• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 آبان 1402
کد مطلب : 207283
+
-

حذف کوه پسماند از شمال ایران

رئیس‌جمهور دستور ورود بازرسی ریاست‌جمهوری به معضل حل‌نشده پسماند شمال کشور را صادر کرد

گزارش
حذف کوه پسماند از شمال ایران

زهرا رفیعی- روزنامه‌نگار

سیدابراهیــم رئیسی، رئیس‌جمهوری دستور ورود دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری به مسئله پسماند در شمال کشور را صادر کرد. قرار است ظرف ۱۵روز آینده تکلیف محل دپوی زباله در منطقه «عمارت» مازندران مشخص شود تا به این ترتیب پروژه نیمه‌کاره سد هراز که در پایین‌دست این محل دپو قرار دارد، حداکثر تا پایان سال به نتیجه برسد و گزارشی از دلیل تأخیر در راه‌اندازی زباله‌سوز رشت تهیه شود و با شرط اعلام زمان‌بندی قطعی تحویل طرح زباله‌سوز ساری، اعتبار مورد نیاز این طرح تامین شود.

راه‌اندازی سد هراز به‌شرط ساماندهی کوه زباله عمارت
پرونده سایت زباله عمارت شهرستان آمل پس از ۴۰سال بلاتکلیفی برای توقف انتقال زباله به این مکان و انتخاب محل جدید، با ضرب‌الاجل ۱۵روزه رئیس‌جمهور روبه‌رو شد. به دستور سیدابراهیم رئیسی، قرار شد با اقدامات کارشناسی و دقیق، جانمایی جدید محل دفن پسماندهای این شهر انجام و وزارت نیرو نیز همزمان کار پاکسازی و ایزوله محل دفن فعلی (منطقه عمارت در مازندران) را انجام دهد و عملیات اجرایی تکمیل طرح سد هراز آغاز شود. براساس مجوز اولیه‌ وزارت نیرو از سازمان حفاظت محیط‌زیست برای احداث سد هراز، ۱۹آیتم باید به‌عنوان تعهدات این وزارتخانه انجام می‌شد که ساماندهی پسماند عمارت یکی از آنها بود.

سایت دپوی زباله عمارت
۹ هکتار: منطقه انباشت زباله عمارت
۴۰۰ تن: زباله در روز‌های عادی
۷۰۰ تن: زباله در روزهای تعطیل
۷ منطقه: پیشنهادی برای انتقال سایت زباله
۱۱ سال: زمان‌بری تخلیه و پاکسازی محل دپوی پسماند عمارت
۲ میلیون تن: زباله در عمارت دپو شده است.

زباله‌سوز رشت و محل دپوی سراوان
بهمن سال۱۳۸۹ دولت‌وقت در سفر به گیلان مصوب کرد تا با توجه به مشکلات عدیده ناشی از زباله در مناطق شمالی کشور، منابع مالی دولتی برای احداث، خرید و راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز در شهرهای رشت، ساری و نوشهر تخصیص داده شود. سال۱۳۹۲ شهرداری رشت به‌عنوان متولی امر جمع‌آوری پسماند، قراردادی به ارزش ۴۰میلیون دلار درصورت تأمین منابع مالی از طرف دولت یا یک شرکت خصوصی منعقد کرد. رئیس‌جمهور دستور داد که بازرسی ریاست‌جمهوری، وضعیت این پول‌ها را مشخص و به نتیجه نرسیدن کار را بررسی کند. طرح ساماندهی محل دپوی سراوان نیز مورد بررسی قرار گرفت و دستور تخصیص بودجه دریافت کرد.

زباله‌سوز رشت
۱۰ سال: زمان انتظار
۹ میلیون دلار: بودجه دریافت‌شده
۱۵ درصد: پیشرفت کار
۶۰۰ تن: ظرفیت پردازش پسماند و زباله‌سوزی

محل دپوی پسماند سراوان
۷۵ درصد: پیشرفت فیزیکی
۸۰ میلیارد تومان: اختصاص بودجه در دولت سیزدهم
نیروگاه زباله‌سوز ساری
عملیات ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری سال۱۳۸۸ شروع شد. این طرح با پیشرفت ۴۰درصدی در سال۱۴۰۰ به دولت سیزدهم تحویل شد و با اعتبار ۳۰۰میلیارد تومانی به پیشرفت ۹۲درصدی رسیده است. تکمیل این نیروگاه نیازمند تخصیص ۲۴۰میلیارد تومان اعتبار دیگر از سوی سازمان برنامه و بودجه است که در جلسه رئیس‌جمهور با استانداران گیلان و مازندران اعلام شد که «در موافقتنامه کمک به ساماندهی مدیریت پسماندهای استان‌های ساحلی، این میزان اعتبار پیش‌بینی شده است.» به‌گفته استاندار مازندران، با تکمیل این طرح ۳۰درصد از مشکلات پسماند استان مازندران کاسته خواهد شد. سیدابراهیم رئیسی به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد با شرط اعلام زمان‌بندی قطعی تحویل طرح، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن تخصیص یابد.

زباله‌سوز ساری
۱۳۸۸: شروع طرح
266میلیاردتومان: هزینه احداث ابنیه نیروگاه
۱۷ میلیون دلار: هزینه تجهیز نیروگاه زباله‌سوز ساری
۲36میلیارد تومان: بودجه اختصاص یافته در دولت سیزدهم
۲ میلیون دلار: بودجه برای تکمیل زباله‌سوز
۹۰ درصد: پیشرفت پروژه
۴۵۰ تن: ظرفیت پردازش پسماند و زباله‌سوز ساری

 

این خبر را به اشتراک بگذارید