• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 9 آبان 1402
کد مطلب : 207612
+
-

افتتاح ایستگاه پرند در پاییز امسال

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

ایستگاه متروی پرند که 19کیلومتر مسیر ریلی آن از فرودگاه امام خمینی(ره) شروع می‌شود، یکی از 12ایستگاهی است که به‌گفته محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، برای تکمیل و افتتاح آن تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است. برای افتتاح این پروژه که دولت، کارفرما و شهرداری تهران (شرکت متروی تهران) مجری آن است،  از سال گذشته تا‌کنون زمان‌های مختلفی اعلام شده بود که به دلایل مختلف این موضوع به تعویق افتاد. تست سرد این مسیر در تیر‌ماه سال گذشته صورت گرفت.
 به گزارش همشهری، مطالعات مربوط به این پروژه که در واقع توسعه بخش جنوبی خط یک متروی تهران نیز محسوب می‌شود از سال 1384شروع شد. امتداد جنوبی خط یک متروی تهران از ایستگاه شاهد آغاز شده و پس از گذر از ایستگاه‌های شهر آفتاب، فرودگاه امام خمینی(ره) به ایستگاه شهر جدید پرند می‌رسد که آخرین ایستگاه توسعه جنوبی خط‌یک محسوب می‌شود.

تکمیل بخش ساختمانی و تجهیزاتی تا 20 آبان
 اجرای این پروژه که طول آن حدود 50کیلومتر است و  5ایستگاه مصوب دارد (شهر آفتاب، فرودگاه امام خمینی(ره) 1و 2، واوان و پرند) از سال 91به شهرداری تهران سپرده شد. پیش از این حدود 30کیلومتر آن از ایستگاه شاهد تا فرودگاه امام خمینی(ره) در مرداد سال 96به بهره‌برداری رسیده بود. درخصوص آخرین وضعیت پروژه، طبق برنامه‌ریزی و اطلاعات کسب شده از شرکت بهره‌برداری متروی تهران، قرار است که سرانجام در پاییز امسال متروی پرند به بهره‌برداری برسد. در همین رابطه پرویز ظهراب‌زاده، عضو هیأت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) به روزنامه همشهری می‌گوید: «بخش سیویل یا همان عملیات ساختمانی پروژه، 99درصد تکمیل شده است؛ دلیل اینکه نمی‌گوییم 100درصد، با توجه به خرده‌ریزهای کارگاهی است که باید جمع‌آوری شود. در واقع دلیل تأخیر پیش آمده به بحث تجهیزات از قبیل تکمیل ریل سوم، برق پایدار و تامین پست برق برمی‌گردد که بالغ بر 90درصد آن تکمیل شده و در بازدیدی که صبح دیروز (دوشنبه) داشتم، طبق برنامه تا اواسط و نهایتا 20آبان بخش تجهیزاتی هم تکمیل خواهد شد و ایستگاه آماده بهره‌برداری است.»

بهره‌برداری از متروی پرند در پاییز امسال
ظهراب‌زاده درباره زمان قطعی بهره‌برداری از ایستگاه متروی پرند می‌گوید: «ان‌شاء‌الله قطعا تا قبل از پایان فصل پاییز این پروژه رسما افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. البته ایستگاه در حال حاضر هم قابلیت بهره‌برداری را دارد، اما با توجه به ملاحظات و حساسیت‌هایی که وجود دارد تأکید ما بر این است که حتما بهره‌برداری نهایی و ایمن از پروژه داشته باشیم و قبل از بهره‌برداری، برق پایدار آن تامین شود تا در ادامه هیچ نگرانی‌ای بابت پیش آمدن خلل‌های احتمالی برای خدمات‌دهی به مسافران در این مسیر نداشته باشیم. با توجه به تأخیر‌های پیش آمده در زمانبندی‌های اعلام شده برای افتتاح پروژه، این‌ بار قطعا در پاییز امسال پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.»

آشنایی با شهر جدید پرند
 شهر جدید پرند در35کیلومتری غرب تهران و در حاشیه آزادراه تهران- ساوه قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1405جمعیت حدودا 450هزار نفری ساکن در آن به حدود 700هزار نفر برسد؛ جمعیتی که اغلب برای امرار معاش و تحصیل و ... درحال رفت‌وآمد به شهر تهران خواهند بود. در حال حاضر طبق آخرین آمارها روزانه بین 30 تا 40هزار نفر بین شهر‌های پرند و تهران در تردد هستند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید