• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207256
+
-

صادقانه با مردم گفت‌وگو کنید

یادداشت
صادقانه با مردم گفت‌وگو کنید

رضامراد صحرایی؛ ‌وزیر آموزش و پرورش

باید ریشه کمبود معلم را که این روزها به‌عنوان مشکل مهم نظام آموزش و پرورش دولت سیزدهم مطرح شده، برای خانواده‌ها به خوبی تبیین کنیم تا خودشان قضاوت کنند و خدمات خادمان ملت به‌صورت شفاف به آنها عرضه شود.
الحمدلله این مشکل اکنون رفع شده و کلاس درسی بدون معلم نداریم، اما کمبود معلم یک‌دفعه ایجاد نشده است و ریشه این کمبود به 3بحث برمی‌گردد که نخستین آن مربوط به دانشگاه فرهنگیان است. این دانشگاه در سال1391 با هدف اینکه به اندازه خروجی آموزش و پرورش از این دانشگاه ورودی دریافت کنیم و نیاز معلم آموزش و پرورش را رفع کند، تاسیس شد که اقدامی بزرگ و امیدآفرین بود، اما کسانی که اکنون ما را نقد می‌کنند، ظرفیت پذیرش ورودی این دانشگاه را به زیر 4هزار نفر کاهش دادند که باعث ایجاد ناترازی و کمبود ۷۹هزار معلم شد، اما اگر سالانه ۲۵ تا ۳۵هزار دانشجو معلم را می‌گرفتیم، اکنون ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار معلم از دانشگاه فرهنگیان داشتیم.
این کم‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان تا زمانی که رهبر معظم انقلاب به این دانشگاه آمدند و دانشگاه را نجات دادند، ادامه داشت.
نکته دوم ایجاد تناسب میان مقدار جذب و بازنشستگی معلم است. هر مقدار که از آموزش و پرورش خارج می‌شوند به همان اندازه هم باید وارد شوند. در 3سال از دولت گذشته جذب نیرو انجام نشد، اما بازنشستگی فراوانی داشتیم.
سیاست دولت گذشته بر این بود که مدارس خصوصی و غیردولتی را تقویت کند؛ بنابراین اعتقادی به جذب نیرو نداشت. وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم اعلام کرد که ۳۰۰هزار معلم اضافه داریم؛ پس چرا اکنون از کمبود معلم یاد می‌کنند!؟ دلیل این کمبود معلم خودتان بودید. در حال حاضر نهایت کمبود معلم ۲۰هزار نفر است.
افزایش جمعیت دانش‌آموزی موضوع دیگری است که باعث کمبود معلم در کشور شده است. جمعیت دانش‌آموزی کشور از سال۹۴ تاکنون 3میلیون نفر افزایش یافته است. افزایش جمعیت هم یکباره صورت نگرفته؛ بنابراین از آن سال تاکنون می‌توانستند معلم اضافه کنند.
رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید در سال۹۷ اعلام کرد که کمبود معلم شدید داریم و همان فرد در تاریخ۲۰ اردیبهشت۱۴۰۰ و درحالی‌که کرونا هم بر آموزش و پرورش کشور سایه انداخته بود، از کمبود ۲۰۰هزار نفری معلم در مهر۱۴۰۰ خبر داد‌؛ درحالی‌که اگر در همان سال97 چاره‌جویی می‌کردید، این مشکل تا سال1400 حل نشده باقی نمی‌ماند.
در این دوسال به اندازه‌ 8سال دولت گذشته نیرو جذب کرده‌ایم. دانشگاه فرهنگیان امسال ۳۰هزار پذیرش داشته است و به‌دنبال این هستیم که به ۴۵هزار دانشجو برسد.
در این دولت بر آن هستیم که درباره این موضوعات صحبت نکنیم و کارها را انجام دهیم؛ چراکه سیاست ما عمل کردن بود. امروز هم مجبور شدیم این واقعیات را مطرح کنیم؛ چراکه برخی از دوستان که عامل این وضع هستند، کتمان حقیقت می‌کنند و وظیفه ما معلمان بیان حقیقت است؛ اگرچه مردم بصیر و به موضوعات آگاه هستند.
دولت سیزدهم تلاش می‌کند که همه کسری ناشی از کم‌توجهی به مدارس دولتی و دانشگاه فرهنگیان در دولت گذشته را جبران کند. از مدیران دولت پیشین می‌خواهیم که غیرواقعی صحبت نکنند تا تمرکز ما بر رفع این کمبودها باشد. سیاست شما در دولت گذشته مخالف سند تحول بنیادین بوده است، اما اکنون بگذارید کارمان را انجام دهیم. مجلس و دولت هم کمک می‌کنند تا آموزش و پرورش بلند شود.
آموزش و پرورش سیاسی نیست، این وزارتخانه گوهر این ملت است. بگذارید آموزش و پرورش رشد کند.
در برنامه هفتم عنوان شده که ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان تا ۴۵هزار نفر برسد؛ یعنی می‌خواهیم سیاست تاسیس دانشگاه را اجرا کنیم. همچنین با دانشگاه‌های دیگر هم مشارکت می‌کنیم. امسال برای نخستین‌بار اخذ ۲مدرکی را راه‌اندازی کردیم. ۲هزار نفر از دانشگاه‌های دیگر را هم داشتیم که سال دیگر بیشتر هم می‌شوند. برنامه امسال خوب پیش رفت؛ یک اتفاق دیگر هم افتاد که تعداد درخواست‌های بازنشستگی بیش از پیش بود که به هرحال همکاران ما ۲سال پس از اعمال رتبه‌بندی تصمیم به بازنشستگی گرفتند و بلافاصله سعی کردیم آن را جبران کنیم و یک‌ماه هم نتایج آزمون تأخیر داشت، اما نیروی باکیفیت گرفتیم؛ بهترین معلمانی که در ۲دهه اخیر جذب شدند از همین آزمون استخدامی هستند. میانگین معدل فوق لیسانس‌هایی که امسال در آزمون استخدامی جذب شده‌اند، بالای ۱۷.۲۰ است. بیش از ۴۰درصد از دانشگاه‌های معتبر کشور آمده‌اند و بیش از 1200نفر از آنها کارت مربیگری قرآن دارند؛ یعنی اهل کار علمی و تربیتی هستند. بیش از 8هزار نفر سابقه کار در امور تربیتی و همچنین ۴ تا ۵ هزار نفر آنها نیز سابقه ۲تا ۱۰سال آموزش در مدارس دارند. سعی کرده‌آیم برای فرزندان این مرز و بوم  که سرمایه‌های این کشور هستند باکیفیت‌ترین معلمان را به‌کار بگیریم و ثمره‌اش را در آینده حتما خواهیم دید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید