• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 7 آبان 1402
کد مطلب : 207368
+
-

افزایش وام مسکن برای بچه‌دارها

وام خرید و جعاله مسکن به ازای هر فرزند زیر 20سال، 25درصد و مدت بازپرداخت آن 2سال افزایش یافت

گزارش
افزایش وام مسکن برای بچه‌دارها

احمد میرخدائی-روزنامه‌نگار

یک چراغ سبز دیگر برای خانوارهای دارای فرزندان بیشتر؛ بانک مسکن اعلام کرد: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به ازای هر فرزند زیر 20سال، سقف وام خرید و جعاله مسکن 25درصد و دوره بازپرداخت آن 2سال افزایش می‌یابد.
به گزارش همشهری، وام خرید مسکن از طریق اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه)، تنها ابزار تأمین مالی موجود در اقتصاد ایران است که به متقاضیان کمک می‌کند بخشی از ارزش معامله را از طریق بانک مسکن تأمین کنند، اما این تسهیلات باید با خرید از فرابورس انجام شود که متأسفانه هزینه آن کم نیست و به‌خصوص در این مورد جدید، بیشتر به درد عیالوارهای نسبتا مایه‌دار می‌خورد!

جزئیات افزایش وام
تسهیلات خرید و جعاله تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز که در ماده9 قانون حمایت از خانواده و جمعیت به آن اشاره شده، از سوی بانک مسکن به ازای هر فرزند زیر 20سال، معادل 25درصد افزایش پیدا کرده و تا سقف 4فرزند قابل استفاده است. با این حساب، به ازای یک فرزند زیر 20سال 25درصد، 2 فرزند زیر 20سال 50درصد، 3فرزند زیر 20سال 75درصد و 4فرزند زیر 20سال 100درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می‌شود و خانوارهای دارای 4فرزند زیر 20سال مشمول افزایش 100درصدی وام خرید مسکن هستند و مثلا در شهر تهران به‌جای 400میلیون تومان می‌توانند 800میلیون تومان به‌صورت انفرادی وام خرید مسکن بگیرند. همچنین اگر متقاضیان قصد دریافت وام زوجین به مبلغ 800میلیون تومان را داشته باشند، می‌توانند با این مشوق بانک مسکن، 1.6میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند. در این میان وام جعاله تعمیر مسکن نیز به ازای هر فرزند 25درصد افزایش می‌یابد و از 160میلیون تومان به 320میلیون تومان می‌رسد که البته باید 5ساله تسویه شود و هنوز در مورد افزایش دوره بازپرداخت آن به ازای هر فرزند چیزی اعلام نشده است.

نکات و شروط افزایش وام مسکن
اولین نکته در مورد افزایش وام خرید و جعاله مسکن این است که دوره بازپرداخت این تسهیلات که فعلا 12سال است، به ازای هر فرزند 2سال و جمعا 10سال به ازای 5فرزند قابل‌افزایش است و طولانی‌ترین بازه زمانی برای بازپرداخت این تسهیلات کلان نمی‌تواند از 22سال بیشتر شود. نکته دوم اینکه براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای این تسهیلات مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند بالاتر از 2.5 نباشد. در شرایط فعلی، نرخ باروری کشور به ۱.۶۶ رسیده و به‌جز استان سیستان و بلوچستان با نرخ باروری 3.3، نرخ باروری سایر استان‌های کشور کمتر از 2.5 است، اما در این طرح نرخ باروری شهرستان مدنظر است و به همین واسطه، علاوه بر بسیاری از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان، برخی دیگر از شهرستان‌های کشور نیز مشمول این وام تشویقی نخواهند شد.
نکته دیگر اینکه با توجه به مهلت زمان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای این تسهیلات تشویقی حداکثر تا آبان‌ماه1407 امکان‌پذیر خواهد بود. آخرین نکته اینکه سقف تسهیلات قابل استفاده زوجین از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن برای هر 2نفر به ازای هر فرزند (دوبرابر وام انفرادی) افزایش می‌یابد و مبلغ آن در شهر تهران به یک‌میلیارد و 600میلیون تومان می‌رسد.

مبلغ، هزینه و اقساط وام مسکن
در حال حاضر سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز برای متقاضیان در شهر تهران به‌صورت انفرادی 400میلیون تومان و در حالت زوجین 800میلیون تومان و سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) مسکن در تمامی شهرهای کشور 160میلیون تومان است. در طرح تشویقی مبتنی بر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سقف مبلغ وام خرید مسکن در تهران برای خانواده‌های دارای 4فرزند زیر 20سال به 800میلیون تومان در حالت انفرادی و یک‌میلیارد و600میلیون تومان در حالت زوجین افزایش می‌یابد. سقف وام جعاله نیز به 320میلیون تومان می‌رسد. طبق قواعد بانک مسکن، برای دریافت هر یک‌میلیون تومان وام مبتنی بر اوراق باید 2برگه اوراق تسه از فرابورس خریداری شود که قیمت فعلی هر برگه آن حدود 100هزار تومان است و با آمدن خبر افزایش وام، قیمت آن رشد خواهد کرد. با این حساب، در شرایط فعلی وام 1.6میلیارد تومانی مسکن در شهر تهران نیازمند خرید 3200برگه اوراق تسه به مبلغ حدود 320میلیون تومان است و برای سقف وام جعاله نیز که دوره بازپرداخت آن 5ساله است باید 640برگه به قیمت 64میلیون تومان اوراق خریداری شود. سود این تسهیلات در بافت فرسوده شهری 21درصد و در خارج از بافت فرسوده 22.5درصد است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید