• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 آبان 1402
کد مطلب : 206956
+
-

بانک مرکزی و پول مردم

چهره روز
بانک مرکزی و پول مردم

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه الگوی جدید نظارتی بانک مرکزی در شبکه بانکی از هفته آینده اجرا می‌شود، می‌گوید: پول بانک‌ها متعلق به مردم و سپرده‌گذاران است؛ بانک مرکزی به‌عنوان نماینده سپرده‌گذاران هر کجا و در هر شرکتی پول بانک تزریق می‌شود باید بتواند بر آن نظارت کند. محمدرضا فرزین تأکید کرد: بانک مرکزی مطلوب، بانک مرکزی‌ای است که بتواند روی تک تک ریال‎های مردم که در نظام بانکی سپرده می‌شود نظارت کند. امیدواریم شرایط مناسب‌تری را هم از لحاظ تورمی و هم کاهش مستمر نقدینگی فراهم کنیم و اقتصاد و شرایط را به ثبات برسانیم.
حال که سکاندار بانک مرکزی این نهاد را نماینده سپرده‌گذاران می‌داند، انتظار این است که از انحراف پولی جلوگیری شود و سد محکمی در برابر رانت پولی ایجاد شده تا از تبخیر ارزش پس‌انداز مردم نزد بانک‌ها به هر دلیل جلوگیری شود.
واقعیت این است که در نتیجه حکمرانی ضعیف بانک مرکزی در استفاده مؤثر از سیاست‌ها و ابزارهای پولی در شرایط تورمی بالا، سپرده‌گذاران شاهد تبخیر ارزش پس‌اندازهای‌شان هستند و اکثر بانک‌ها سود واقعی به سپرده‌گذاران نمی‌دهند و به جای آن از منابع ناشی از سپرده‌گذاری مردم، در جاهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که درنهایت سود واقعی این سرمایه‌گذاری به سهامداران می‌رسد، فرقی هم نمی‌کند که این سهامداران دولتی باشند یا غیردولتی. از این جهت فرزین باید نشان دهد که در عمل از حقوق سپرده‌گذاران صیانت می‌کند.
این امر مشروط به این خواهد بود که بانک مرکزی با قانون جدید استقلال خود را در اجرای سیاست‌های پولی به‌کار بندد و در برابر فشارها ایستادگی کند تا نتیجه آن ایجاد ثبات مالی در اقتصاد باشد. واقعیت این است که راه صحیح آن است که بانک مرکزی از سلطه سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی جلوگیری کرده و راه انحراف از مسیر بانک‌ها را مسدود سازد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید