• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 آبان 1402
کد مطلب : 209011
+
-

کفگیر «من و تو» به ته دیگ خورد

این شبکه ماهواره‌ای احتمالاً تا آخر امسال تعطیل خواهد شد

گزارش2
کفگیر «من و تو» به ته دیگ خورد

شبکه ماهواره‌ای‌ضد ایرانی «من و تو» پس از 14سال با انتشار بیانیه‌ای از تعطیلی در اواخر ژانویه 2024 ـ بهمن 1402ـ خبر داد.
«من و تو» در 28اکتبر 2010 مصادف با 6آبان1392 در لندن با سرمایه کیوان و مرجان عباسی راه‌اندازی شد و با پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده ‌ توانست‌مخاطبانی برای خود دست و پا کند.
این شبکه  ضد ایرانی در سال‌های نخست فعالیتش بیشتر روی برنامه‌های سرگرمی سرمایه‌گذاری کرده بود که جهت‌گیری فرهنگی خاصی را دنبال می‌کردند، اما زرق و برق این برنامه‌ها و جذابیت‌های ظاهری‌شان مانع از این می‌شد که رویکرد سیاسی این شبکه برای مخاطب عام قابل تشخیص باشد. در سال‌های بعد، با افزایش نسبی مخاطبان این شبکه، ساخت مستندهای سیاسی درباره اوضاع سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ایران قبل از انقلاب و مقایسه آن با شرایط سال‌های بعد از انقلاب بخش مهمی از تولیدات آن را به‌خود اختصاص داد. این مستندها از دید سیاسی و ایدئولوژیک دیدگاهی عوامانه مبتنی بر نوستالژی داشتند و برای سال‌های حکومت پهلوی اول و پهلوی دوم مدیحه‌سرایی می‌کردند.
هرچه در آن سال‌ها رخ داده بود و هر که در آن سال‌ها بر مسند امور بود، پاک و منزه بود و بعد از آن هر چه شد و هر که به روی کار آمد، سزاوار نقد و نکوهش بود.
جدا‌شدن گاه و بیگاه عوامل این شبکه به دلایل مختلف و مطرح‌شدن مسائل خصوصی‌شان در سپهر عمومی نیز ازجمله عواملی بود که به عامه‌پسندی بیشتر این شبکه دامن می‌زد. با راه‌اندازی شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» در سال1396 تعدادی از نیروهای «من و تو» به این شبکه کوچ کردند. از سوی دیگر، این شبکه از همان روز نخست فعالیتش تقریبا آگهی و تبلیغات زیادی نداشت و منبع تامین هزینه‌های آن همواره مورد سؤال بود. حالا این شبکه با انتشار بیانیه‌ای از تعطیلی خود به دلایل مالی خبر داده است.
در بخشی از این بیانیه آمده: «در همان ماه‌های ابتدایی، درآمد تلویزیون ما از محل پخش تبلیغات فراتر از انتظارمان بود و بیش از پیش ما را به موفقیت مدل تجاری تلویزیون امیدوار کرد. اما تداوم بی‌ثباتی سیاسی و نابسامانی اقتصادی در منطقه، ادامه این مدل تلویزیون تجاری را ناممکن کرد و ما را از رشد، گسترش و درآمدزایی در این صنعت در حال تحول
ناتوان ساخت.»
واقعیت باید چیز دیگری باشد. حجم تبلیغات این شبکه از ابتدا آنقدری نبود که تکافوی 14سال برنامه‌سازی‌ یا خرید حق پخش آثار خارجی را کند. احتمالا در روزهای آتی چیزهای بیشتری از این موضوع شنیده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :