• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 آبان 1402
کد مطلب : 207874
+
-

آجیل پرطرفدار ایران چقدر گران شده است؟

تخمه، پای ثابت تنقلات ما ایرانی‌ها در دورهمی‌ها و مهمانی‎ها و در طول سفر است و مصرف آن نسبت به دیگر انواع آجیل، رایج‌تر. علت اصلی آن هم، ارزان بودن قیمت تخمه نسبت به دیگر انواع آجیل است. در حال حاضر، تخمه از ارزان‌ترین آجیل‌های موجود در بازار است، البته فقط نسبت به دیگر آجیل‌ها! چرا که تخمه هم این روزها از چرخه تورم دور نمانده و هر کیلو تخمه نمکی ساده امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۲۶درصد افزایش قیمت داشته است.
به گزارش همشهری، پاییز سال گذشته کف قیمت هر کیلو تخمه آفتابگردان در بازار ۹۵ هزار تومان و سقف آن ۱۲۰ هزار تومان بود. امسال اما ۱۲۰ هزار تومان کف قیمت تخمه آفتابگردان است که مربوط به میادین میوه و تره‌بار است و هر کیلو تخمه آفتابگردان نمکی در مغازه‌ها و خشکبارفروشی‌های سطح شهر تهران ۱۸۰هزار تا ۲۱۰هزار تومان است.

قیمت انواع تخمه در بازار
افزایش قیمت‌ها در دیگر انواع تخمه (کدو و جابونی) محسوس‌تر است. سال گذشته هر کیلو تخمه کدو با توجه به کیفیت بین ۱۴۰هزار تا ۲۸۰هزار تومان بود. امسال هر کیلو تخمه کدوی مشهدی در میادین میوه‌وتره‌بار ۱۶۰هزار تومان و نوع درشت آن ۲۳۰هزار تومان است. قیمت‌ها در مغازه‌ها و خشکبارفروشی‌های شهر بالاتر و از ۲۶۰هزار تومان شروع می‌شود و نوع مرمری آن تا ۳۲۰هزار تومان هم قیمت دارد.
قیمت هر کیلو تخمه جابونی شور سال گذشته با توجه به کیفیت بین ۲۱۰هزار تا ۳۷۰هزار تومان بود که امسال در میادین ۲۶۵هزار تومان است و اگر شما بخواهید از خشکبارفروشی‌ها خرید کنید هرکیلو تخمه جابونی شور ۳۸۰ تا ۴۲۰هزار تومان هم قیمت دارد.
به تناسب افزایش قیمت تخمه فله، قیمت بسته‌های تخمه هم افزایش یافته است. درحالی‌که هر بسته ۱۰۰گرمی تخمه آفتابگردان در سال‌های گذشته ۱۰هزار و ۱۶هزار تومان بود، در حال حاضر به ۲۹هزار تومان رسیده است. در جدول زیر، قیمت بسته‌های تخمه در وزن‌های مختلف را ببینید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید