• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
سه شنبه 9 آبان 1402
کد مطلب : 207613
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y8Opn
+
-

واگن‌های خارجی یا تولیدات داخلی

اصل ماجرا
واگن‌های خارجی یا تولیدات داخلی

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

پس از سفر علیرضا زاکانی همراه با هیأت مدیریت شهری به چین و انعقاد 15قرارداد و انجام تفاهمات متعدد درخصوص تامین اتوبوس، واگن و تاکسی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی، برخی از نمایندگان مجلس به این موضوع واکنش نشان دادند. واردات یا تولید داخلی، کلید واژه‌ای است که در واکنش‌ها مورد توجه قرار گرفت. محمدحسن آصفری، نخستین کسی بود که در واکنش به این سفر در صفحه شخصی‌اش نوشت: «شهرداری‌تهران درحالی قرارداد 791واگن طی 2 سال برای ‎متروی تهران را با چین بسته که ‎واگن‌پارس و دیگر شرکت‌های داخلی توان تولید سالانه هزار دستگاه واگن را دارند.»
 مصطفی میرسلیم هم دیگر نماینده‌ای است که دستاوردهای سفر شهردار تهران به پکن را زیر علامت سؤال قرار داده و گفته است: «برخی از مسئولان شهرداری مبنی بر اینکه با عقد قرارداد با چین امکان انتقال دانش فنی ضمن رفع نیاز مبرم مردم در بخش حمل‌ونقل عمومی حاصل شده آن را افتخار قلمداد کرده‌اند. این افراد اغلب ناآگاهانه چنین ادعاهایی می‌کنند». این سخنان در حالی انجام می‌شود که مدیریت شهری فضای کافی برای بروز و ظهور تولید داخلی را نیز در اختیار قرار داده است. اما اصل ماجرا چیست؟

حمایت مدیریت شهری از واگن ملی
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این واکنش‌ها می‌گوید: «حاضرم با نمایندگان محترم به شرکت‌هایی که می‌گویند برویم و هر میزان توان برای تولید قطار دارند را قرارداد ببندیم. این شرکت‌ها یک واگن تولید کرده‌اند که آن واگن هم هنوز رونمایی نشده است. ما از تولید ملی استقبال می‌کنیم، اما نمی‌توانیم مردم را در صف‌ها منتظر نگه داریم تا تولید صورت بگیرد. حالا که پس از سال‌ها توقف در ورود اتوبوس و مترو به ناوگان، گشایش ایجاد شده، باید از آن حمایت کنیم.»

واگن مترو در ایران تولید نمی‌شود
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران به صراحت عنوان می‌کند: «‌تاکنون به هیچ عنوان در کشور قطارهای مترو ساخته نشده و حتی یک رام قطاری که تولید شده بود، با اما و اگرهای زیادی همراه است تا به تولید صنعتی برسد. بنابراین هیچ شرکتی در ایران نمی‌تواند واگن مترو بسازد.» او با بیان اینکه قطارهای مترو با قطارهای شهری متفاوت است و گویا نمایندگان به این موضوع واقف نیستند، تأکید می‌کند: «اگر منظور عزیزانی که به انعقاد قرارداد با شرکت خارجی برای تامین واگن مترو انتقاد دارند، قطارهای بین شهری است، بنده نیز موافقم که در داخل کشور تولید می‌شوند؛ البته این قطارها نیز قدیمی است و به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل برمی‌گردد و باید شرکت‌های تولیدکننده قطارهای بین شهری به سمت فناوری‌های نو بروند. به صراحت می‌گویم که نه واگن‌سازی پارس و نه واگن‌سازی دیگری قطار مترو تولید نکرده‌اند. ممکن است برخی شرکت‌ها قطعاتی را ساخته باشند اما شرکت سازنده واگن مترو در کشور نداریم.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید