• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 11 آبان 1402
کد مطلب : 207760
+
-

سریال‌های شبکه نمایش خانگی که از تلویزیون پخش می‌شوند

بازی برد-برد تلویزیون و نمایش خانگی

گزارش
بازی برد-برد تلویزیون و نمایش خانگی

شقایق عرفی‌نژاد-روزنامه‌نگار

به‌تازگی تیزر تبلیغاتی 3سریال شبکه نمایش خانگی از تلویزیون پخش شده است و بخش خبری هم به معرفی آنها پرداخته است. علاوه بر این از سریال دیگری هم اسم برده می‌شود که پس از پایان انتشارش از پلتفرم، از تلویزیون پخش خواهد شد.
به گزارش همشهری سال1393 سریال «ساخت ایران» به‌کارگردانی محمدحسین لطیفی و برزو نیک‌نژاد، پس از شبکه نمایش‌ خانگی، از شبکه تهران پخش شد و این نخستین تعامل شبکه نمایش خانگی با تلویزیون بود. مدتی پیش هم پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، اعلام کرد این سازمان آمادگی دارد با پخش تیزر سریال‌ها و برنامه‌های شبکه نمایش خانگی از آنها حمایت کند.
او گفته بود: «بعضی از طرح‌هایی که به ساترا ارائه شده، با اولویت‌های فرهنگی جامعه و ضرورت‌ها و نیازهای فرهنگی جامعه منطبق است و ما به شیوه‌های مختلف مشارکت می‌کنیم و تبلیغ و ترویج و تیزرهای آنها را در سیما پخش خواهیم کرد، حتی می‌توانیم حق پخش آنها را خریداری کنیم.»
این کار البته سود اقتصادی هم برای تلویزیون دارد. این سازمان با مبلغی بسیار کمتر از آنچه برای تولید یک‌سریال، لازم است هزینه کند، سریال آماده‌ای را خریداری و پخش می‌کند و مخاطبان بیشتری هم خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد البته گروه هدف این طرح، تماشاگران ساکن در شهرهای کوچک و روستاها هستند که دسترسی و آشنایی با پلتفرم‌های اینترنتی پخش فیلم و سریال ندارند و تنها منبع‌شان برای سرگرمی تلویزیون است.
برعکس این تعامل بین پلتفرم‌ها و تلویزیون هم وجود دارد. پیش از این خبرهایی از فروش سریال 78متر کیانوش عیاری که برای تلویزیون ساخته شده، به یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی منتشر شده بود که البته هنوز خبری از قطعیت آن نیست.
حالا با توجه به پخش تبلیغات سریال‌های «فوفو، مسافری از کامادو» و همینطور «سایه‌باز» از تلویزیون، خبرها حاکی از پخش این دو سریال از تلویزیون هستند. علاوه بر این با توجه به سابقه همکاری‌های گذشته برزو نیک‌نژاد با تلویزیون، احتمال پخش سریال مرداب که این روزها به کارگردانی او در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است، تقویت می‌شود.

فوفو، مسافری از کامادو، بچه‌های زمین و آرزوهایشان

فوفو مسافری از کامادو، سریالی در ژانر کودک است که این روزها از طریق پلتفرم اینترنتی پخش می‌شود. این سریال ساخته میثم معراجی است که از تیرماه امسال در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود. سریال درباره موجود عجیب و بامزه‌ای به اسم فوفو است که توسط نیروهای پلید پادشاه میتا‌میتا، از سیاره خودش دزدیده می‌شود. فوفو زمان انتقال به میتا‌میتا از سفینه به بیرون پرتاب می‌شود، به زمین سقوط می‌کند و از دودکش شومینه خانه‌ای سردرمی‌آورد. به این ترتیب او با بچه‌های کره‌‌زمین آشنا می‌شود و این آغاز ماجراهای فوفو و آرزوهای عجیب بچه‌های  کره‌زمین است. در این سریال
جواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی، بهراد خرازی، پاشا جمالی، رضا شفیعی‌جم، السا فیروزآذر، ستاره حسینی، سارا مقربی، محمدمهراد دادخواه، یدالله شادمانی، مجید افشاری، لاله صبوری و یوسف صیادی حضور دارند و فربد عشقی، ویهان معراجی و تامارا یکتا هم بازیگران کودک این سریال هستند.
فوفو فضای فانتزی و شادی دارد و تا امروز توانسته تماشاگران کودک را جذب کند.



سایه‌باز، روبه‌رو شدن با گذشته در جشن نامگذاری نوه

«سایه‌باز» درباره تاجر و برج‌ساز موفقی است که در شب جشن نام‌گذاری تنها نوه‌اش با دوست قدیمی‌ خود روبه‌رو می‌شود. این ملاقات زندگی گذشته او را برملا می‌کند. کارگردان این سریال معمایی ‌و جنایی علی یاور است و مهدی ‌هاشمی، همایون ارشادی، شکیب شجره، نیما شعبان‌نژاد، محمد نادری، شقایق فراهانی، شبنم قلی‌خانی، فاطمه گودرزی، شاهد احمدلو و سام قریبیان در آن بازی می‌کنند.
بخشی از این سریال در ایران و بخشی دیگر در ترکیه تصویربرداری شده است. نخستین قسمت این سریال 19مهرماه در شبکه نمایش خانگی منتشر شده و حالا هم در تلویزیون تبلیغ و معرفی می‌شود.

مرداب، معما و جنایت

برزو نیک‌نژاد بعد از ساخت سریال‌های ساخت ایران، دودکش، دردسرهای عظیم، زاپاس و پنچری برای تلویزیون، سریال آفتاب‌پرست را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرد. به‌تازگی هم پخش سریال مرداب با کارگردانی او در یکی از پلتفرم‌ها شروع شده است. مرداب یک سریال معمایی‌جنایی با بازی مهدی‌هاشمی، شهرام حقیقت‌دوست، پانته‌آ پناهی‌ها، امیر جعفری و حامد کمیلی است که تا به حال 5قسمت آن پخش شده است.

مکث
چراغ سبزی که رئیس ساترا نشان داد

پیش از این  سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی «ساترا» اعلام کرده بود هر سریالی که بتواند به اولویت‌های محتوایی تعیین شده در اسناد بالادستی توجه کند، کاندیدای پخش از تلویزیون است. مقیسه در ادامه گفته بود:هم اکنون برخی تولیدات سکو‌های نمایش خانگی توجه خوبی به اولویت‌های محتوایی کشور دارند.برای اینکه یک سریال نمایش خانگی از تلویزیون پخش شود لازم است مسیر مربوط به خرید کپی رایت یا توافق با سکوی ناشر به طور کامل طی شود تا بعدا باعث ایجاد چالش در روابط میان صدا و سیما و سکو‌ها نشود.در یک سال گذشته برخی تولیدکنندگان مجوز‌هایی برای تولید سریال و برنامه تلویزیونی از ساترا گرفته‌اند که امیدواریم با به ثمر رسیدن این تولیدات شاهد افزایش محصولات مناسب برای پخش توأمان از شبکه نمایش خانگی و شبکه‌های تلویزیونی باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید