• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 18 آبان 1402
کد مطلب : 208579
+
-

امسال قبض‌ گاز چگونه صادر می‌شود؟

زمستان امسال گاز گران نمی‌شود؛ اما با قیمت‌گذاری پلکانی هر مشترکی که الگوی مصرف را رعایت کند، مشمول پاداش خواهد شد، پرمصرف‌ها هم جریمه می‌شوند

گزارش
امسال قبض‌ گاز چگونه صادر می‌شود؟

احمد میرخدائی- روزنامه‌نگار

تعرفه گاز در فصل سرد امسال نه‌تنها نسبت به سال قبل تغییر نمی‌کند؛ بلکه فرصتی هم به همه مشترکان گاز داده می‌شود که با کاهش 10تا 35درصدی مصرف خود نسبت به سال قبل، مشمول پاداش صرفه‌جویی شوند. اتفاقی که پیش‌ازاین در حوزه برق تجربه شد و احتمالاً برای آب شرب نیز اجرایی خواهد شد.
به گزارش همشهری، در فصل سرد امسال، علاوه بر اینکه تعرفه گاز نسبت به سال قبل افزایش پیدا نمی‌کند، کاهش دامنه پله‌های مصرف گاز که در سال گذشته انجام شد و تعداد بیشتری از مشترکان را به پله‌های پرمصرف منتقل کرد نیز جبران شده است؛ به‌گونه‌ای که در پاییز و زمستان امسال، قیمت گاز طبق پله‌های سال‌های قبل و با تعرفه سال گذشته محاسبه می‌شود.

3اتفاق مهم برای قیمت گاز
در سال گذشته، پله‌های مصرف گاز 25مترمکعب کاهش پیدا کرد. به این ترتیب عملاً مشترکانی که در پله‌های 4به بعد قرار داشتند، مشمول افزایش قیمت گاز و مشترکان پله هشتم به بعد مشمول افزایش شدید قیمت گاز می‌شدند و هزینه گاز مازاد بر پله‌های قبلی را باید به ازای هر مترمکعب 5تا 6هزار تومان می‌پرداختند. امسال اما، بنا بر الزام قانون بودجه، این تغییر معیوب اصلاح شده و پله‌های مصرفی به روال عادی برگشته است. همزمان، باوجود تحولات اقتصادی، هزینه تعرفه گاز نیز نسبت به سال قبل تغییری نکرده است. نکته قابل‌توجه این است که علاوه بر اصلاح پله‌های مصرف و ثابت ماندن قیمت تعرفه، پاداش رعایت الگوی مصرف هم برای مشترکان درنظر گرفته شده و قرار است مانند حوزه برق در فصل تابستان، در پاییز و زمستان نیز کسانی که مصرف گاز خود را مدیریت می‌کنند با تخفیف قابل‌توجه هزینه گاز تشویق شوند. حداقل این سیاست در مورد برق باعث شد ضمن کاهش عمومی مصرف برق، قبض بسیاری از مشترکان رایگان شود و برخی حتی برای دوره‌های بعدی نیز بستانکار شوند!

پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: براساس الزام تبصره ۱۵ قانون بودجه، وزارت نفت و شرکت ملی گاز موظف به بررسی و ارزیابی مجدد الگوی مصرف و تعرفه‌های گاز برای پلکان‌های مختلف شده بودند که پیامد آن تنها اصلاح دامنه مصرف به ۱۰۰ مترمکعب بود. مسلم رحمانی درباره مزایای مصوبه جدید، می‌افزاید: بخش خوب مصوبه، درنظر گرفتن پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان است؛ به‌گونه‌ای که بنا بر مصوبه جدید، برخی از مشترکان چنانچه بین ۱۰ تا ۳۵ درصد و در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه نسبت به دوره مشابه سال پیش صرفه‌جویی کنند، نه‌تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به‌عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند. او با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مشترکان، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، می‌گوید: تعداد مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از ۳ برابر الگوی مصرف، گاز مصرف می‌کنند، تنها کمتر از ۱.۳ درصد را شامل می‌شود. طبق قانون، میزان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به‌اندازه‌ای تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم‌مصرف را جبران کند و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد.

جزئیات طرح جدید قیمت‌گذاری گاز
تعرفه گاز در فصل سرد امسال، به‌صورت پلکانی و در قالب ۱۲ پله تدوین و ابلاغ شده است که تعرفه هر پله به مصارف مازاد بر پله قبلی اعمال خواهد شد. فاصله هر پله تا پله بعدی ۱۰۰ مترمکعب است؛ در همه اقلیم‌ها، 3 پله اول، مشترکان کم‌مصرف، 3 پله دوم مشترکان با مصارف متوسط، 4 پله بعدی مشترکان پرمصرف و 2 پله پایانی یعنی یازدهم و دوازدهم، مشترکان بسیار پرمصرف یا غیرمتعارف هستند. ­ تعرفه مشترکان کم‌مصرف (3پله ابتدایی) مانند سال‌های گذشته هیچ تغییری نکرده و سقف مصرف متعارف هر اقلیم برابر با سقف مصرف پله 3 در همان اقلیم است.

مشترکان غیرخانگی با ظرفیت 5 هزار مترمکعب در ساعت و بیشتر، درصورتی‌که در دوره سرد سال حداقل در 5 روز متوالی مصارف خود را نسبت به روزهای گذشته خود حداقل ۳۰ درصد کاهش دهند، متناسب با حجم گاز صرفه‌جویی شده، ۱۰ درصد بخشودگی گازبهای دوره را خواهند داشت.

گازبهای افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی تا سقف مصارف پله 3رایگان است و فقط گازبهای مصارف مازاد بر پله 3 را پرداخت خواهند کرد.

تعرفه پله‌های ۱۱ و ۱۲ که مشترکان بسیار پرمصرف هستند، مانند سال قبل به‌ترتیب 5 و 6هزار تومان تعیین شده است.

مشترکان دولتی هم درصورتی‌که در بازه ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفند، مصارف خود را نسبت به مصارف پارسال ۲۰درصد کاهش ندهند، گازبهای آنها ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

از ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفند امسال، درصورتی‌که مشترکان خانگی، مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل حداقل ۱۰ درصد کاهش دهند، مشمول دریافت پاداش حداکثر ۱۵۰ هزار تومانی خواهند شد.

مشترکان خانگی درصورتی‌که در این بازه زمانی مصرف خود را ۳۵ درصد کاهش دهند، می‌توانند تا ۵۰۰ هزار تومان نیز پاداش دریافت و علاوه بر معافیت از پرداخت گازبها، مبلغی نیز به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید