• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 1 آبان 1402
کد مطلب : 206709
+
-

6تغییر طبیعی در هنگام خورشیدگرفتگی

کوتاه‌تر از گزارش
6تغییر طبیعی در هنگام خورشیدگرفتگی

خورشیدگرفتگی کامل بعدی، یعنی زمانی که خورشید از یک قرص آتشین به حلقه‌ای از آتش تبدیل می‌شود، قرار است در آوریل سال آینده میلادی رخ دهد. به گزارش سان، در زمان خورشیدگرفتگی اتفاقات جالبی در طبیعت رخ می‌دهد.
بیشتر حیوانات زندگی خود را براساس چرخه نور و تاریکی خورشید و‌ماه تنظیم می‌کنند. بنابراین، خورشیدگرفتگی می‌تواند این چرخه منظم را به هم بزند. حیواناتی که در طول روز فعال هستند، در این هنگام برای خواب به پناهگاه‌های خود بازمی‌گردند، درحالی‌که حیوانات شب‌زی فکر می‌کنند بیش از حد خوابیده‌اند و وارد عمل می‌شوند.
خورشیدگرفتگی می‌تواند باعث تغییرات بزرگ در جو شود که با تغییر بادها، دما، پوشش ابر و رطوبت همراه است. هلم کلایتون، یکی از نخستین دانشمندانی که تأثیر خورشیدگرفتگی‌ها بر آب و هوا را بررسی می‌کند، می‌گوید که وقتی سایه‌ماه روی زمین می‌افتد، دما کم می‌شود.
دما کاهش می‌یابد و اکثر نقاط در طول خورشیدگرفتگی کامل شاهد افت دما بین 2.8 تا 5.6درجه سانتیگراد هستند. هنگامی که دما برای مدت کوتاهی طی یک خورشیدگرفتگی کاهش می‌یابد، هوا به نقطه شبنم نزدیک‌تر می‌شود.
خورشیدگرفتگی همچنین می‌تواند امواج رادیویی را مختل کند. یونوسفر در بالای جو زمین، نور خورشید کمتری دریافت می‌کند و سردتر می‌شود و با تخلیه بعضی ذرات باعث ایجاد سوراخ می‌شود.
هنگامی که یک خورشیدگرفتگی در بالای سر ما اتفاق می‌افتد، سایه‌ها با هلال‌های ریز و درخشان دیده می‌شوند.
دانشمندان هندی با بررسی باکتری‌هایی که روی ظروف پتری آزمایشگاهی در طول یک خورشیدگرفتگی کامل رشد می‌کردند، دریافتند که میکروب‌ها در زمان اوج خورشیدگرفتگی کوچک‌تر می‌شوند و شکل‌های متفاوتی پیدا می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید