• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207196
+
-

درخشش دنباله‌دار

طلای والیبال نشسته و مدال‌های رنگارنگ تیراندازی، تداوم‌بخش عملکرد موفقیت‌آمیز کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو بود

درخشش دنباله‌دار

یک روز مانده به پایان بازی‌های پاراآسیایی هانگژو، ایران به رده سوم جدول سقوط کرد. ایران که تا روز گذشته در رده دوم بود، دیروز جای خودش را به ژاپن داد. ورزشکاران ایران تا عصر دیروز 39طلا، 39نقره و 37برنز داشتند. ژاپنی‌ها نه با طلا که به لطف نقره‌های بیشتر بالاتر از ایران هستند. آنها با 39طلا، 44نقره و 56برنز از ایران جلو زده‌اند. چین هم با 196طلا، 159نقره و 138برنز در صدر جدول است. ایران در نخستین دوره بازی‌ها، در گوانگژو2010 چهارم شد و در اینچئون این جایگاه را تکرار کرد. در جاکارتا سوم شد و امروز در هانگژو هم جایگاه نهایی کاروان مشخص می‌شود.

   طلا؛ همان همیشگی
همانی شد که انتظار می‌رفت. تیم والیبال نشسته ایران که در بیشتر رقابت‌ها در بالاترین سکو ایستاده است، در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی هم برای چهارمین بار قهرمان شد. از تیمی که از 9 دوره حضور در بازی‌های پارالمپیک 7 طلا دارد و از 11 دوره مسابقات قهرمانی جهان 8قهرمانی، جز قهرمانی در آسیا چه توقع دیگری می‌توان داشت؟ تیم ایران که با اقتدار و بدون اینکه ستی از دست بدهد به فینال رسیده بود، در بازی آخر مقابل قزاقستان قرار گرفت و شکست دادن این تیم هم کار سختی نبود؛ 3بر صفر و 25بر 14، 25 بر 16و 25 بر 15.هادی رضایی سرمربی تیم ملی بعد از قهرمانی تیمش، غیراز طعنه زدن به مسئولان چیزی برای گفتن نداشت: «تا زمانی که جایزه‌مان نصف المپیکی‌ها باشد، همه تیم‌ها را با همین نتایج شکست می‌دهیم. وقتی جایزه ما کامل شد، 3بر یک و 3بر 2به پیروزی می‌رسیم! تنها تیمی در پارالمپیک و المپیک هستیم که مقام گرفته‌ایم و نماد کار تیمی هستیم. تیمی از ایران را می‌شناسید که در 40سال اخیر در المپیک و پارالمپیک مقام گرفته باشد؟‌ باید مزد و پاداش این بچه‌ها را بهتر از این داد.» اعتراض رضایی به این است که چرا پاداش ورزشکاران پارالمپیکی نصف ورزشکاران المپیکی است. تیم والیبال زنان هم به مدال نقره رسید. این تیم فقط مقابل چین میزبان شکست خورد.
 
   قهرمانی با رکوردهای جدید
سکوهای اول و دوم پرتاب وزنه کلاس F55 به ایران رسید. حامد امیری با پرتاب 11متر و 27سانتی‌متر قهرمان شد و رکورد بازی‌های آسیایی را هم شکست. ظفر ذاکر هم با رکورد 11متر و 16سانتی‌متر نقره گرفت. در پرتاب دیسک کلاس F11 هم 2 سکو به ایران رسید. مهدی اولاد با رکورد 42 متر و 73 سانتی‌متر قهرمان شد و حسن باجولوند هم با رکورد 37 متر و 62سانتی‌متر به سومی رسید.دیگر طلایی دوومیدانی ایران هاجر صفرزاده بود. او در دوی 200متر کلاس T12 با رکورد 25ثانیه و 87صدم ثانیه قهرمان شد و رکورد بازی‌ها را هم شکست. او بعد از این قهرمانی گفت: «بعد از 5سال تلاش به این مدال رسیدم. در این سال‌ها خیلی چیزها را از دست دادم، خیلی آسیب دیدم اما این طلا ارزش این همه سختی را داشت.»علیرضا زارع هم با رکوردشکنی طلا گرفت. او در دوی 100متر و کلاس T35 با زمان 12و 74صدم ثانیه قهرمان شد و رکورد این ماده را که دست دونده هندی بود، ارتقا داد. زارع که در 200متر هم طلا گرفته بود، بعد از قهرمانی گفت: «برای این دو مدال طلا زجر بسیاری کشیده بودم.»
هادی کائیدی در پرتاب وزنه و کلاس F34 به مدال نقره رسید. او با رکورد 11متر و 4سانتی‌متر روی سکوی دوم ایستاد. کائیدی گفت که مصدوم بوده و به‌خاطر همین نتوانسته به رکورد بهتری برسد. الهام صالحی هم که یک طلا در هانگژو گرفته بود، در پرتاب نیزه صاحب مدال برنز شد.سعید افروز و عرفان رضایی هم در پرتاب نیزه کلاس F33-34 روی سکو رفتند. افروز با 1068 امتیاز طلا گرفت و رضایی با 1057 امتیاز نقره. وجیهه هوشمند در پرتاب دیسک و کلاس F64 با پرتاب 28متر و 92سانتی‌متر به مدال برنز رسید. در کلاس F33 هم مدال‌های نقره و برنز به ایران رسید. آتنا محمدی‌ها نقره گرفت و بتول جهانگیری مدال برنز.
 
   بازگشت 2جودوکار
2جودوکار ایران از هانگژو اخراج شدند. به‌گفته محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان این دو قبل از اعزام به بازی‌های پاراآسیایی تست دوپینگ داده بودند و به‌دلیل اینکه خود مسئولان ایران در هانگژو به دوپینگی بودن آنها مشکوک بودند، ترجیح دادند که آنها مسابقه ندهند و به ایران برگردند.
 
   یک طلا کم شد
تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران مدال برنز گرفت. این تیم در نیمه‌نهایی 43بر 40مقابل ژاپن باخت و نتوانست به فینال صعود کند. ایران و ژاپن در دوره قبل بازی‌ها در جاکارتا دیدار فینال را برگزار کرده بودند و ایران هم با پیروزی به قهرمانی رسیده بود. ایران دیروز در رده‌بندی 79بر 35چین را شکست داد و به سومی رسید. تیم زنان هم در دیدار رده‌بندی 46بر 31مقابل تایلند شکست خورد و چهارم شد.
 
   گلبال هم برنزی شد
تیم ملی گلبال مردان برای گرفتن مدال برنز مقابل کره‌جنوبی بازی کرد. این تیم که در مرحله نیمه‌نهایی مقابل چین 11بر 7باخت و شانس حضور در فینال را از دست داد، دیروز در دیدار رده‌بندی 7 بر 3 کره‌جنوبی را برد و روی سکوی سوم رفت. تیم ملی گلبال زنان ایران نیز با شکست مقابل ژاپن از حضور در مرحله نیمه‌نهایی بازماند.

    تیرهای طلایی
غلامرضا رحیمی که در فینال ریکرو رقابت نزدیکی با حریف ژاپنی داشت، به مدال طلا رسید. درحالی‌که آنها 5-5 مساوی بودند، رحیمی تیر طلایی را زد و قهرمان شد. زهرا نعمتی هم دیگر طلایی تیروکمان بود. او هم در فینال ریکرو حریف چینی را 26بر 25برد. نعمتی بعد از این مدال از استرس بالایی که خودش و خانواده‌اش تحمل می‌کنند، صحبت کرد: «هرقدر جلوتر می‌رویم استرس بیشتری تحمل می‌کنم. آخرین باری که مسابقه دادم، خانواده‌ام از من خواستند که تیراندازی حرفه‌ای را کنار بگذارم، چرا که به آنها استرس زیادی وارد می‌شود اما حالا خوشحالم که یک قهرمانی دیگر را تجربه می‌کنم. از خانواده‌ام عذرخواهی می‌کنم.»‌ نعمتی به همراه محمدرضا عامری مدال طلای میکس را هم گرفت. تیم آنها تیم چین را 38بر 35شکست داد.
در کامپوند هم علی‌سینا منشازاده طلا گرفت. او و حریف هندی‌اش در فینال در عدد 144به تساوی رسیدند اما تیر طلایی را منشازاده زد و با 10امتیاز بیشتر قهرمان شد. دیدارهای قبلی او هم با تیر طلایی به پایان رسیده بود. منشازاده مدالش را به همه مادران تقدیم کرد: «مدالم را به همه مادران سرزمینم و به‌ویژه مادر خودم تقدیم می‌کنم.» در میکس کامپوند کمانداران به سکویی بهتر از سومی نرسیدند. مریم یاورپور و هادی نوری در دیدار رده‌بندی کره‌جنوبی را 152 بر 150 شکست دادند.
 
   پایان با 2برنز
بازی‌های هانگژو با 2مدال برنز برای پینگ‌پنگ ایران به پایان رسید. حسن جانفشان که در مسابقات انفرادی به مدال برنز رسیده بود، در 2نفره هم نتوانست مدال بهتری بگیرد. او و مهدی رضاپور در نیمه‌‌نهایی در 3ست به تایلند باختند و صاحب مدال برنز شدند.
 
   قهرمانی را تکرار کن
تیم ملی فوتبال نابینایان ایران راهی فینال بازی‌های آسیایی شدند. ایران در چهارمین بازی خود مالزی را 2 بر صفر شکست داد و حضورش را در فینال قطعی کرد. ایران امروز در آخرین بازی مرحله گروهی مقابل چین قرار می‌گیرد.
 
   مدال‌های رنگی
شطرنج‌بازان ایران در بخش استاندارد، 2 طلا، 3 نقره و 2 برنز گرفتند. طلاها را ملیحه صفایی و نفرات حاضر در تیمی b1 زنان گرفتند. 3مدال نقره را هم امیر ربی در بخش انفرادی، تیمی b2 و b3 زنان و تیمی b2 و b3 مردان به‌دست آوردند. 2مدال برنز هم به علیرضا قورچی‌بیگی در بخش انفرادی و تیمی b1 مردان رسید.

   پایان با 14مدال
با 3مدال برنزی که دیروز شناگران گرفتند، آنها بازی‌های هانگژو را با 14مدال به پایان بردند. دیروز شاهین ایزدیار در 100متر کرال پشت کلاس S10 برنز گرفت. این مدال، بیست‌وچهارمین مدال او در 4دوره بازی‌ها بود. ایزدیار که در جاکارتا 6طلا گرفته بود، گفت که حریفانش در این دوره قدرتر از دوره قبل شده‌اند. دیروز ابوالفضل نگارستانی در 100متر آزاد کلاس S9 سوم شد و محمدحسین کریمی در کلاس S12 همین ماده روی سکوی سوم رفت. شناگران ایران در مجموع 14مدال در هانگژو به‌دست آوردند که 3مدال در بخش نابینایان به‌دست آمد. در تیم ایران کریمی 18ساله بود و ابوالفضل ظریف‌پور 16ساله.
 
   دومی هم برنز بود
دومین مدال وزنه‌برداری را هم زهرا آقایی گرفت. زنان وزنه‌بردار ایران که برای نخستین‌بار به پاراآسیایی اعزام شده‌اند، تا به امروز 2مدال برنز داشته‌اند. بعد از اینکه مهدیه محمدیان نخستین مدال را برای این رشته گرفت، آقایی هم در دسته 73- کیلوگرم روی سکوی سوم رفت. او 114 کیلوگرم وزنه زد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید