• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 208887
+
-

آغاز ایدفا با آرزوی آزادی فلسطین

جشنواره
آغاز ایدفا با آرزوی آزادی فلسطین

مدیر هنری ایدفا پس از تشویق شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» که در شب افتتاحیه جشنواره ۲۰۲۳ طنین‌انداز شد مورد اعتراض اسرائیلی‌ها قرار گرفت.به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، اوروا نیرابیا، فیلمساز سوری‌الاصل که از سال ۲۰۱۸ ریاست جشنواره مستند آمستردام را برعهده دارد، برای حمایت از آزادی بیان با دیدن شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» کف زد و از آن استقبال کرد.
اوروا نیرابیا، مستندساز برنده جایزه که از سال ۲۰۱۸ به‌عنوان مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم مستند فعالیت می‌کند، پس از ضبط فیلمی که نشان می‌داد معترضان مراسم افتتاحیه جشنواره مستند آمستردام را قطع کردند و وی آنها را تشویق می‌کند، با انتقاد و اعتراض شدید و حتی درخواست استعفا از سوی فیلمسازان اسرائیلی مواجه شده است،معترضان به کشتار مردم غزه روز چهارشنبه درحالی‌که بنری در دست داشتند که روی آن شعار « از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» نوشته شده بود وارد مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) شدند. این شعار عبارتی است که به‌عنوان فراخوانی برای حذف اسرائیل شناخته می‌شود و حتی در کشورهایی مانند آلمان به‌کار بردن آن جرم محسوب می‌شود.
به‌دنبال این رویداد، ۱۶ نفر از فیلمسازان اسرائیلی روز پنجشنبه نامه‌ای خطاب به ایدفا و صنعت فیلم بین‌المللی امضا کردند که در آن ناامیدی و نگرانی خود را از عملکرد نیرابیا در بزرگ‌ترین شب بزرگ‌ترین جشنواره فیلم مستند جهان ابراز کردند. آنها با اعلام اینکه این موضوع را یک حمله شخصی علیه خود می‌بینند از مدیر ایدفا و هیأت مدیره آن خواستند که از این شعار فاصله بگیرند و مانع افرادی شوند که به احساسات یهودستیزانه دامن می‌زنند. نیتزان گیلادی از فیلمسازان اسرائیلی نوشت: باور نمی‌کردم این اتفاق در افتتاحیه بزرگ‌ترین جشنواره مستند جهان با تشویق تماشاگران و فیلمسازان رخ دهد،نوام پینچاس هم گفت: این راهی برای حمایت از مبارزه عادلانه مردم فلسطین نیست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید