• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 208952
+
-

چه اتفاقی برای یارانه نقدی افتاد؟

ساعت 12 شنبه‌شب، 20آبان، طبق روال معمول هر ماه، واریز یارانه نقدی خانوارها انجام شد؛ اما در کمال تعجب، برخی از یارانه‌بگیران این وجه را دریافت نکردند و موجی از شایعات در مورد تغییر قواعد پرداخت یارانه یا حتی حذف برخی یارانه‌بگیران به راه افتاد؛ اما اصل ماجرا چه بود؟
یارانه نقدی یکی از تکالیف کلان دولت در حوزه حمایت اجتماعی است که چندین دستگاه وظیفه تامین و توزیع منابع آن را برعهده دارند و تراکنش‌های آن نیز به واسطه حجم بسیار بالا، در یک بازه زمانی نسبتا طولانی انجام می‌شود. آنگونه که سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: در مورد اخیر که به تأخیر در واریز یارانه برخی خانوارها و حتی واریز نشدن یارانه برای برخی دیگر منجر شد، اختلال در سیستم بانکی علت بروز مشکل بوده و هیچ تغییری در قواعد یارانه انجام نشده است.
طیبه حسینی با بیان علت تأخیر در واریز یارانه نقدی آبان‌ماه گفته است: اختلال در سیستم بانکی تقریبا حل شده اما همچنان برخی از مشمولان یارانه خود را به همین دلیل دریافت نکرده‌اند که حل کامل این مشکل در حال پیگیری است و به واسطه یک‌سری هماهنگی‌های بین‌دستگاهی افرادی که تا‌کنون موفق به دریافت یارانه خود نشده‌اند تا پایان هفته یارانه خود را دریافت خواهند کرد.
جدا از اینکه اختلال در یارانه نقدی این ماه، هیچ ربطی به تغییر قواعد پرداخت یارانه ندارد، اما در مجموع چگونه می‌توان فهمید که یارانه یک‌نفر به‌واسطه اختلال بانکی واریز نشده یا دلیل آن حذف فرد از فهرست یارانه‌بگیران بوده است؟
سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پاسخ به این پرسش، می‌گوید: مشمولان دریافت یارانه می‌توانند به سامانه رفاهی مراجعه کرده و در قسمت پنجره ملی هوشمند به سرویس رفاهی وارد شوند؛ در این مرحله با وارد کردن کدملی سرپرست خانوار یا دریافت‌کننده یارانه، وضعیت یارانه خود را مشاهده کنند. در این مرحله اگر یارانه مرحله ۱۵۳ یعنی یارانه آبان‌ماه به حسابشان واریز و در سامانه رفاهی ثبت شده بود یعنی از دریافت یارانه حذف نشده‌اند و به‌دلیل اختلال در سیستم بانکی هنوز این مبلغ به‌حساب آنها وارد نشده است.
به‌گفته حسینی، اگر در این مرحله مشمولان متوجه حذف یارانه خود شدند، یعنی در سامانه رفاهی مرحله ۱۵۳ برای آنها ثبت نشده بود، می‌توانند از طریق پنجره ملی دولت هوشمند و قسمت سامانه حمایت اعتراض خود را نسبت به حذف یارانه‌شان ثبت کنند.
نکته دیگری که سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها بر آن تأکید می‌کند، این است که خبر واریز یارانه نقدی فقط با اطلاعیه رسمی سازمان هدفمندی یارانه‌ها معتبر است؛ اما برخی رسانه‌ها صرفا بر مبنای اینکه در بیستم هر ‌ماه یارانه واریز می‌شود، خبر واریز یارانه را منتشر می‌کنند و این کار در بزنگاه‌هایی مانند آبان که اختلال بانکی بروز کرد، باعث سردرگمی مردم و یارانه‌بگیران می‌شود؛ چراکه ممکن است مانند مرحله153 یارانه نقدی، برای برخی از افراد به‌دلیل اختلال بانکی واریز نشده باشد و آنها را دچار تردید کند که یارانه آنها حذف شده است یا نه.
واقعیت این است که بخش قابل‌توجهی از خانوارها به‌خصوص سالمندان، به‌محض اینکه خبر واریز یارانه را مطالعه می‌کنند، باید پیامک واریز هم مانند ماه‌های قبل برایشان ارسال شده باشد؛ در غیر این صورت تصور می‌کنند که از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و برای پیگیری این موضوع در تهران به وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها و در استان‌ها به اداره کار و فرمانداری‌ها مراجعه می‌کنند.
توصیه سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها این است که برای رعایت حال مردم هم که شده، انتشار زودهنگام اخبار واریز یارانه‌ها از دستورکار رسانه‌ها خارج شود و تا پیش از انتشار اطلاعیه رسمی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، خبری درباره واریز یارانه‌ها منتشر نکنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید