• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 13 آبان 1402
کد مطلب : 208041
+
-

گام تازه در واردات خودرو؛ تعیین تعرفه و قیمت جدید

خودروهای وارداتی با چه قیمتی به بازار می‌رسند؟

فرخنده رفائی- روزنامه‌نگار

در آستانه یک‌ساله‌شدن تصویب و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای صفر و درحالی‌که هنوز هیچ خودروی جدید خارجی به بازار ایران وارد نشده، در روزهای اخیر جزئیات بیشتری از قیمت نخستین خودروهای وارداتی مشخص شده است.  به گزارش همشهری، سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی قیمت قطعی 6خودروی وارداتی در مبادی ورودی را اعلام کرد. همزمان، هیأت دولت جدیدترین تعرفه ورودی خودروهای سواری صفر را با اعمال تغییراتی در تعرفه‌های پیشین ابلاغ کرد.

وارداتی‌ها چند قیمت خوردند؟
براساس اطلاعیه جدید سامانه یکپارچه، کمترین قیمت پایه‌ اعلام‌شده برای خودروهای مذکور، یک میلیارد و 651میلیون تومان مربوط به‌خودروی بستیون T77 و بیشترین قیمت پایه متعلق به‌ خودروی هونگچی H5 است که 2میلیارد و 291میلیون تومان تعیین شده است. در اطلاعیه سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، همچنین آمده است که قیمت‌های اعلام‌شده، قیمت قطعی در مبادی ورودی است و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص همچون بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و... به قیمت‌های فوق اضافه خواهد شد.
سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت، قبلا درباره شیوه تعیین قیمت خودروهای وارداتی گفته بود: قیمتی که سازمان حمایت برای خودروهای وارداتی اعلام می‌کند، همان قیمت کف کارخانه بوده که سود شرکت واردکننده نیز داخل آن لحاظ می‌شود. به‌گفته او، این سازمان پس از بررسی صورت‌های مالی و اعمال هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال خودروها، درصد سودی برای هر خودرو مشخص می‌کند که این سود برای خودروهای وارداتی، 20 تا 25درصد است.

افزایش حقوق ورودی خودروهای وارداتی
در عین حال هیأت وزیران در آخرین مصوبه ‌خود سود بازرگانی واردات خودروهای سواری را افزایش داد.
براساس مصوبه جدید، سود بازرگانی واردات خودروهای سواری ‌براساس حجم موتور شامل کمتر از 1000تا بالای 3000سی‌سی، بین 20 درصد تا 175درصد تعیین شده است. بازه تعرفه‌ای واردات خودروهای سواری پیش‌تر بین 16 تا 171درصد بود.
بر این اساس، خودروهای وارداتی پس از ورود به گمرک در 3مرحله مشمول افزایش قیمت می‌شوند؛ در مرحله اول تعرفه گمرکی 20 تا 175درصدی به قیمت پایه خودرو افزوده می‌شود. مرحله بعدی سود بازرگانی است که با توجه به اظهارات سخنگوی شورای رقابت درباره فرمول قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، به‌نظر می‌رسد در قیمت اعلام‌‌شده برای 6خودروی جدید وارداتی محاسبه شده است. در نهایت نیز هزینه‌هایی مانند مالیات، هزینه حمل‌ونقل، پلاک‌گذاری، گواهی اسقاط به قیمت خودرو اضافه می‌شود که مجموع این هزینه‌ها‌ پس از ترخیص بین 20 تا 25درصد خواهد بود. فعالان بازار و کارشناسان حوزه خودرو معتقدند واردات خودرو به شرط اعمال تعرفه‌های پایین و تسهیل و تسریع واردات می‌تواند بر تنظیم قیمت در بازار خودرو اثرگذار باشد. این در حالی است که آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده با وجود تصویب در هیأت دولت هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است. در همین رابطه گمرک جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که ورود و تخلیه خودروی کارکرده بدون ثبت سفارش ممنوع است. سرپرست دفتر واردات گمرک در نامه‌ای به کلیه مدیران کل و مدیران گمرک‌های اجرایی ابلاغ و اعلام کرد که ورود به کشور و تخلیه خودروهای کارکرده که فاقد ثبت سفارش هستند، ممنوع خواهد بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید