• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 آبان 1402
کد مطلب : 206887
+
-

دمای ایران 1/2درجه افزایش یافته است

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به تأثیرات تغییرات اقلیمی بر جهان از افزایش 1.2درجه‌ای دمای هوا در ایران خبر داده است.
سحر تاجبخش در مراسم روز جهانی تغییر اقلیم با درخواست همکاری دستگاه‌های اجرایی کشور از آنها خواست برای کاهش مخاطرات تغییر اقلیم بر کشورمان تلاش کنند.
به ‌گزارش ایسنا، او اعلام کرد: براساس اطلاعات هیأت بین‌الدول، تغییرات اقلیمی طی دوره ۳۰ساله بیشترین تأثیر را بر اروپا و پس از آن آسیا گذاشته است. بررسی تغییرات اقلیمی در سال۲۰۲۲ نشان می‌دهد که به‌ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا روند افزایش دما و تعداد روزهای گرم رخ داده است؛ علاوه بر آن شاهد افزایش بارش‌های سیلابی در برخی مناطق آسیا و خاورمیانه بوده‌ایم. از سوی دیگر افزایش خشکسالی نیز در این مناطق رخ داده است.
وی با بیان اینکه در ایران تقریبا در جنوب کشور با افزایش بارش مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: ممکن است مقدار این بارش‌ها زیاد باشد و حتی به سیلاب منجر شود.
تاجبخش با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین پدیده‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، افزایش رخداد پدیده‌های حدی است، گفت: ازجمله این پدیده‌ها می‌توان به امواج گرما، بارش‌های سیل‌آسا و افزایش هجوم ملخ‌ها اشاره‌ کرد. براساس مطالعات انجام شده با 2 درجه افزایش دما تعداد رخداد پدیده‌های حدی ۵.۶برابر افزایش می‌یابد و شدت این رخدادها ۲.۶برابر می‌شود.
به‌گفته تاجبخش، میانگین دما در ایران ۱.۲درجه افزایش یافته که اگر این میزان به 2 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند، برخی اکوسیستم‌های کشور در معرض خطر شدید قرار می‌گیرند.
رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد: از جمله رخدادهای حدی سال گذشته میلادی می‌توان به سیلاب در پاکستان و موج گرما در چین اشاره کرد. در تابستان سال ‌جاری نیز در کشور ما برخی روزها تعطیل شد و به ‌نظر می‌رسد این تعطیلی نه به‌ علت افزایش قابل ملاحظه دما بلکه به ‌علت طولانی بودن مدت افزایش دما بود.
وی افزود: کمبود آب، تأثیر بر سلامت و زیستگاه از جمله اثرات تغییر اقلیم است. در کشور ما 2عامل بسیار مهم در تغییرات اقلیمی زیرساخت‌ها و تغییر کاربری اراضی ما را بسیار آسیب‌پذیر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید