• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 20 آبان 1402
کد مطلب : 208740
+
-

فرجام تبادل اسرا و ماجرای آتش‌بس

در پی بالا گرفتن فشارهای جامعه جهانی بر رژیم‌صهیونیستی برای توقف حملات غیرانسانی علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه، تل‌آویو با توقف حملات خود به‌مدت 4ساعت در روز موافقت کرده است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که تل‌آویو موافقت کرده برای خروج غیرنظامیان از شمال منطقه تحت محاصره غزه، حملات خود را به‌مدت 4ساعت در روز متوقف کند.
بنابراین گزارش، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته: تل‌آویو 3ساعت پیش از این وقفه در حملاتش جهت خروج غیرنظامیان از شمال غزه، اطلاعیه صادر خواهد کرد. اندیشکده چتم هاوس با اشاره به موافقت رژیم‌صهیونیستی با توقف‌های انسان‌دوستانه 4ساعته روزانه در شمال غزه اعلام کرده که تشدید فشارها بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، ازجمله به اوج رسیدن نارضایتی شدید برخی کشورهای عربی مثلا در اردن و مصر باعث پذیرش این پیشنهاد شده است.
گفته شده، اشغالگران از آغاز دور جدید حملات تاکنون، حدود ۳۲ هزار تُن مواد منفجره و بیش از ۱۳ هزار بمب روی نوار غزه ریخته‌اند. میزان اولیه خسارات وارده به ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی 2 میلیارد دلار برآورد شده و میزان خسارات وارده به زیرساخت‌های نوار غزه به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد.

مذاکرات درباره آزادی ۵۰ اسیر
روزنامه نیویورک تایمز نیز 2روز پیش در گزارشی از مذاکرات غیرمستقیم میان تل‌آویو و جنبش مقاومت فلسطین (حماس) با میانجیگری قطر برای آزادی اسرای صهیونیستی خبر داده است. این نشریه به نقل از منابع مطلع نوشته که رژیم صهیونیستی چندین روز پیش از حمله زمینی به غزه به توافق با حماس درخصوص آزادی ۵۰ اسیر در ازای توقف بمباران غزه نزدیک شده بود اما پس از حمله زمینی این رژیم در تاریخ ۲۷ اکتبر، مذاکرات به شکل ناگهانی متوقف شد؛ این مذاکرات پس از چند روز از سر گرفته شد. نیویورک تایمز نوشته که در جریان دور اول مذاکرات، حماس مسئله ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و آزادی زنان و کودکان زیر سن قانونی که بدون هیچ اتهامی نگهداری می‎شوند را مطرح کرده که با مخالفت تل‌آویو روبه‎رو شده است. در حال حاضر شماری  از کودکان فلسطینی به اتهامات واهی و جرائم نسبتا جزئی مانند پرتاب سنگ به‌سوی نیروهای صهیونیستی در بازداشت هستند.
گفته شده ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز برای گفت‌وگو درخصوص آزادی اسرا، به قطر سفر کرده و روز پنجشنبه در دوحه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر و دیوید بارنا، رئیس آژانس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) دیدار کرده است.
درگیری‌ها در غزه در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده طوفان‌الاقصی توسط جنبش مقاومت فلسطین (حماس) علیه مواضع رژیم‎صهیونیستی در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) آغاز شد. به‌گفته مقاومت فلسطین، این حمله در پی تعدی به حریم مسجدالاقصی و خشونت فزاینده شهرک‌نشینان صهیونیست علیه مردم فلسطین انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید