مسیر قیمتگذاری خودروهای وارداتی کوتاه شد
نرخگذاری و ابلاغ قیمت خودروهای خارجی بعد از این، توسط سازمان حمایت و با نظارت شورای رقابت انجام میشود
فرخنده رفائی- روزنامهنگار
سازمان حمایت، مسئول قیمتگذاری و ابلاغ قیمت خودروهای خارجی شد. شورای رقابت اعلام کرد که با هدف تسریع عرضه خودروهای وارداتی به مصرفکنندگان، بعد از این، به جای شورای رقابت، سازمان حمایت، قیمت نهایی خودروهای وارداتی را اعلام و ابلاغ خواهد کرد. تعیین قیمت خودرو اعم از داخلی، خارجی و وارداتی پیش از این نیز در سازمان حمایت انجام میشد، اما بررسی و ابلاغ نهایی قیمت، توسط شورای رقابت صورت میگرفت. به گزارش همشهری، مهر ماه سال 1401 بعد از نهایی شدن و ابلاغ آییننامه واردات خودروهای صفر، اعلام شد که اولین خودروهای وارداتی تا آذرماه وارد کشور میشوند، اما این اتفاق نه فقط در آذرماه بلکه در دی و اسفندماه نیز که وعدههای داده شده برای عرضه خودروهای خارجی بودند، نیفتاد تا سرانجام بین ابلاغ آییننامه واردات خودروهای صفر تا عرضه اولین خودروهای خارجی در بازار خودرو، 11 ماه فاصله بیفتد. با رونمایی از نخستین خودروهای وارداتی در 6 شهریور امسال و در حالی که شمارش معکوس برای عرضه این خودروها آغاز شده بود اعلام شد این ماشینها پشت سد قیمتگذاری ماندهاند. مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اواخر شهریور امسال در گفتوگو با همشهری دلیل تاخیر در عرضه خودروهای وارداتی را تاخیر شورای رقابت در تعیین قیمت این محصولات عنوان کرد، اما سپهر دادجویتوکلی، سخنگو و مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تکذیب این موضوع، به همشهری گفت که پرونده هیچ خودروی خارجی برای قیمتگذاری روی میز شورای رقابت نیست.
مسیر طولانی قیمتگذاری کوتاه شد
بر اساس مصوبه 543 شورای رقابت، رویه قیمتگذاری خودرو، چه تولید داخلی، چه مونتاژی و وارداتی تاکنون به این شکل است که قیمت تمامشده خودرو بر اساس صورتهای مالی ارائه شده از سوی خودروساز یا واردکننده در سازمان حمایت محاسبه و سود عادله توسط هیأتِ تثبیت قیمت این سازمان مشخص و سپس این قیمت برای بررسی به کارگروه خودروی شورای رقابت ارسال میشود و پس از بررسی در این کارگروه و رأیگیری در صحن شورا، به عنوان قیمت نهایی خودرو توسط شورای رقابت ابلاغ میشود. یک ماه پیش، وقتی رئیس سازمان توسعه تجارت، تاخیر شورای رقابت را دلیل طولانی شدن زمان عرضه خودروهای وارداتی دانست، روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد که سازمان حمایت، هنوز قیمتی را برای بررسی به شورای رقابت ارسال نکرده است. گفتنی است سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در حالی 23 مهر برای عرضه 6 خودروی خارجی باز شد که تمامی این محصولات با قیمت علیالحساب عرضه شدند و در نهایت هم شورای رقابت تا امروز، تنها قیمت نهایی زوتی را اعلام کرده است. حال به نظر میرسد طولانی شدن روند قیمتگذاری، دستاندرکاران را به این نتیجه رسانده که مسیر قیمتگذاری را برای خودروهای خارجی کوتاهتر کنند.
فقط قیمتگذاری وارداتیها با سازمان حمایت است
مدیر روابط عمومی شورای رقابت در توضیح تغییرات ایجاد شده در مسیر قیمتگذاری خودروهای خارجی به همشهری گفت: بر اساس مصوبه 543، سه بازار خودرو داریم؛ تولیدی، مونتاژی و وارداتی. در بازار خودروی تولیدی و مونتاژی از آنجایی که همچنان به شاخصهای رقابتپذیری و پردازش قیمتهایی که سازمان حمایت طبق فرمول کاست پلاس محاسبه میکند نیاز داریم، همچنان قیمتگذاری براساس رویه سابق انجام میشود، اما در خودروهای وارداتی از آنجایی که به شاخصهای رقابتپذیری، پردازش قیمت، گریدبندی و رتبهبندیهای مشمول خودروهای داخلی و مونتاژی نیازی نیست، شورای رقابت تصمیم گرفته به منظور تسهیل و تسریع در فرایند واردات، قیمتگذاری و ابلاغ قیمت را به سازمان حمایت واگذار کند و شورای رقابت بر این فرایند نظارت داشته باشد.
نظارت شورای رقابت بر فرایند واردات
سپهر دادجویتوکلی در پاسخ به این پرسش که نظارت شورای رقابت در این فرایند به چه صورت خواهد بود، گفت: تمام فرایند واردات توسط شورای رقابت رصد میشود و کارگروه خودرو در تعامل با معاونت حملونقل وزارت صمت نوع و شیوه عرضه خودروهای خارجی را پیگیری میکند. وی اضافه کرد: هیچ تغییری در مصوبه 543 داده نشده و شورای رقابت کمافیالسابق مسئول کامل بازار خودرو است، این شورا صرفا در یکی از بخشهای بازار به خاطر تسهیل در فرایندها از یکی از متولیان خود خواسته که راسا ابلاغ قیمت کند.
فقط قیمت چانگان و زوتی نهایی شد
به گفته سخنگوی شورای رقابت، چانگان و زوتی آخرین خودروهای خارجی و هایما X7 ، آخرین خودروی مونتاژی بودند که توسط شورای رقابت ابلاغ قیمت شدند و قیمت دیگر خودروهای خارجی عرضه شده در سامانه یکپارچه اعم از عرضه اول و دوم، توسط سازمان حمایت نهایی و ابلاغ خواهد شد.