• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 14 آبان 1402
کد مطلب : 208052
+
-

جهان ریاضی ما

دانش
جهان ریاضی ما

کتاب «جهان ریاضی ما» با زیر‌عنوان «جست‌و‌جوی من در پی ماهیت غایی واقعیت» نوشته ‌مکس تگمارک را میثم محمدامینی به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.
جهان ریاضی ما یک سفرنامه است؛ روایت سفری است اعجاب‌انگیز در زمان و مکان، از دورترین گذشته قابل‌تصور تا زمان حال و آینده بسیار دور، از ذرات کوچک‌تر از اتم تا ابعاد کهکشانی و بسیار فراتر از آن. مکس تگمارک در این کتاب یافته‌های جدید کیهان‌شناسی و مکانیک کوانتومی را با زبانی ساده و روشن و بدون اتکا به فرمول‌های ریاضی توضیح می‌دهد. سوای سبک خاص نویسنده که با دوری‌کردن از لحن خشک و سرد مرسوم در نوشته‌های علمی، خواننده را در تجربیات شخصی و عاطفی خود در طول این سفر فکری همراه می‌کند، جهان ریاضی ما تفاوت مهم دیگری نیز با سایر کتاب‌های ترویج علم دارد.
تگمارک در این کتاب، افزون بر توضیح نظریه‌های استاندارد فیزیک، از مرز آخرین یافته‌های علم فراتر می‌رود و فرضیه بلندپروازانه خودش به نام «فرضیه جهان ریاضی» را توضیح می‌دهد و می‌کوشد از آن دفاع کند. مطابق این فرضیه، کل واقعیت اساسا یک ساختار ریاضی است.
مکس تگمارک، ‌زاده  5می ‌1967، فیزیک‌دان و اخترشناسی سوئدی– آمریکایی است. او استاد مؤسسه  تکنولوژی ماساچوست است و همچنین، نهادهای علمی و فناورانه متعددی را بنیان گذاشته است. عمده تحقیقات و فعالیت‌های تگمارک بر توسعه دانش هوش مصنوعی تمرکز دارد.
براین گرین، فیزیک‌دان و نویسنده واقعیت پنهان و جهان آراسته درباره این کتاب می‌گوید: جهان ریاضی ما جسورانه با یکی از عمیق‌ترین پرسش‌ها در فصل مشترک فیزیک و فلسفه مواجه می‌شود: چرا ریاضیات در توصیف کیهان چنین موفقیت خیره‌کننده‌ای دارد؟ مکس تگمارک با سبک نگارش شیوا و توضیحات آسان‌فهم خود، خواننده را به‌سوی یک پاسخ ممکن راهنمایی می‌کند و نشان می‌دهد که اگر حق با او باشد، فهم ما از خود واقعیت چطور از اساس دگرگون می‌شود.
نشر نو این کتاب 619صفحه‌ای را به بهای 580هزار تومان به‌تازگی منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید