• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 18 آبان 1402
کد مطلب : 208590
+
-

همه‌‌چیز درباره نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان

از روز سه‌شنبه عملیات واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث آغاز می‌شود و ورثه متوفیان می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری‌ها و شعب بانک پارسیان و ملت طبق جدول زمان‌بندی مراجعه و مدارک لازم را ارائه ‌دهند تا مراحل انتقال سهام عدالت فرد فوت شده به ورثه انجام شود.
به گزارش همشهری، به‌دنبال راه‌اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه قانونی آنها از روز دوشنبه مراحل اجرایی این انتقال آغاز شد.سامانه مربوط به سهام عدالت متوفیان سامانه میراث نام دارد. عملکرد این سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان است. تعداد متوفیان مشمول بیش از ۳میلیون و ۷۰۰هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود که تعداد وراث بیش از ۱۵میلیون نفر باشند. این سهام بیش از ۱۸ سال انباشت شده و از سال ١٣٨٤ تاکنون باقی‌مانده است.

نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان
هرکدام از ورثه می‌تواند براساس زمان‌بندی اعلام‌شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در رسانه‌های رسمی کشور با در دست داشتن مدارک مورد نیاز ازجمله اصل گواهی انحصار وراثت به یکی از شعب منتخب مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهند. در حال حاضر شعب مربوط به کارگزاری‌های بورس در حال ارائه خدمت هستند. در هفته‌های آینده شعب تعدادی از بانک‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و دفاتر پیشخوان دولت به این مجموعه اضافه خواهند شد.
همچنین لازم است ورثه در سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سجام ثبت نام کند. متقاضیان باید با مراجعه به قسمت امور سهام عدالت متوفیان در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه DDN به آدرس ddn.csdiran.ir با وارد کردن اطلاعات لازم شامل کدملی متوفی، تاریخ تولد متوفی و تاریخ فوت متوفی، درخصوص زمان مراجعه به شرکت‌های کارگزاری به جهت تشکیل پرونده اطلاع حاصل کنند.
بعد از این مرحله ورثه متوفیان باید با در دست داشتن تصویر کارت ملی و شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمام وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی و احیاناً وصیت‌نامه شخص فوت شده به یکی از شعب کارگزاری منتخب مراجعه کنند.
پس از مراجعه ورثه متقاضی، کارگزاری منتخب پس از بررسی مدارک دریافتی، اقدام به بررسی و تحلیل‌های حقوقی لازم کرده و در سامانه طراحی شده به این منظور، اطلاعات مورد نیاز را مطابق با رویه ابلاغی، وارد می‌کنند. در ادامه پس از پایان فرایند انتقال سهام عدالت از کد سهامداری متوفی به کد سهامداری وراث، پیامکی مبنی بر این موضوع به شماره همراه ورثه متقاضی ارسال می‌شود.
ضمن اینکه آن دسته از ورثه که تاکنون گواهی حصر وراثت دریافت نکرده‌اند باید با در دست داشتن گواهی فوت، شناسنامه متوفی، سند عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه وراث و وصیت‌نامه شخص فوت شده (درصورت وجود) به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و مراحل صدور گواهی حصر وراثت که از اصلی‌ترین مستندات لازم در فرایند انتقال سهام عدالت متوفی به وراث است را دریافت کنند.
ورثه متوفیان سهام عدالت همچنین باید دقت کنند که اخبار مربوط به سهام عدالت را صرفاً از طریق اطلاعیه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که از طریق رسانه‌های موثق منتشر می‌شود پیگیری کنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید