• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 آبان 1402
کد مطلب : 209023
+
-

استالین

تاریخ
استالین

کتاب «استالین» زندگینامه جامع استالین، رهبر شوروی، از کودکی تا مرگ است. این کتاب یکی از جامع‌ترین و خواندنی‌ترین زندگینامه‌های استالین است که ادوارد رادزینسکی آن را به رشته تحریر درآورده و توسط آبتین گلکار به فارسی برگردانده شده و به تازگی از سوی نشر ماهی به چاپ نهم رسیده است.
 نویسنده‌ کتاب، چند زندگینامه دیگر نیز درباره‌ شخصیت‌های تاریخی روسیه نوشته است که کتابِ آخرین تزار «زندگی و مرگ نیکالای دوم» یکی از معروف‌ترین آنهاست. رادزینسکی همچنین به نوشتن نمایشنامه هم شهرت دارد. او در نوشتن زندگینامه استالین از اسناد و مدارکی فوق‌محرمانه استفاده کرده است که پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دسترس نبوده‌اند و اینگونه از چند راز بزرگ، ازجمله راز مرگ استالین پرده برداشته است که از این منظر، از دیگر زندگینامه‌های موجود در بازار کتاب ایران درباره استالین غنی‌تر به‌حساب می‌آید. این کتاب همچنین نخستین زندگینامه استالین در مقیاس کامل است که چیزی دارد که زندگینامه‌های قبلی نداشتند: واقعیت‌ها. ادوارد رادزینسکی با اسناد و مدارک، تصویری بی‌رحم‌تر و خونریز‌تر از آنچه از استالین توصیف یا تصور می‌شود ترسیم می‌کند.
رادزینسکی بدون اینکه دست به تحریف وقایع بزند، روایتی نسبتاً دراماتیک از زندگی استالین و تاریخ روسیه در آن سال‌ها ارائه می‌کند. چنان‌که خود رادزینسکی می‌گوید، هدفش بیش از نمایش شخصیت استالین، توصیف زمانه‌ای بوده که دیگر گذشته و از یاد رفته است. این کتاب را آبتین گلکار، مستقیماً از زبان روسی ترجمه کرده و در سال ۱۳۹۴ برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شده است. نشر ماهی، چاپ جدید این کتاب را در 568صفحه، به بهای 570هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید