• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207255
+
-

جوکار در گفت‌وگو با همشهری مطرح کرد

افزایش ثبت‌نام‌های مجلس اعتماد مردم به سلامت انتخابات

ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس یک‌بار دیگر رکورد قابل‌توجهی در مقایسه با ادوار قبلی ثبت کرد. براساس آمار وزارت کشور از ثبت‌نام‌های نهایی، 24هزار و 829نفر برای انتخابات مجلس دوازدهم داوطلب شده‌اند. این در حالی است که آمار ثبت‌نام‌ها در انتخابات مجلس یازدهم حدود 14هزار نفر بود. ثبت‌نام‌های الکترونیکی برای نخستین‌بار در این دوره از انتخابات مجلس انجام شد و به‌نظر می‌رسد نهاد مجری و ناظر انتخابات به یک موفقیت در این تجربه جدید دست یافته‌اند. به‌رغم برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر تأثیر منفی اینترنتی‌شدن ثبت‌نام‌ها بر استقبال داوطلبان، 70درصد افزایش ثبت‌نام در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت شد. این انتخابات قرار است 11اسفندماه امسال برگزار شود. با محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا در مجلس درباره این ثبت‌نام‌ها گفت‌وگو کردیم.

آمار وزارت کشور از ثبت‌نام‌ها حکایت از رشد 80درصدی در مقایسه با دور قبل دارند. ارزیابی شما از این افزایش استقبال نامزدی مجلس چیست؟
در مرحله پیش‌ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس بالغ بر 48هزار نفر ثبت‌نام کردند. مدارک تحصیلی برخی از نامزدها ناقص بود و برخی دیگر نیز سوابق اجرایی نداشتند و از بین این تعداد، بالای 24هزار نفر توانستند ثبت‌نام کنند. بر همین اساس نسبت به دور قبل 10هزار نفر افزایش داوطلب ثبت شد. احساس مشارکت و اینکه مجلس جایگاه مهمی برای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه قانونگذاری و نظارت دارد، سبب افزایش مشارکت‌ها شده و این نشانه خوبی است. این نشانه به این معناست که مردم می‌خواهند در سرنوشت خودشان مشارکت بیشتری داشته باشند. نقش اساسی مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت، جایگاه این نهاد را جایگاه برتر و بالاتری در ساختار سیاسی نظام قرار داده است. به همین علت بخش عمده‌ای ثبت‌نام کردند و در یک رقابت جدی مشارکت می‌کنند. این رقابت می‌تواند میزان مشارکت و حضور مردم را گسترش دهد و راهبرد مدنظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت، رقابت و امنیت را محقق کند. داوطلبان اعتماد کردند که در بحث برگزاری انتخابات، سلامت انتخابات حفظ می‌شود و همگی می‌توانند در شرایط برابر شرکت و آرای مردم را به‌ خودشان جلب کنند.

برخی پیش‌بینی می‌کردند که با اینترنتی‌شدن ثبت‌نام‌ها استقبال داوطلبان مجلس کم شود. تحلیل شما چیست؟
بحث الکترونیکی‌شدن انتخابات جزو سیاست‌های کلی انتخابات است که مقام معظم رهبری در سال1395 ابلاغ کردند. در چارچوب این سیاست‌ها، ثبت‌نام‌ها و شمارش آرا باید آسان شود. همه این بخش‌ها امسال اجرایی خواهد شد. شمارش آرا باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود و مردم بتوانند نتایج انتخابات را به سهولت دریافت کنند. تجربه ثبت‌نام‌ها نشان داد نباید فرصت‌ها از بین برود. مراجعه حضوری باعث می‌شد وقت افراد گرفته شود و شلوغی در ترددها ایجاد شود. در این دوره از ثبت‌نام‌ها این معایب برطرف شد. ثبت‌نام الکترونیکی باعث شد هرکسی در هر جایی بتواند به‌آسانی ثبت‌نام کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید