• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 13 آبان 1402
کد مطلب : 208035
+
-

واگذاری 2میلیون قطعه زمین رایگان به مردم

به‌گفته وزیر راه‌وشهرسازی، تا پایان سال آینده ۲میلیون قطعه زمین برای ساخت خانه به متقاضیان واگذار می‌شود

گزارش
واگذاری 2میلیون قطعه زمین رایگان به مردم

احمد میرخدائی- روزنامه‌نگار

در سال‌جاری برای تحویل ۵۰۰هزار قطعه زمین روستایی و 500هزار قطعه زمین شهری هدف‌گذاری شده که تاکنون 75درصد تکلیف زمین شهری محقق شده و تکلیف واگذاری زمین روستایی نیز از استان کردستان آغاز شده است. بنا بر اظهارات وزیر راه‌وشهرسازی، با تکرار این هدف‌گذاری در سال آینده، مجموع زمین واگذار شده به 2میلیون قطعه خواهد رسید.
به‌گزارش همشهری، در نهضت ملی مسکن به خانوارهای واجد شرایط و متقاضی، زمین رایگان برای ساخت مسکن داده می‌شود و همزمان خانوارهای پرجمعیت که سومین فرزند آنها بعد از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در24مهر1400 به دنیا آمده است نیز مشمول دریافت رایگان زمین با کاربری مسکونی هستند. براساس آمارها، در سال‌جاری در این 2 سرفصل، یک‌میلیون قطعه زمین واگذار خواهد شد و در سال آینده نیز همین رقم تکرار می‌شود.

کارنامه اعطای زمین
بخشی از قانون جهش تولید مسکن و طرح برخاسته از این قانون یعنی نهضت ملی مسکن، به مقوله تأمین زمین مناسب برای احداث مسکن برای متقاضیان واجد شرایط اختصاص دارد. پیرو این قانون، واگذاری زمین مسکونی در مناطق روستایی اقدام بی‌سابقه‌ای بود که برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم پیگیری شده و همزمان واگذاری زمین مناسب مسکن به متقاضیان واجد شرایط در مناطق شهری نیز در حال انجام است. طبق ماده۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز دولت مکلف است تا یک قطعه زمین حداکثر ۲۰۰مترمربعی برای ساکنان در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰هزار نفر پس از تولد فرزند سوم (از تاریخ تصویب این قانون) و خانواده‌های دارای 4فرزند زیر ۲۰سال، اعطا کند.
آنگونه که وزیر راه‌وشهرسازی گفته است: در سال‌جاری برای نخستین‌بار در کشور طی اتفاقی بی‌سابقه، واگذاری 500هزار قطعه زمین مسکونی در مناطق روستایی هدف‌گذاری شده که نخستین مرحله آن با تحویل ۶هزار قطعه زمین در استان کردستان همزمان با سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به این استان آغاز شده است. مهرداد بذرپاش، افزود: در بحث تحویل زمین مسکونی در مناطق شهری نیز هدف‌گذاری انجام شده 500هزار قطعه تا پایان سال بوده که تاکنون بیش از ۳۷۰هزار قطعه از آن واگذار شده و تا پایان سال تمام ۵۰۰هزار قطعه واگذار خواهد شد. او با اشاره به تکرار این هدف‌گذاری‌ها در سال آینده، اعلام کرد که تا پایان سال آینده ۲میلیون قطعه زمین در شهرها و مناطق روستایی در قالب‌های گروهی و فردی تقدیم متقاضیان خواهد شد.

اهمیت نهضت واگذاری زمین
زمین متهم ردیف اول گرانی مسکن است که در دوره‌های تنش تورمی، شتاب رشد قیمت این کالای ضروری برای زندگی را چند برابر می‌کند؛ بر همین اساس، در دولت سیزدهم، نهضت واگذاری زمین به متقاضیان بالفعل و بالقوه به‌خصوص خانوارهای پرجمعیت در دستور کار قرار گرفته است.
این کار، در ابتدا با اصلاح طرح‌های جامع شهری و طرح‌های هادی روستایی به‌منظور حذف احتکار زمین صورت گرفته و امکان تأمین زمین با کاربری مسکونی را فراهم آورده است. در این شرایط، توسعه افقی شهرها ناگزیر است و دستگاه‌های متولی زیرساخت و خدمات شهری باید خود را با شرایط جدید وفق دهند. اهمیت این موضوع، وقتی مشخص می‌شود که نقش زمین در تولید و بازار مسکن زیر ذره‌بین قرار گیرد. براساس پژوهش‌های دوره‌ای، میانگین تورم بازار مسکن در بلندمدت حدود 30درصد بیشتر از میزان تورم عمومی کشور بوده و این موضوع در بلندمدت به شکل‌گیری تورم انباشته قابل‌توجه و مکعب در بازار مسکن منجر شده است. طبق آمار، در3دهه منتهی به سال1400، درحالی‌که شاخص تورم مصرف‌کننده 280برابر شده، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران با رشد 775برابری مواجه بوده است. واکاوی تفاوت بسیار چشمگیر در تورم مصرف‌کننده و تورم مسکن، نتیجه این اتفاق بوده که در همین بازه زمانی 30ساله، میانگین قیمت زمین با کاربری مسکونی در شهر تهران 1100برابر رشد کرده و سهم آن از ارزش مسکن به‌تدریج افزایش یافته است. این افزایش سهم، تا اندازه ای بوده که در تهران و کلانشهرها، بخش عمده پول پرداختی برای تهیه مسکن هزینه زمین آن است و کل هزینه‌های ساخت اعم از مصالح، نیروی کار، مجوزها و... بخش کمتری از ارزش واحد مسکونی را شامل می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید