• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 25 آبان 1402
کد مطلب : 209304
+
-

افزایش 15درصدی توزیع شیرخشک در کشور

میز خبر
افزایش 15درصدی توزیع شیرخشک در کشور

روزانه 250هزار قوطی شیرخشک وارداتی در سطح کشور توزیع می‌شود و پیگیری‌های همشهری هم نشان می‌دهد که از اواسط آذر علاوه بر شیرخشک‌های وارداتی، شیرخشک‌های تولید داخل هم وارد بازار خواهد شد و مشکل کمبود این محصول برطرف می‌شود. سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو هم در این‌باره به همشهری‌آنلاین گفته است: «در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه ۲۵۰هزار قوطی شیرخشک در حال توزیع است که این میزان از توزیع شیرخشک‌ها نسبت به سال گذشته ۱۵درصد افزایش یافته است.»
این در حالی است که تقریبا از اواسط مهر ماه بود که سازمان غذا و دارو با هدف نظارت بر توزیع این محصول و جلوگیری از قاچاق آن، داروخانه‌ها را ملزم به فروش شیرخشک با کدملی کودک و ثبت آن در سامانه تی‌تک کرد. اسماعیلی در این‌باره هم بیان کرد که «مصرف‌کننده از طریق ثبت کدملی و استعلام از سامانه بیمه سلامت مجاز است ۱۲قوطی شیرخشک برای کودک زیر ۲سال از داروخانه بدون هیچ افزایش قیمتی دریافت کند. پیش‌بینی ما این است که سالانه حدود ۶۰۰هزار تا یک میلیون قوطی شیر خشک یعنی حدود ۱۵درصد قاچاق معکوس انجام شود، اما ثبت کدملی شیرخشک در داروخانه‌ها با هدف رصد میزان نیاز هر منطقه و جلوگیری از قاچاق معکوس در حال انجام است.»
سخنگوی سازمان غذا و دارو روز گذشته هم در جلسه توجیهی درباره کمبود شیرخشک که در محل سازمان برگزار شد با اشاره به توزیع ۶میلیون‌ و۸۰۰هزار قوطی شیرخشک رگولاری از ابتدای آبان ماه بیان کرد: «یک ‌میلیون‌ و۱۰۰هزار قوطی شیرخشک نیز از طریق واردات تامین شده است. این میزان شیرخشک که وارد کشور شده، اکنون در مرحله آزمایش و شناسه‌گذاری است و از هفته آینده در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک به‌زودی به 7میلیون قوطی در ‌ماه می‌رسد.»‌
به‌گفته اسماعیلی، با پیگیری‌های فراوان سازمان غذا و دارو و با دستور معاون اول رئیس‌جمهور، از ۲۴تیر امسال بانک‌مرکزی ارز را برای شیرخشک تخصیص داده، درحالی‌که ثبت سفارش شیرخشک4ماه به ‌تعویق افتاده بود: «در 5ماه نخست امسال ۱۱میلیون‌ و۴۰۰ هزار دلار ارز از سوی بانک مرکزی برای شیرخشک تامین شد و در3‌ماه شهریور، مهر و آبان امسال نیز ۴۱میلیون دلار ارز برای این محصول تخصیص یافت. اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید شیرخشک در کشور و انجام واردات آن، شیرخشک با ثبت کدملی در سامانه تیتک توزیع می‌شود و بازرسی‌های سازمان غذا و دارو برای اعمال آن در سامانه از سوی داروخانه‌ها وجود دارد و در غیر این صورت سهمیه شیرخشک داروخانه های متخلف قطع خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید