• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
جمعه 12 آبان 1402
کد مطلب : 207899
+
-

کودک سردرگمی در انتخاب سرگرمی!

محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی

فواید سرگرمی برای کودک بر کسی پوشیده نیست. سرگرمی در زندگی کودکان برای  کاهش استرس، بالا بردن عزت نفس، افزایش مهارت و صلاحیت، برقراری پیوند عمیق‌تر بین خانواده و فرزندان، یادگیری خود انضباطی، یادگیری شکیبایی، فعالیت بدنی، آموزش تعیین هدف و اجرایی کردن آن، تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی دو‌طرفه، توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی، رشد خلاقیت و... می‌توان نقش بسیار موثری داشته باشد.
کودکان عموما بدون هیچ دردسر و زحمتی سرگرمی مورد علاقه خودشان را انتخاب می‌کنند. معمولا هم خود  آن‌ها بهتر می‌دانند که به چه چیزی علاقه‌مند هستند و واقعا تمایل به انجام چه نوع بازی  و سرگرمی را دارند؛ اما معدودی از کودکان هم هستند که در پیدا کردن سرگرمی مورد علاقه خود سردرگم می‌شوند.
اگر فرزندتان در انتخاب سرگرمی دچار سردرگمی شده، می‌توانید به کمک این روش‌ها او را راهنمایی کنید و مسیر صحیح را پیش پایش قرار دهید:
۱. ابتدا فهرستی از تمام سرگرمی‌های  مورد علاقه‌اش را تهیه کنید. سعی کنید موردی را از قلم نیندازید. تاکید می‌کنم که به علاقه فرزندتان توجه کنید نه علاقه‌های کودکی خودتان!
۲. از او بخواهید بازی‌هایی را که دوست دارد یا از آن‌ها خوشش نمی‌آید، به شما معرفی کند. از این گروه‌بندی به دست آمده برای شناسایی علایقش استفاده کنید.
۳. برای انتخاب سرگرمی برای کودکان، می‌توانید ورزش‌های متفاوت (مثل ورزش‌های آبی) را به او پیشنهاد کنید یا یک روز به صورت اتفاقی او را با یکی از ورزش‌های پرهیجان آشنا کنید. سعی کنید  او در کلاس‌های تابستانی و اردوها، سرگرمی‌هایی را تجربه کند که با آن‌ها به شدت هیجان‌زده  می‌شود.
۴. بگذارید کودک‌تان رویای خودش را در زمان سرگرمی‌هایش دنبال کند. او در این سرگرمی، تنها به دنبال کسب لذت است و می‌خواهد اوقات شاد و فرح‌بخشی در رویایش داشته باشد. پس لازم نیست در خلال بازی‌های کودکانه‌اش، نگران دلبستگی‌ شدیدش به یک حرفه خاص باشید. مثلا ممکن است با یک ماشین اسباب‌بازی حمل زباله عمیقا درگیر شود. در این حالت لازم نیست نگران شغل آینده‌اش شوید و تصور کنید که حتما قرار است راننده ماشین زباله شود!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید