• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 آبان 1402
کد مطلب : 208097
+
-

مردم توقع قهرمانی دارند

حشمت مهاجرانی: تکیه‌کردن به بازیکنان در جام ملت‌ها یک تفکر بچگانه است

مردم توقع قهرمانی دارند

تیم ملی در حالی راهی جام ملت‌های آسیا خواهد شد که بیش از 5دهه در راه رسیدن به قهرمانی در این جام ناکام مانده است. حشمت مهاجرانی، سرمربی اسبق تیم ملی هم معتقد است که موفقیت در جام ملت‌ها حتی از جام جهانی هم سخت‌تر است و ایران باید با تمرکز بالا در این جام شرکت کند. مهاجرانی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «در فاصله نسبتا کمی که تا شروع جام ملت‌های آسیا باقی مانده است، ما نیاز داریم که با تیم‌های قوی‌تری بازی دوستانه انجام دهیم، بدون اینکه هراسی داشته باشیم یا اینکه نتایج این بازی‌ها باعث شود دچار غرور شویم. ما باید باهوش و باذکاوت کار کنیم، چون در فوتبال یک سانتی‌متر یا یک ثانیه هم تعیین‌کننده است. ما باید بازی خوب را بسازیم چون نیروهای خوبی ‌در اختیار داریم. اگر تیم ملی به خوبی کوچینگ و مدیریت شود و ارتباط خوبی بین بازیکنان و کادر فنی به‌وجود بیاید، می‌توانیم به موفقیت امیدوار باشیم. ما چون جزو تیم‌های برتر آسیا هستیم باید روی این موضوع تمرکز کنیم که چه فاکتورهایی می‌تواند تیم ملی را به موفقیت برساند و صرفا داشتن بازیکن خوب باعث نمی‌شود که فکر کنیم کار تمام است. در این چند سال خیلی‌ها از داشتن بازیکنان باکیفیت و باتجربه در تیم ملی صحبت کردند اما فقط تکیه‌کردن به بازیکنان در جام‌ملت‌ها یک تفکر بچگانه است و ما برای موفقیت باید یک تیم باشیم. همیشه سرمربی و دیگر نفرات کادر فنی که با بازیکنان کار می‌کنند، باید کار خود را به نحو احسن انجام دهند و مربیان تیم ملی قطعا کار سخت و حساسی در پیش خواهند داشت. برای موفقیت، لحظه‌ها مهم هستند و ما باید از اشتباهات گذشته در جام‌ملت‌ها درس بگیریم.»
 
    نباید بترسیم
او ادامه می‌دهد: «یک تیم فاکتورهای مختلفی دارد؛ کاپیتانی می‌خواهد که نقش بزرگی داشته باشد و رابط خوبی بین بازیکنان و کادر فنی باشد. یک تیم خوب، مهاجم گلزن و باکیفیت می‌خواهد که ما داریم، در خط دروازه، دفاع و هافبک هم بازیکنان باکیفیتی داریم و از طرفی بازیکنان و مربیان تیم ملی به‌خوبی می‌دانند که قرار است در چه میدان سختی رقابت کنند. الان همه می‌بینند که تیم‌های غرب و شرق آسیا چگونه پیشرفت می‌کنند و اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم، روزبه‌روز فاصله ما با آنها بیشتر خواهد شد. در فوتبال مدرن اگر با برنامه درست و صحیح حرکت کنید، موفقیت حاصل خواهد شد و کادر فنی ما نباید از تقابل با حریفان پرقدرت در بازی‌های دوستانه هراس داشته باشد. شاید شکست بخوریم ولی می‌توانیم روی نقاط ضعف خودمان کار کنیم و با تیم قوی‌تر و باکیفیت‌تری به قطر برویم.»
 
    انتخاب قلعه‌نویی درست بود
مهاجرانی با اشاره به نیمکت تیم ملی می‌گوید: «انتخاب امیر قلعه‌نویی به‌عنوان جانشین کی‌روش، یک تصمیم عقلانی و درست بود. در حال حاضر نه صددرصد دفاع‌کننده و نه صددرصد حمله‌کننده هستیم و یک بالانس در این زمینه ایجاد شده است. ما فقط دلمان را به این خوش نکنیم که اردن یا قطر را برده‌ایم و احتیاج داریم با تیم‌های قوی‌تری بازی کنیم. برد در تورنمنت اردن از لحاظ روحی و روانی به تیم کمک می‌کند ولی همه می‌دانیم در جام‌ملت‌ها با حریفان پرقدرتی در مرحله حذفی روبه‌رو خواهیم شد. از طرفی باید به جام جهانی بعدی هم فکر کنیم، چون بسیاری از این بازیکنان 4سال دیگر شرایط همراهی تیم ملی را نخواهند داشت و بعد از جام‌ملت‌ها احتمالا باید کنار بروند.»

     انتقاد مغرضانه درست نیست
مهاجرانی که موفقیت در جام ملت‌های آسیا را سخت‌تر از جام‌جهانی می‌داند، درباره نقش سرمربی در نتایج تیم‌ملی و انتقادهایی که از او می‌شود، توضیح می‌دهد: «نقش امیر قلعه‌نویی هم مهم است؛ او تجربه بالایی در رده باشگاهی و ملی دارد و به‌خوبی با نقاط ضعف و قوت فوتبال ایران آشنا‌ست. او نسبت به شغلی که دارد، آگاه است و امیدوارم در جام‌ملت‌ها موفق باشد. ما باید از تیم ملی حمایت کنیم و همه دست به‌ دست هم بدهیم تا این تیم در قطر نتیجه بگیرد. انتقاد‌کردن به تیم ملی کمک خواهد کرد ولی انتقاد مغرضانه درست نیست. من معتقدم موفقیت در جام‌ملت‌ها از جام جهانی سخت‌تر است، همه توقع دارند که این تیم قهرمان شود و با وجود رقیبانی که داریم‌، اصلا کار آسان نخواهد بود. در مرحله‌ حذفی تمرکز و بازی کم‌اشتباه بسیار مهم است، ما بازیکنان باتجربه و بین‌المللی داریم و مردم هم انتظار دارند آنها با کمترین اشتباه بازی کنند. مردم از این تیم توقع قهرمانی دارند ولی کار خیلی سخت است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید