• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 208883
+
-

آشتی مردم با سینما

رکورد فروش فیلم در روز جمعه شکسته شد

گزارش
آشتی مردم با سینما

شقایق عرفی نژاد-روزنامه‌نگار

این روزها خبرهایی از افزایش فروش فیلم‌ها و رونق اقتصادی سینما منتشر می‌شود و نشانه‌ها حاکی از ارتباط دوباره مردم با سینما و عادت دیدن فیلم در سالن سینماهاست. پس از مدت‌ها در محاق بودن سینما و شکست فیلم‌ها، از نوروز امسال به‌نظر می‌رسد سینما جان تازه‌ای گرفته است. سال 99 و 1400 کرونا مثل هر فعالیت جمعی دیگری، سینما را هم تعطیل کرد. زمانی هم که سینماها کم‌کم فعالیت‌شان را شروع کردند، باز هم در زمان‌های مختلف به‌دلیل افزایش آمار کرونا تعطیل می‌شدند و علاوه بر آن مخاطب هم حاضر نبود برای دیدن یک فیلم جانش را به خطر بیندازد. سال گذشته هم با توجه به اتفاقات سیاسی و اجتماعی که رخ داد، سینما در رکود فرورفت. نوروز امسال اما با اکران فیلم«فسیل»ساخته کریم امینی فضا تغییر کرد. فیلم در همان ‌ماه اول اکران بیش از 63میلیارد فروش کرد. این موفقیت به شکل خیره‌کننده‌ای ادامه پیدا کرد و تا جایی پیش رفت که با 8‌ماه اکران و فروش 280میلیارد تومان از آن با عنوان رکوردشکنی در سینمای ایران اسم برده می‌شود.
فسیل اما تنها کمدی‌ای نبود که امسال روی پرده رفت، کمدی دیگر امسال که باعث رونق گیشه سینماها شد، باز هم ساخته کریم امینی است. «شهر هرت» با بازی پژمان جمشیدی تا امروز بیش از 73میلیارد تومان فروش داشته و به‌دلیل همین فروش خوب از خرداد‌ماه تا امروز اکرانش ادامه پیدا کرده است. کمدی دیگری که از اواخر اسفندماه گذشته اکران شده و استقبال مخاطب را به‌دست آورده، فیلم عروس خیابان فرشته بود که تا امروز 103میلیارد تومان فروش داشته است.  فیلم«هتل» ساخته مسعود اطیابی با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی هم که از مهرماه اکران شده، فروش چشمگیری داشته است. این فیلم با فروش کل 111میلیارد تومان تا امروز، موفقیت کم‌نظیری در گیشه داشته و توانسته تماشاگران زیادی را به سینما بکشد. هفته گذشته در یک اتفاق جالب، رکورد فروش سینمای ایران شکسته شد. طبق اعلام روابط‌عمومی ‌مؤسسه سینماشهر، سه‌شنبه ۱۶آبان و در روزی که بلیت سینما نیم‌بهاست، ۲۷۴هزارو۱۲۰نفر به سینما رفته‌اند و رکورد پرمخاطب‌ترین روز سینما شکسته شد. جمعه ۱۹آبان هم با حضور ۱۹۱هزارو۶۳ مخاطب و ۱۰۵میلیاردو۴۳۴ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۰۰ ریال فروش، رکورد پرفروش‌ترین روز سینمای ایران شکسته شده است. پنجشنبه، ۱۸ آبان هم با ۱۷۳هزارو۸۷۹ نفر مخاطب و فروش ۹۷میلیاردو۹۲۲ میلیون و ۵۲۰ هزار ریال، دومین روز پرفروش سینمای ایران بوده است. از طرف دیگر براساس آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)، فروش کلی سینما از ابتدای سال۱۴۰۲ تا‌کنون به بیش از ۶۶۵میلیارد تومان رسیده و حدود ۱۵میلیون‌و۵۶۰ هزار نفر فیلم‌های روی پرده را تماشا کرده‌اند؛ هرچند افزایش قیمت بلیت هم در این میزان فروش تأثیر بسیاری داشته، اما همین رکوردزنی هفته گذشته را در شرایطی که امیدی به بازگشت تماشاگر به سالن سینما وجود نداشت، می‌توان به فال نیک گرفت. ‌‌

مکث
رونق سینما و بازگشت تماشاگر

فروش خوب کمدی‌ها باعث شده تا، بسیاری صحبت از رونق سینما و بازگشت تماشاگر به سینما کنند. از طرف دیگر بعضی معتقد بودند این فروش فقط متعلق به این دو فیلم است و نمی‌توان آن را به تمام فیلم‌ها و وضعیت اقتصادی سینما تعمیم داد. با وجود این فروش فیلم‌های غیرکمدی و اجتماعی هم تقریبا راضی‌کننده بود؛ ازجمله فیلم «سه کام حبس» ساخته سامان سالور با فروش 19میلیارد تومان توانسته رقم خوبی را ثبت کند. سینمای کودک هم با اکران انیمیشن «بچه زرنگ» در‌ ماه گذشته رونق پیدا کرده است؛ هرچند فیلم‌هایی مثل «بچه‌های توفان» ساخته صادق صادق‌دقیقی (با فروش کمی ‌بیش از 31میلیون تومان) و «ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی (با فروش 50میلیون تومان) به سختی در گیشه شکست خورده‌اند.

گپ
 سینما از نظر فروش، پررونق‌ترین روزها را می‌گذراند
مدیر سینما آزادی: به دوره رویایی دهه 70برنمی‌گردیم

به‌نظر می‌رسد سینمای ایران در چند‌ماه اخیر با فروش خوبی مواجه بوده است. آمارها از فروش خوب فیلم‌ها به‌خصوص در مورد فیلم‌های کمدی خبر می‌دهد و در مورد فیلم‌های غیرکمدی هم وضعیت نسبت به 2،3 سال گذشته بهتر شده است. با سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی درباره این موضوع صحبت کردیم. او تأیید می‌کند درسینما وضعیت فروش فیلم‌ها بهتر شده، اما آن را به رشد قیمت بلیت مربوط می‌داند:

وضعیت فروش فیلم‌ها چطور است؟
از ابتدای امسال فروش فیلم‌ها رشد خوبی داشته است؛ به‌دلیل اینکه 2کمدی تقریبا استاندارد داشته‌ایم که توانسته‌اند نظر مخاطبان را جلب کنند. کمدی دیگری هم داشتیم که فروش خوبی را تجربه کرد. به‌طور کلی در دوره خوب و پررونقی از نظر فروش هستیم و نه از نظر مخاطب. چند فیلم غیرکمدی هم داشته‌ایم که فروش خوبی داشته‌اند؛ مثل سه کام حبس، بی‌مادر، مصلحت و کت چرمی، ولی در کل فیلم‌های کمدی فروش بیشتری داشته‌اند. فسیل که رکوردشکنی کرده و هتل هم با روندی که در پیش گرفته به‌زودی رکوردشکنی خواهد کرد.
گفتید در دوره پررونقی از نظر فروش فیلم هستیم و نه مخاطب. بیشتر توضیح می‌دهید؟
ما هیچ‌وقت به آن دوره رویایی که در اواخر دهه 60 و 70 و حتی اواسط دهه 80 داشتیم، برنمی‌گردیم. در آن زمان از نظر تعداد، مخاطب خیلی بیشتر از حالا بود. بعد از دوره کرونا وضعیت البته بهتر شده است.
الان به‌واسطه رشد قیمت بلیت پررونق‌ترین دوره است، ولی تعداد مخاطب خیلی کم شده است. پیش از این با قیمت خیلی ارزان‌تر بلیت فیلم‌ها رقم خوبی ‌از فروش را تجربه می‌کردند، ولی الان با قیمت بالای بلیت است که ریزش مخاطب جبران و رقم بیشتری ثبت می‌شود. الان از نظر اقتصاد سینما در دوره خوبی هستیم. البته فقط در مقایسه با سال‌های پیش این حرف را می‌زنم. الان هزینه‌های جاری و اجرایی آنقدر بالا رفته که شاید نتوانیم بگوییم وضعیت خوب است، ولی از نظر عددی در دوره خوبی هستیم.
وضعیت روزهای سه‌شنبه با توجه به نیم‌بها بودن بلیت و روزهای جمعه چطور است؟
روزهای سه‌شنبه سینماها تعداد مخاطب بیشتری دارند که سنت این چند سال اخیر است. مخاطب روزهای سه‌شنبه از همیشه بیشتر است. روزهای پنجشنبه و جمعه هم باز به شکل سنتی روزهای پرفروش سینماست. البته به اندازه سه‌شنبه‌ها نیست، ولی تعداد مخاطب خوب است. اتفاق خوبی که افتاده این است که الان چهارشنبه‌ها هم فروش خوبی پیدا کرده است؛ چون بیشتر ادارات و شرکت‌ها پنجشنبه‌ها تعطیل هستند. چهارشنبه هم جزو روزهای پرمخاطب است. به‌نظر من این سنت سه‌شنبه‌های نیم‌بها در سینمای ما جا افتاده و مخاطب هم خودش را تطبیق داده و شلوغ‌ترین روز سینماها، همین روز سه‌شنبه است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید