• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 21 آبان 1402
کد مطلب : 208842
+
-

تلسکوپ فضایی اقلیدس با ارسال تصاویری واضح از کیهان، قدرت لنزهایش را به رخ کشید

کارآگاه تاریکی روی دست جیمز وب بلند شد!

کارآگاه تاریکی روی دست جیمز وب بلند شد!

تلسکوپ فضایی اقلیدس آژانس اروپا که برای نخستین‌بار در تاریخ به‌منظور کشف 2مورد از بزرگ‌ترین اسرار کیهان یعنی انرژی تاریک و ماده تاریک راهی فضا شده‌، تصاویر هیجان‌انگیزی را به زمین ارسال کرده است. آژانس فضایی اروپا (esa) در نخستین ماموریت شناخت ماده و انرژی تاریک، تلسکوپ فضایی اقلیدس را به اعماق کیهان ارسال کرد. پس از یک سفر یک‌ماهه در فضا، اقلیدس به جیمز وب، تلسکوپ فضایی همکار خود در یک نقطه معلق ثابت در حدود ۱.۵‌میلیون‌کیلومتری زمین به نام دومین نقطه لاگرانژی پیوست. از آنجا، اقلیدس بزرگ‌ترین نقشه جهان را ترسیم خواهد کرد که بیش از 2میلیارد کهکشان را در بیش از یک‌سوم از آسمان دربرمی‌گیرد.
با گرفتن نوری که ۱۰میلیارد سال طول کشیده تا به زمین برسد، این نقشه همچنین نمای جدیدی از تاریخ ۱۳.۸میلیارد ساله کیهان ارائه می‌دهد. دانشمندان امیدوارند از این اطلاعات برای پرداختن به آنچه مدیر پروژه اقلیدس، جوزپه راکا، شرمساری کیهانی می‌نامد، استفاده کنند؛ اینکه ۹۵درصد جهان برای بشریت ناشناخته باقی مانده است. تصور می‌شود حدود ۷۰درصد جهان انرژی تاریک باشد؛ نامی که به نیروی ناشناخته‌ای که باعث انبساط جهان با سرعتی شتابان می‌شود، داده شده است. ۲۵درصد هم ماده تاریک است که تصور می‌شود کیهان را به هم متصل می‌کند و حدود ۸۰درصد جرم آن را تشکیل می‌دهد.
عضو کنسرسیوم اقلیدس، گوادالوپ کاناس، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که این تلسکوپ فضایی 2تنی یک کارآگاه تاریک است که می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد هر دو عنصر به‌دست دهد. اقلیدس که ۴.۷‌متر ارتفاع و ۳.۵‌متر عرض دارد، از 2 ابزار علمی برای نقشه‌برداری از آسمان استفاده خواهد کرد. دوربین نور مرئی اقلیدس به آن امکان اندازه‌گیری شکل کهکشان‌ها را می‌دهد، درحالی‌که طیف‌سنج مادون قرمز نزدیک و نورسنج آن به آن اجازه می‌دهد تا فاصله کهکشان‌ها را اندازه‌گیری کند. پس چگونه اقلیدس سعی خواهد کرد چیزهایی را که قابل دیدن نیستند تشخیص دهد؟ با جست‌وجوی «نبود»شان.
نوری که از میلیاردها سال نوری دورتر می‌آید، توسط جرم ماده مرئی و تاریک در طول مسیر کمی منحرف می‌شود؛ پدیده‌ای که به‌عنوان عدسی گرانشی ضعیف شناخته می‌شود.
راکا، عضوکنسرسیوم اقلیدس به خبرگزاری فرانسه گفت: «با کم‌کردن ماده مرئی، می‌توان حضور ماده تاریکی را که در بین آن قرار دارد، محاسبه کرد. اگرچه این ممکن است ماهیت واقعی ماده تاریک را آشکار نکند، دانشمندان امیدوارند که سرنخ‌های جدیدی به‌دست بیاید که به ردیابی آن در آینده کمک کند.»
برای انرژی تاریک، اخترفیزیک‌دان فرانسوی، دیوید الباز، انبساط جهان را با منفجر‌کردن بالونی با خطوطی که روی آن کشیده شده بود، مقایسه کرد. دانشمندان امیدوارند با «مشاهده سرعت باد‌شدن آن» نفس یا انرژی تاریک را که باعث انبساط جهان می‌شود، اندازه‌گیری کنند.
این ماموریت ۱.۵میلیارد دلاری تا سال۲۰۲۹ برنامه‌ریزی شده است، اما اگر همه‌‌چیز خوب پیش برود، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. اقلیدس اما چند روز پیش، تصاویری خیره‌کننده را با وضوحی بالا به‌ زمین مخابره کرد.
ستاره‌شناسان می‌گویند، پیش‌تر هرگز چنین تصاویری را از فضا ندیده بودند که حاوی این میزان از جزئیات باشد. تلسکوپ فضایی اقلیدس می‌تواند مناطقی تقریبا ۱۰۰‌برابر بزرگ‌تر از آنچه تلسکوپ فضایی جیمزوب می‌تواند مشاهده کند را ببیند! هر یک از تصاویر با وضوح بالای اقلیدس شامل بیش از ۶۰۰میلیون پیکسل است که به اخترشناسان اجازه می‌دهد ‌به وضوح جهان دور را ببینند.

تلسکوپ فضایی اقلیدس می‌تواند مناطقی تقریبا ۱۰۰‌برابر بزرگ‌تر از آنچه تلسکوپ فضایی جیمزوب می‌تواند مشاهده کند را ببیند! هر یک از تصاویر با وضوح بالای اقلیدس شامل بیش از ۶۰۰میلیون پیکسل است که به اخترشناسان اجازه می‌دهد ‌به وضوح جهان دور را ببینند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید