• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 آبان 1402
کد مطلب : 208745
+
-

درباره پهپادی که یمنی‌ها ساقط کردند، چه می‌دانید؟

دریچه
درباره پهپادی که یمنی‌ها ساقط کردند، چه می‌دانید؟

 نیروی هوایی آمریکا برای رصد آسمان یمن به قصد شناسایی حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن علیه رژیم صهیونیستی، در آسمان یمن پهپاد MQ-9 مستقر کرده بود اما این پهپاد پنجشنبه شب توسط انصارالله هدف قرار گرفت و منهدم و ساقط شد.
پهپاد MQ-9Reaper یک هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته نیروی هوایی آمریکاست که بزرگ‌تر و قدرتمندتر از مدل اولیه خود یعنی MQ-1Predator است و برای اجرای ماموریت‌های حساس طرح‎ریزی شده تا با استقامت بیشتر، اهداف درنظر گرفته شده را از بین برده یا غیرفعال کند. MQ-9 بخشی از یک سیستم هواپیمایی کنترل از راه دور است. این سیستم کاملاً عملیاتی شامل هواپیمایی مجهز به سنسور و سلاح، ایستگاه کنترل زمینی، ارتباط اصلی ماهواره‌ای Predator و تجهیزات ذخیره‌ای همراه با خدمه عملیات و تعمیر و نگهداری برای ماموریت‌های 24ساعته را شامل می‌شود. این پهپاد می‌تواند تا 8موشک هل‎فایر(Hellfire) هدایت شده با لیزر را حمل کند که دارای قابلیت‌های بسیار دقیق، آسیب جانبی کم، ضد‌زره و ضد‌پرسنل است. اجزای این پهپاد را می‌توان از هم جدا و در یک کانتینر واحد برای استقرار در سراسر جهان بارگذاری کرد و کل سیستم را می‎توان در یک هواپیمای C-130 هرکول یا هواپیماهای بزرگ‌تر حمل کرد.
این پهپاد قادر به انجام ماموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی، شناسایی، پشتیبانی هوایی نزدیک، جست‌وجوی جنگی و نجات، حمله دقیق،  نظارت بر کاروان ، حمله، توسعه هدف و ماموریت‌های هدایت هوایی نهایی است. براساس تحقیقاتی که کنگره آمریکا سال گذشته انجام داد، هزینه تولید و نگهداری از تسلیحات برای هر فروند حدود 30میلیون دلار است. در این گزارش آمده که هزینه استفاده از هواپیمای بدون سرنشین حدود 3500دلار در هر ساعت پرواز تخمین زده شده است. برخی کارشناسان با اشاره به اهمیت این واقعه معتقدند اینکه یمنی‌ها به سطحی از قابلیت فنی دست یافته‌اند که تسلیحات بسیار پیشرفته چند ده میلیون دلاری آمریکا را ساقط می‌کنند؛ این یک روی سکه است و روی دیگر آن این است که یمنی‌ها تهدیدهای خود را مبنی بر اعلان جنگ به آمریکا عملی کرده و  هواگرد این کشور را هدف قرار دادند.
در بیانیه نیروهای مسلح یمن آمده که این پهپاد آمریکایی در حال انجام اقدامات تجاوزکارانه، رصد و جاسوسی بر فراز آب‌های منطقه‌ای یمن در راستای حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی بود که با موشک زمین به هوا سرنگون شد. نیروهای مسلح یمن بر حق مشروع در دفاع از کشور و مقابله با تهدیدات خصمانه تأکید دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید