• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207202
+
-

قرارداد جدید هندی‌ها در چابهار

چهره روز
قرارداد جدید هندی‌ها در چابهار

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان از تغییراتی در قرارداد اپراتوری هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد و گفت: چند پیوست به قرارداد نهایی اضافه کرده‌ایم و اگر هندی‌ها موردی بر این پیوست‌ها نداشته باشند، قرارداد نهایی تا 2 هفته آینده منعقد می‌شود.
قاسم عسگری، ‌افزود: سهم درآمدی ایران و هند در 3 بخش ترانزیت، واردات و صادرات متفاوت است؛ اما در بخش ترانزیت سهم درآمدی ۵۰-۵۰ درصدی مدنظر بوده که بهترین حالت قراردادی است.
به گزارش همشهری، بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است که توسعه آن با هدف ایجاد یک هاب ترانزیتی پرقدرت در شمال اقیانوس هند از سال‌های دور در دستور کار قرار داشته اما از سال 1395با جذب سرمایه‌گذاری هندی در این بندر، عملاً این هدف‌گذاری وارد فاز جدیدی شد.
گرچه درگذر زمان، به دلایل مختلف و باوجود معافیت بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا، همکاری با هندی‌ها چندان خوب پیش نرفت، اما در این بندر تلاش شد به‌واسطه اعمال تشویق‌ها و تخفیف‌های جذاب، محموله‌های صادراتی و ترانزیتی بیشتری جذب شود؛ کاری که گرچه تا حدودی موفق بود اما هرگز نتوانست رؤیای تبدیل این بندر به هاب ترانزیتی برای آسیای میانه و افغانستان را محقق کند و حتی در یک دوره زمانی، هند برای ارسال کمک‌های غذایی خود به افغانستان، مسیر پاکستان را با وجود همه اختلاف‌نظرها با این کشور، به مسیر چابهار ترجیح داد. حالا باید دید قرارداد جدید می‌تواند هندی‌ها را در چابهار ماندگار کند یا نه.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید