• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
جمعه 12 آبان 1402
کد مطلب : 207918
+
-

اعلام جزئیات احکام متهمان پرونده شهید عجمیان

هر گونه دخالت در پرونده تکذیب شد

روز ‌‌دوازدهم آبان‌ماه سال گذشته بود که تعدادی از اغتشاشگران در اطراف آرامستان بهشت سکینه و کمالشهر کرج به بهانه شرکت در مراسم چهلم یکی از جان‌باختگان اغتشاشات با ایجاد ناآرامی و اختلال در تردد خودروها، اموال ملت را تخریب و مأموران را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در حوادث این روز، سیدروح‌الله عجمیان، یکی از حافظان امنیت، مظلومانه به شهادت رسید. حالا به مناسبت سالگرد شهادت شهید عجمیان آخرین وضعیت متهمان این پرونده اعلام شده است.

آخرین نتیجه رسیدگی به پرونده شهید روح‌الله عجمیان و احکام صادر شده از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز در این پرونده به شرح زیر است:
شهادت ایشان در ۱۲آبان سال۱۴۰۱ در منطقه کمالشهر کرج بوده است.
ریاست قوه قضاییه بلافاصله پس از وقوع اغتشاشات آن روز و شهادت این شهید عزیز، طی تماس تلفنی، دستور تسریع در شناسایی و دستگیری متهمان و نیز رسیدگی و صدور حکم را صادر کردند و بلافاصله هم پرونده‌ای در این خصوص در دادگستری کل استان البرز تشکیل شد.
با دستورات قضایی بازپرس ویژه و تلاش شبانه‌روزی اداره کل اطلاعات استان البرز، متهمان شناسایی و دستگیر شدند.
با پیگیری مستمر ریاست قوه قضاییه و تلاش همکاران قضایی ما و ضابط پرونده، حدود یک هفته پس از شهادت یعنی در ۲۰آبان‌۱۴۰۱ قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شد.
توضیحات:
۱- در این پرونده متهمان به جهت افسادفی‌الارض و محاربه تحت تعقیب قرار گرفتند و دادگاه نیز با توجه به مقررات و حسب نوع و نحوه اقدامات متهمان احکام هر یک از آنها را تعیین کرد و به همین جهت 2نفر از متهمان که دخالت مستقیم و مؤثر در شهادت این شهید داشتند به اعدام محکوم شدند و سایر متهمان نیز با توجه به نوع و کیفیت اقدامات به نفی‌بلد (حبس در تبعید) محکوم شدند.
۲- احکام اعدام 2نفر از محکومان به نام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در ۱۷دی سال قبل اجرا شد.
۳- حکم صادره درخصوص آرین فرزام‌نیا نیز با توجه به ادعای متعاقب بستگان او مبنی بر ابتلای وی به بیماری افسردگی، برای معرفی به پزشکی‌قانونی نقض و پرونده جهت بررسی و صدور حکم مجدد به شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز اعاده شد و پس از انجام استعلامات مجدد برای تاریخ ۲۴ آبان وقت رسیدگی مجدد به پرونده تعیین شده است.
۴- غیر از آرین فرجام‌نیا، احکام صادرشده از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز از سوی دیوان‌عالی کشور تأیید شد و با توجه به قطعیت احکام نفی‌بلد که به‌صورت تحمل حبس در زندان‌های شهر‌های تعیین شده در حکم دادگاه است، به زندان‌های شهر‌های مربوطه اعزام و از زمان بازداشت تاکنون در زندان هستند.
۵- از ابتدای رسیدگی به این پرونده ریاست قوه قضاییه دستورات ویژه جهت تسریع در شناسایی و دستگیری متهمان و رسیدگی و صدور حکم داشتند و هم دستور دادند که همه متهمان شناسایی و مطابق قوانین و مقررات مربوطه به اتهام هریک از آنها با دقت و رعایت مقررات رسیدگی و احکام مربوطه صادر و اجرا شود.
۶- هیچ‌کس در این پرونده له یا علیه متهمان دخالت و یا توصیه به‌صورت شفاهی و یا کتبی نداشته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید