• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 15 آبان 1402
کد مطلب : 208261
+
-

کمک نفتی به مسکن دولتی

صندوق توسعه ملی برای تزریق 2میلیارد دلار به نهضت ملی مسکن درصورت دریافت حواله‌های نفتی موافقت کرده؛ حالا توپ در میدان وزارت نفت است‌

گزارش
کمک نفتی به مسکن دولتی

احمد میرخدائی- روزنامه‌نگار

بعد از صدور مجوز مقام معظم رهبری برای اختصاص 2میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به نهضت خانه‌سازی، فرایند اداری این تخصیص آغاز شد و اکنون بنا به اظهارنظر عضو هیأت عامل این صندوق، در انتظار اراده وزارت نفت برای اعلام زمان تبدیل حواله‌های نفتی به منابع مالی است.
به گزارش همشهری، نهضت ملی مسکن به‌خصوص در حوزه تأمین زیرساخت‌ها و یارانه سود اقشار هدف، به منابع مالی قابل‌توجهی نیاز دارد که متولیان امر کف 3000هزار میلیارد تومان را برای آن مطرح کرده‌اند؛ در این میان بودجه دولتی توان پشتیبانی از این مبلغ را ندارد و تنها گریز باقیمانده مجوزی است که مقام معظم رهبری برای برداشت 2میلیارد دلار از صندوق توسعه صادر فرمودند و البته کارسازی این مجوز نیازمند موافقت وزارت نفت برای تحویل حواله‌های نفتی به صندوق توسعه ملی است.‌

نهضت خانه‌سازی در انتظار کمک نفت
متولیان صندوق ملی مسکن می‌گویند: احداث 4میلیون واحد نهضت ملی مسکن و زیرساخت‌های موردنیاز آن، در بهترین حالت به 3000هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز ‌دارد که نه می‌توان از محل بودجه عمومی آن را تأمین کرد و نه طرف‌های درگیر در نهضت ملی مسکن یعنی مردم، بانک‌ها و دولت به‌تنهایی قادر به تأمین آن هستند. اخیرا  مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان این توضیحات، از امیدواری نهضت ملی مسکن برای واریز 2میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی صحبت کرده بود که مجوز آن چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری صادر شد.
اوایل مهرماه، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و متولی اصلی نهضت ملی مسکن، از دریافت مجوز تأمین منابع مالی نهضت ملی مسکن از طریق تهاتر نفت و منابع صندوق توسعه ملی از سوی مقام معظم رهبری خبر داده و گفته بود: این فرایند در مرحله طی‌کردن روند اداری است و باعث تسریع در پروژه‌های نهضت خانه‌سازی شده است.
حالا یک‌ماه‌و‌نیم از زمان انتشار صدور مجوز برداشت 2میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به نفع نهضت ملی مسکن گذشته و همچنان این نهضت از بی‌اعتباری رنج می‌برد.

صندوق توسعه ملی منتظر اراده وزارت نفت
دیروز، عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی از آمادگی این صندوق برای اجرای فرایند تخصیص 2میلیارد دلار به نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: صندوق توسعه مسکن درصورت تعیین تکلیف وزارت نفت، منابع مالی مسکن ملی را تأمین خواهد کرد. محمد صادقی، عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با رادیو اظهار کرد: طی مجوزهای صادرشده، صندوق توسعه ملی در قبال دریافت حواله‌های نفتی مبلغ ۲ میلیارد دلار در اختیار طرح مسکن ملی قرار خواهد داد و در حالت عادی، این صندوق مجوزی برای ارائه تسهیلات به بخش مسکن‌ ندارد.
صادقی افزود: طبق قانون بخشی از منابع نفتی در قالب حواله‌های نفتی برای توسعه مسکن درنظر گرفته شده است، ولی ازآنجاکه فرایند حواله‌های نفتی به منابع زمان‌بر است، صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش مسکن در قبال دریافت این حواله‌ها منابع موردنیاز را در اختیار طرح ملی مسکن قرار خواهد داد.
وی ادامه داد: در حال حاضر صندوق توسعه ملی آمادگی واگذاری منابع را دارد و در انتظار اراده وزارت نفت برای اعلام زمان تبدیل حواله‌های نفتی به منابع مالی است.
عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی افزود: مذاکرات برای اجرای این تصمیم با بورس کالا، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت انجام شده، اما هنوز مقدار و میزان حواله‌های نفتی مشخص نشده است و امکان دارد حواله‌ها بر مبنای دلاری و یا حجم نفت تحویلی باشد. به‌گفته او، حواله‌های تحویلی بین‌المللی خواهد بود و تعهد وزارت نفت در قبال اجرای قرارداد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
براساس اظهارات صادقی، اگر زمان تبدیل حواله‌ها به منابع مالی یک سال هم طول بکشد، هیچ مانعی برای صندوق توسعه ملی برای اختصاص 2میلیارد دلار به نهضت ملی مسکن به‌وجود نخواهد آمد و در ازای این حواله‌های مدت‌دار، منابع مالی مصوب در اختیار نهضت خانه‌سازی قرار
خواهد گرفت.‌

سناریوی دریافت تسهیلات از صندوق توسعه
منابع ارزی صندوق توسعه ملی در موارد بسیاری با تدبیر رهبر معظم انقلاب گره‌گشایی کرده و در همین سال‌های اخیر برای مهار آب‌های مرزی، واکسن کرونا، تکمیل راه‌آهن چابهار و... به داد پروژه‌ها رسیده و حتی در مواردی که شیوه قانونی تخصیص اعتبارات زمان‌بر بوده، امکان دریافت تسهیلات از صندوق توسعه و جایگزینی آن با منابع آتی فراهم شده است که به‌عنوان نمونه در راه‌آهن زاهدان-چابهار از آن استفاده شده است. خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این‌باره به ایلنا گفته بود: ما برای این پروژه ۴۸۰‌میلیون یورو درخواست کردیم و می‌توانستیم اعتبارات موردنیاز را از محل تهاتر نفت تأمین کنیم، اما این روند طولانی شد و برای تأمین این رقم به سراغ صندوق توسعه ملی رفتیم و قرار شد این مبلغ به‌عنوان تسهیلات به پروژه تزریق شود.
آیا در مورد نهضت ملی مسکن نیز می‌توان روی تسهیلات صندوق توسعه ملی تا زمان پای‌کار آمدن وزارت نفت حساب کرد یا این نهضت باید همچنان معطل تأمین اعتبار بماند؟


 

این خبر را به اشتراک بگذارید