• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207199
+
-

پیروزی نظم

تعویض سروش و کنعانی، یک‌بار دیگر ثمربخشی ایده‌های انضباطی را نشان داد

پیروزی نظم

بهروز رسایلی

پرسپولیس در بازی با استقلال تاجیکستان نمایش خوبی داشت و مخصوصا در نیمه دوم توانست فوتبالش را به‌طور کامل به تیم حریف دیکته کند. سرخپوشان 3امتیاز عالی گرفتند و درصورتی که روز 16آبان در شهر دوشنبه موفق به تکرار این برتری شوند، تا حد زیادی راه صعود از گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا را پیموده‌اند. با این همه، این بازی نه با دبل سعید صادقی به یاد سپرده خواهد شد، نه با پاس زیبای شهاب زاهدی و حتی مهار پنالتی حریف از سوی علیرضا بیرانوند؛ مهم‌ترین اتفاق این مسابقه، درگیری لفظی محمدحسین کنعانی‌زادگان و سروش رفیعی در اواخر نیمه اول بود که منجر به تعویض هر دو بازیکن در رختکن تیم شد. پرسپولیس بدون 2مهره اصلی‌اش وارد نیمه دوم شد اما نه‌تنها برتری‌اش را از دست نداد بلکه فاصله را بیشتر هم کرد و نهایتا در اوج سزاواری صاحب 3امتیاز شد. این، تکرار سناریویی است که این سال‌ها زیاد در اردوگاه سرخ‌ها دیده‌ایم؛ اولویت را به انضباط بده و طعم شیرین آن را بچش!

   دعوای ابوظبی را یادتان هست؟
یکی از به یادماندنی‌ترین و مهم‌ترین برخوردهای انضباطی در پرسپولیس به اسفند95 برمی‌گردد؛ جایی که تیم در کورس فشرده صعود از گروه در لیگ قهرمانان آسیا، برای برگزاری بازی با الوحده امارات به ابوظبی سفر کرده بود. قرمزها با الهلال، الریان قطر و همین الوحده هم‌گروه بودند و کار آسانی نداشتند. در چنین شرایطی، در تمرین روز قبل از مسابقه رامین رضاییان و علی علیپور با هم درگیر شدند. برانکو ایوانکوویچ هر دو بازیکن را از فهرست آن بازی کنار گذاشت و هر دو را مکلف کرد در حضور تمامی بازیکنان عذرخواهی کنند. علیپور این موضوع را پذیرفت و با وجود خروجش از فهرست در اردو باقی ماند اما رضاییان زیر بار عذرخواهی نرفت و پیش از برگزاری بازی به تهران دیپورت شد. نتیجه چه بود؟ قرمزها آن مسابقه را 3 بر 2 بردند و نهایتا به‌عنوان تیم دوم از گروه صعود کردند.

   داستان صادقیان و مسلمان
از این دست برخوردها در پرسپولیس باز هم داشتیم. پیام صادقیان به‌خاطر نافرمانی نسبت به کریم باقری برای همیشه از پرسپولیس کنار رفت. آنکه باخت، پیام بود و آنکه با شکوه به مسیر موفقش ادامه داد، پرسپولیس. بعدتر محسن مسلمان هم چنین شرایطی را تجربه کرد و عین همین سرنوشت برای دوطرف ماجرا تکرار شد. اصلا همین رامین رضاییان در دوره یحیی گل‌محمدی هم با برخورد انضباطی مواجه شد. او روزهای پایانی لیگ بیست‌ویکم زمانی که قهرمانی دور از دسترس پرسپولیس به‌نظر می‌رسید به تلویزیون رفت و علیه همبازیشان حرف زد. یحیی او را برای فصل جدید در فهرست مازاد قرار داد؛ تصمیمی که از نظر «فنی» غیرقابل هضم به‌نظر می‌رسید اما از حیث انضباطی درست بود. نتیجه چه شد؟ پرسپولیس بدون رامین قهرمان شد و رامین با سپاهان و یک دوجین ستاره دیگر رنگ جام را ندید. داستان اخیر در مورد کنعانی‌زادگان و سروش رفیعی هم نشان داد این مسیر همچنان موفق است و جواب می‌دهد؛ هرچند این امید وجود دارد که آنها متنبه شوند و تغییر رویه بدهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید