله، افتتاح شود تا کام مردم پس از سال‌ها انتظار، بالاخره شیرین شود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید