• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 11 آبان 1402
کد مطلب : 207849
+
-

شهرک‌سازی‌ برای بی‌خانمان‌ها

ایده خوب
شهرک‌سازی‌ برای بی‌خانمان‌ها

مهتاب خسروشاهی

داشتن سقف بالای سر، دغدغه هر موجود زنده‌ای به نام انسان است؛ این نگرانی حتی درباره پرندگان که آشیانه می‌سازند و موجوداتی که زمین را حفر می‌کنند و لانه می‌سازند صادق است. کارآفرینی کانادایی با آگاهی از این نگرانی بشری، آرزوی بسیاری از افراد بی‌خانمان را برآورده کرده و برای آنها سقف بالای سر ساخته است. «مارسل لبرون»، بنیانگذار شرکت Neighbors، یک شرکت مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی در آمریکا، با فروش شرکت خود به رقمی سرسام‌آور به رقیب خود، توانست پول خوبی به جیب بزند و حالابا پول آن آستین بالا زده و در شهر فردریکتون نیوبرانزویک در آمریکا، برای افراد بی‌خانمان، خانه‌سازی می کند. به‌طور متوسط هر 4روز، یک خانه کوچک آماده می‌شود. لبرون درصدد است تا 99خانه در این منطقه بسازد. در کنار این خانه ها، یک مرکز تجاری نیز ساخته خواهد شد. لبرون نام این طرح را «پروژه 12همسایه» گذاشته است. دلیل آن هم کنار هم قرار گرفتن 12خانه در یک فضای سبز و در نزدیکی یکدیگر است و به این ترتیب نظم شهرک با این تقسیم‌بندی شکل می گیرد.
براساس گزارش‌های محلی از منطقه نیوبرانزویک، طی سال گذشته میلادی (2022) حداقل 1600نفر، یک روز را بدون خانه زندگی کرده‌اند. به‌گفته لبرون، او فقط به‌دنبال ساختن خانه نیست، بلکه می‌خواهد شهر ایده‌آلی را در دل این شهر آسیب‌دیده ایجاد کند. او 4 میلیون دلار برای پروژه ساخت 99خانه سرمایه‌گذاری کرده و در حال حاضر سه‌چهارم طرح به انجام رسیده است. علاوه براین سرمایه اولیه، کمک‌های بلاعوض و حمایت دولت؛ پروژه جامعه 12همسایه در مجموع 12میلیون دلار دریافت کرده است.
این خانه‌ها دارای امکانات کامل شامل آشپزخانه با سرویس کامل، بخش نشیمن، اتاق خواب و سرویس کامل
بهداشتی و حمام است. هر خانه دارای یک ایوان کوچک و پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام است و رنگ‌آمیزی زیبایی نیز دارد. از آنجا که بعضی از این خانه‌ها قرار است به افراد بی‌خانمان با شرایط ویژه مانند ابتلا به بیماری خاص تعلق گیرد، بنابراین شهر موردنظر دارای بخش‌های امنیتی مانند حصارهایی برای جلوگیری از افراد مزاحم است. از سوی دیگر مرکز تجاری نزدیک به این شهرک، دارای امکانات رفاهی و بخش‌های تفریحی مانند کافی‌شاپ است. این مرکز تجاری نیز با هدف کارآفرینی برای مردم این شهرک تاسیس می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید