• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207215
+
-

طرح تحول نگهداشت شهرکلید خورد

تشریح برنامه‌های حوزه خدمات شهری توسط معاون شهردار تهران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

مردم، شهر تمیز را دوست دارند؛ شهری که خیابان‌هایش، جوی‌های آبش، کوچه و محله‌اش پاکیزه باشد و زباله‌ای سر راه‌شان نباشد. از سویی تمیز نگهداشتن شهرهای بزرگی مانند تهران که روزانه چندین میلیون انسان در آن تردد می‌کنند و هر شب هزاران کیلو زباله تولید می‌شود، اصلا کار راحتی نیست. کافی است که یک روز این چرخ‌دنده‌های موتور بزرگ، درست کار نکند، آن وقت است که اهمیت کار پاکبان‌ها و درسطح کلان‌تر، خدمات شهری عیان می‌شود. آنطور که حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران گفته: «نگهداشت شهر مسائل و مشکلاتی ازجمله بی‌توجهی به رفت و روب پسماند توسط پیمانکاران را داشت که سال گذشته بهای پسماند توسط ریاست‌جمهوری ابلاغ و در شورای فنی شهرداری هم تصویب شد و به مناطق شهرداری ابلاغ کردیم.» او با بیان اینکه اقدامات حوزه خدمات شهری، ویترین شهرداری تهران محسوب می‌شود و قطعا غفلت از موضوع نگهداشت شهر سبب نارضایتی شهروندان خواهد شد، تأکید کرد: «فهرست‌نامه بهاری واحد پسماند یکی از ابزارهای خوب نظارت در این حوزه است که با اجرای آن، مشکلات این حوزه به حداقل می‌رسد. قراردادهای جدید با فهرست‌نامه‌ها منعقد می‌شود و با توجه به واقعی‌سازی‌‌های صورت گرفته دچار تنش بودجه‌ای نخواهیم شد.» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران در ادامه برخی از اقدامات حوزه پسماند را تشریح کرد.

   4مرتبه در روز
برای تخلیه مخازن زباله زمانبندی مشخصی وجود دارد. اگر شهروندان به‌طور متداول هر شب راس ساعت 21زباله‌های خود را داخل مخازن بریزند، قطعا در روز شاهد مخازن مملو از زباله نخواهیم بود. البته زمانبندی تخلیه مخازن در همه مناطق یکسان نیست و در برخی از مناطق روزی 4مرتبه مخازن تخلیه می‌شوند.

   700کیلومتر
لایروبی کانال‌ها هم با جدیت پیگیری می‌شود تا شهروندان به‌ویژه در زمان بارش نزولات جوی با آب‌گرفتگی مواجه نشوند. در تهران حدود 700کیلومتر کانال وجود دارد که در برخی از نقاط برای لایروبی (جمع‌آوری زباله‌های رها‌شده) آنها عوامل خدمات شهری باید حدود 35تا70متر زیرزمین بروند.

   10درصد
ویژگی مهم فهرست‌نامه‌ها بحث تعدیل است؛ یعنی با نوسانات قیمتی که به قرارداد تعدیل تعلق می‌گیرد، نگرانی پیمانکاران از بین می‌رود و انگیزه پیمانکار حین کار حفظ می‌شود. قابلیت تعریف کار جدید به‌اندازه ۱۰درصد قرارداد است. در تعریف مساحت‌ها، اندازه‌ها و ظرفیت‌های کاری ویژگی‌های خاص خودش را دارد. ویژگی دیگر امکان تفکیک نواحی براساس شرایط جغرافیایی، حساسیت‌های بالا، پایین و متوسط را ایجاد می‌کند و حتی در بحث حقوقی هم امکان تبدیل کیلو به متر را به ما می‌دهد.

   30روز
فهرست‌بهای قدیم به این شکل بود که به‌صورت هزینه گلوبال (هزینه عمومی) هزینه ۳۰روز رفت‌وروب شهر تهران را می‌دادیم و اگر پیمانکار جایی را فقط ۲بار هم تمیز می‌کرد، متأسفانه به این دلیل که پول ۳۰روز را پرداخت کرده بودیم، نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم. در فهرست‌بها شفاف‌سازی می‌شود و اگر پیمانکار ۲روز در هفته معبر و جایی را تمیز کند، به همان میزان و با قیمت واقعی هزینه می‌دهیم.

   5 منطقه
اوایل این هفته نخستین طرح آزمایشی در مناطق 1، 3، 8، 21و22 اجرا می‌شود و اگر نتیجه خوب بود در همه مناطق اجرایی می‌شود. نوع قرارداد با پیمانکاران نیز از نوع و سطح قرارداد متفاوت است. نظافت شهر حرکت‌های کوچک مطلوبی داشته، اما هنوز به نقطه‌ای که ما می‌خواهیم نرسیده است.

مکث
محاسن ابلاغ فهرست بهای کشور


 آخر سال شهرداری‌ها دیگر به سمت افزایش قیمت نمی‌روند و این قیمت‌ها توسط یک نهاد حاکمیتی به‌روزرسانی و به کل کشور ابلاغ می‌شود.
  سرعت کار بالا می‌رود و نمونه این تعلل که هیچ‌کس مسئولیت فهرست‌بها را بر عهده نگرفته تکرار نمی‌شود.
 فهرست‌نامه بهای پسماند سالانه توسط سازمان برنامه‌وبودجه تدوین می‌شود.
  به‌روزرسانی فهرست‌نامه بهای پسماند توسط دولت صورت می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید